محمد جعفر علیزاده :

گردشگری از ظرفیت های مهم توسعه منطقه آزاد انزلی است

رشت – خبرگزاری مهر: معاون وزیر راه و شهرسازی و عضو هیئت مدیره منطقه آزاد انزلی گفت: بحث گردشگری در کنار مزیت حمل و نقل و ترانزیت یکی از ظرفیت های مهم توسعه این منطقه است.

محمد جعفر علیزاده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: گردشگری نقش مهمی در  اشتغالزایی و رونق اقتصادی جامعه دارد.

وی همچنین اظهارداشت: منطقه آزاد انزلی از ظرفیت های گردشگری خوبی از قبیل ساحل، دریا، جنگل و غیره برخوردار است.   

معاون وزیر راه و شهرسازی و عضو هیئت مدیره منطقه آزاد انزلی گفت: بحث زیر ساخت ها یکی از پیش نیازهای توسعه این منطقه است.

وی افزود: این منطقه با فاصله زیادی نسبت به دیگر مناطق آزاد کشور  تشکیل شد  و نتوانست از  اعتبارات دولتی آن طوری که باید و شاید  بهره مند شود.

علیزاده تصریح کرد: منطقه آزاد انزلی از معدود مناطق آزاد کشور است که متکی به درآمدهای خود است.

وی اذعان داشت: با توجه به محدودیت درآمدها و فعل و انفعالاتی که طی چند سال اخیر  در صحنه بین المللی اتفاق افتاد متاسفانه محدودیت درآمدی منطقه آزاد انزلی را تشدید و از طرفی انتظارات مردم در راستای توسعه زیر ساخت ها و رونق اقتصادی منطقه آزاد هم تحقق پیدا نکرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و عضو هیئت مدیره منطقه آزاد انزلی گفت:با توجه به تمامی محدودیت ها منطقه آزاد انزلی موفقیت های زیادی را کسب کرده است.

وی افزود:  با توجه به تمامی این محدودیت ها با اولویت بندی  می توان از ظرفیت منطقه آزاد انزلی بطور صحیح بهره گیری کرد.

علیزاده تصریح کرد: بحث گردشگری در کنار مزیت حمل و نقل و ترانزیت یکی از ظرفیت های مهم توسعه منطقه آزاد انزلی است.

وی اظهارداشت: خوشبختانه یک مجموعه صنایع دستی گیلان بصورت پایلوت در منطقه آزاد انزلی تعریف شده است که این مجموعه هم حالت نمایشگاهی و هم فروشگاهی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و عضو هیئت مدیره منطقه آزاد انزلی گفت: بندر و خط ریلی دو بحث بسیار مهم در این منطقه است.

وی افزود: راه آهن قزوین – رشت باید به بندر انزلی متصل شود در غیر این صورت فاقد اهمیت است.

علیزاده با بیان اینکه مجوز  خرید ریل ها ی راه آهن قزوین – رشت  از محل تهاتر  توسط دولت صادر شده است، اذعان داشت: راه آهن نقش مهمی در شکوفایی استان گیلان دارد.

وی در ادامه یا یادآوری اینکه بندر انزلی بزرگترین بندر شمال کشور است، بیان داشت: منطقه آزاد انزلی نسبت به دیگر مناطق کشوردر کوتاه ترین مسیر به بزرگترین بازار مصرف ایران ( تهران) قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و عضو هیئت مدیره منطقه آزاد انزلی از فعالیت 80 واحد صنعتی و تولیدی با هفت هزار  اشتغال در این منطقه خبرداد و افزود: ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این منطقه امری ضروری است.

وی تصریح کرد:  لازمه توسعه سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی تامین زمین و توسعه زیرساخت های اساسی است.

علیزاده گفت: برای رفع مشکل سرمایه گذاری در گام نخست افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی برای تامین زمین مورد نیاز و گام بعدی توسعه زیر ساخت ها خواهد بود.

وی افزود: محدودیت زمین در شمال کشور بسیار شدید است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی و عضو هیئت مدیره منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه اشتغال موجود در این منطقه رضایت بخش نیست بر ضرورت بسترسازی برای توسعه و جهش اشتغال در منطقه آزاد تاکید کرد.