گامي بزرگ در جهت توسعه پایدار و تقويت گردشگري علمي در جزيره كيش

عمليات اجرايي ساخت پژوهشكده مركز آموزش و تحقيقات محيط زيست با هدف توسعه پایدار و تقویت گردشگری علمی در جزيره كيش آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومي و اموربين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، اين مركز آموزشي – تحقيقاتي  باهدف ارائه خدمات ارزشمند به گردشگران و محققان محيط زيست وترويج و تقويت فرهنگ حفظ محيط زيست درزميني به مساحت 4500 متر مربع در بخش جنوبي جزيره كيش ساخته مي شود.

ساخت اين مجموعه  از اسفند 94 آغاز شده است و مدت زمان پيش بيني شده براي تكميل اين طرح 18 ماه است. با توجه به علاقه مندي گردشگران براي آشنايي با جذابيت هاي طبيعي و منحصربفرد جزيره كيش و پتانسيل انجام مطالعات و پژوهش هاي محيط زيست به ويژه در حوزه دريايي طراحي و ساخت اين مجموعه در برنامه هاي عمراني و توسعه اي سازمان منطقه آزاد كيش قرارگرفت و تا كنون پيشرفت فيزيكي طرح 12 درصد اعلام شده است.

اين مجموعه با زيربناي 1800 متر مربع شامل بخش هاي مختلفي از جمله نمايشگاه ، سالن پخش فيلم، موزه حيات وحش، اتاق تشريح ، آزمايشگاه و دفاتر اداري است .

لازم به ذكر است جزيره كيش در جايگاه يكي از مهمترين مقاصد مطلوب گردشگري كشورو منطقه و به مدد پتانسيل هاي فراوان و توجه جدي مسئولان به به توسعه زيرساخت ها در سه سال اخير در بخش گردشگري سلامت ،  ورزشي و اكوتوريسم عملكرد بسيار موفقي داشته است. ضمن اينكه وجود شعب بين المللي دانشگاه هاي مختلف در اين منطقه وعزم جدي مسئولان در جهت ارتقاء سطح كمي و كيفي آموزش عالي در كنار بهره مندي از سالن هاي مجهز براي برگزاري همايش هاي علمي بين المللي، امكان رشد و توسعه گردشگري علمي را در جزيره كيش قوت بخشيده است.

ساخت  اين مركز آموزشي – تحقيقاتي نيز از جمله طرح هاي عمراني است كه مي تواند ضمن ترويج فرهنگ حفظ  محيط زيست در بين ساكنان و گردشگران ، اين جزيره زيباي مرجاني را به پايگاه تحقيقات وسيع محيط زيستي تبديل كند.ایجاد زمینه مناسب براي انتقال تجربیات و ارائه دستاوردهای زیست محیطی محققان و پژوهشگران، فراهم کردن زمینه انجام تحقیقات و پژوهش های علمی و کاربردی در راستای ارتقاء سطح دانش زيست محيطي افراد و نیل به توسعه پایدار و با محوریت محیط زیست از ديگر مزاياي فعاليت اين مركز آموزشي تحقيقاتي است كه با فراهم كردن زمينه سفر گردشگران علاقمند به تحقيقات زيست محيطي به جزيره كيش، گام مهمي درراستاي توسعه گردشگري علمي خواهد بود.  

لازم به ذكر است ترويج فرهنگ حفاظت ازمنابع طبيعي و تضمين بهره مندي صحيح و مستمر از محيط زيست به گونه اي كه با حفظ تعادل مناسبات زيستي موجبات توسعه پايدار و بهبود رشد و اعتلاي كيفي زندگي انسان ها فراهم شود مهم ترين هدف از تاسيس پژوهشکده هاي محيط زيست است .

سياست‏گذاري و تعيين اولويت‏هاي تحقيقات محیط زیست ، مدیریت پژوهشهای هدفمند در عرصه فن آوریهای نوین زیست محیطی ، ايجاد  یک مرکز علمی پیشرو در منطقه برای ارتقا سطح محیط زیست منطقه ، حفاظت از منابع پایه و بسترهای زیست محیطی و کمک به توسعه پایدار، همكاري و ارتباط مستمر با موسسات تحقيقاتي و دانشگاهی داخلي و خارجي از طريق تبادل اطلاعات ، ارتقاء و هدايت كاربردي تحقيقات محیط زیستي پزوهشگران و محققان، پیش بینی تغییرات بلند مدت محیط زیست کشور در نتیجه تغییرات جهانی و شفاف سازی شرایط واقعی ،آسیب شناسی و آسیب زایی تحقیقات محیط زیست کشور و استخراج گزارش تصمیم سازی از تحقیقات ، مدیریت جریان نوآوری دانش محیط زیست و ایجاد حلقه اتصال بین دانشگاه و محیط زیست و بخش تولید ، ارزیابی و آمایش روشهای نوآورانه در حفاظت از محیط زیست ، بهره برداری ،نظارت و توسعه ظرفیت زیست محیطی جامعه از جمله اهداف پژوهشکده هايي است كه در برخي شهرهاي كشورمان تاسيس شده و فعاليت مي كنند.

گفتني است سازمان منطقه آزاد در راستاي حفاظت از محيط زيست جزيره مرجاني كيش در چند سال اخير طرح ها و برنامه هاي فراواني را اجرا كرده است. حفظ پوشش گياهي و حيات جانوري كيش به ويژه آهوان و پرندگان ، تقويت جذابيت هاي اكوتوريستي و فنس كشي محدوده اي به وسعت 200 هكتار به عنوان پارك حيات وحش و انتخاب مشاور جهت طراحي اين پارك با روش هاي زيبا و جذاب از جمله اقداماتي است كه در راستاي حفظ محيط زيست منطقه انجام شده است.

حمايت از برنامه حفاظت و بيومتري لاك پشت هاي دريايي ، طرح ديگري است كه به همت اداره محيط زيست سازمان منطقه آزاد كيش از سال 1386 آغاز شده و در سال هاي اخير با دقت و توجه بيشتري دنبال مي شود. لاك پشتهاي دريايي كه در سواحل جزيره كيش تخم گذاري مي كنند از جمله گونه هاي تحت حمايت در كشور بوده و جزء ليست قرمر اتحاديه جهاني حفاظت از طبيعت و منابع طبيعي (IUCN) قرار گرفته و به عنوان گونه هاي درخطر انقراض معرفي شده اند.در سايت لاك پشتهاكه در سواحل جنوبي كيش واقع شده هرساله و در فصل تخم گذاري طرح حفاظت ومونيتورينگ لاك پشتها اجرا مي شود.  با توجه به تمايل گردشگران و علاقمندي آنها به مشاهده تخم گذاري لاك پشتهاي دريايي و تولد جوجه لاك پشت ها در چند سال اخير اين سايت به يكي از جذاب ترين مناطق گردشگري جزيره كيش تبديل شده است.  

همچنين توسعه زيستگاه مرجان ها و آبزيان از ديگر طرح هايي بود كه با هدف كاهش فشار بر اكوسيستم هاي مرجاني و حفاظت از محيط زيست دريايي كيش توسط سازمان منطقه آزاد كيش اجرا شده است . در اين طرح كه موجب افزايش سايت هاي غواصي در منطقه نيز شده ، با استفاده از حدود 1000 تن مصالح سنگي يك زيستگاه مصنوعي در سواحل شرقي جزيره كيش ايجادشده است. 

راه اندازي شوراي محيط زيست از سال 93، به روزرساني طرح مديريت يكپارچه محيط زيست و سواحل جزيره هندورابي، تهيه طرح مديريت يكپارچه محيط زيست و سواحل جزاير فارور ، تهيه فرهنگ مصور فون و فلور ( جانوران وگیاهان) دريايي آبهاي ساحلي جزايرفارور ، كيش و هندورابي ،انجام مطالعات و چاپ كتاب پرندگان كيش ، تهيه نقشه پراكنش مرجانهاي هندورابي با استفاده از روش RS، حضور در نمايشگاه ها و مناسبت هاي محيط زيستي و برگزاري تورها و كلاس هاي آموزشي براي گروه ها و رده هاي سني مختلف از ديگر اقداماتي است كه سازمان منطقه آزاد در راستاي حفظ محيط زيست منطقه انجام داده است .