در سومین همایش تن ماهیان غرب اقیانوس هند مطرح شد ؛

کیش پایگاه صادرات ماهیان تولیدی و صید شده کشور

با اجرای طرح های توسعه سواحل جزیره کیش به پایگاه صادرات ماهیان تولیدی و صید شده کشور تبدیل می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، سومین همایش تن ماهیان غرب اقیانوس هند با حضور مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، رئیس سازمان شیلات ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی، مدیر کل شیلات هرمزگان، معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران و جمعی از مسئولان کشوری به میزبانی جزیره کیش آغاز شده است.

در این نشست دكتر مونسان با اشاره به ظرفیت های گسترده کشورمان از نظر دریایی گفت: وجود دریای خزر در شمال و دریای عمان و خلیج فارس در جنوب و سطح گسترده کرانه ساحلی کشورمان باعث شده است فرصت های خوبی در زمینه شیلات در ایران فراهم باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به تصمیمات جدی دولت در خصوص توسعه طرح های دریایی و بهره برداری از این ذخایر عظیم با رویکرد پایداری محیط زیست افزود: توسعه نوار ساحلی جنوبی از جمله طرح های در دست بررسی است که با همکاری سازمان شیلات ایران پیش بینی شده است تا سال 95 اقدامات خوبی در این زمینه انجام داد.

وی با اشاره به مغفول ماندن این حوزه در جزیره کیش در سال های گذشته تاکید کرد: به همت سازمان شیلات ایران و سازمان منطقه آزاد کیش سال گذشته طرح عدم استفاده از تور در صید آبزیان در کیش اجرایی شد. در این طرح به منظور صید آبزیان به جای استفاده از تور از روش لانگ لانگ بهره گیری می شود که حدود 80%  از هزینه ها کاهش یافته و کیفیت صید نیز60%  بالا رفته است.

رییس سازمان شیلات نیز ضمن تقدیر از تلاش های دکتر مونسان در برگزاری این نشست گفت: ايران با ٢٦٠ هزار تن ماهيان تن و تعداد شناور بعد از اندونزی در جایگاه دوم قرار دارد و در غرب اقيانوس هند نیز کشورمان با ٨٠٠ شناور داری مقام اول است.

وی افزود: كشور ما دارای کرانه ساحلی وسیعی است  و جزیره كيش می تواند به عنوان پایانه مهم صادرات ماهيان توليدي و صيد شده فعالیت کند.

دکتر صالحی با اشاره به برگزاری نشست هماهنگی با دکتر مونسان گفت: در برنامه های سازمان شیلات ایران طرح جزایر بدون تور به شدت درحال پیگیریست که جزیره کیش به عنوان پیشرو دراین زمینه اقدام کرده است  وبه عنوان الگوی واقعی جزایر کشور در زمینه اجرای طرح های شیلات با رویکرد حفظ محیط زیست گام برداشته است.

ویلسون معاون تحقيقاتي كميسيون اقيانوس هند نیز از سومين جلسه اجلاس به عنوان نشستی برای برنامه ریزی خط مشی اعضای کمیسیون اقیانوس هند یاد کرد و گفت: ايران جزو كشورهايي است كه خيلي سريع در اين برنامه ها پیشرفت کرده و موفق شده با پایبندی به قوانين و دستور العمل ها بوده و پایداري خوبی در این زمینه داشته است.

گفتنی است همايش چهارم  تن ماهیان غرب اقیانوس هند اردیبهشت ماه سال 95 درکشور فرانسه  برگزار می شود.