کیش در سالی که گذشت ...

گفتگوی دکتر مونسان با ویژه نامه روزنامه ایران بر محور اقتصاد مقاومتی

جزيره كيش بعنوان مهمترين قطب گردشگري كشور در سه سال و نيم گذشته با رشد و توسعه اي همه جانبه توانسته است جايگاه خود را در ميان مقاصد مطلوب گردشگري منطقه نيز ارتقاء بخشد به گونه اي كه اينك كيش سالانه پذيراي ييش از يك ميليون و هشتصد هزار گردشگر داخلي و خارجي است كه براي بهره مندي از امكانات مطلوب و جاذبه هاي گردشگري اين جزيره مرجاني راهي كيش مي شوند. ویژه نامه روزنامه ايران در خصوص فعاليت هاي توسعه اي و عمراني سازمان منطقه آزاد كيش در يك سال گذشته با دكتر مونسان مدير عامل و رييس هيات مديره سازمان منطقه آزاد كيش مصاحبه اي انجام داده است.

**جناب آقای مونسان به عنوان اولین سوال، توسعه کیش با چه برنامه ای و در چه بخش هایی انجام شد؟

 توسعه دارای دو وجه است. توسعه رو بنایی و توسعه زیر بنایی. آنچه دیده می شود توسعه روبنایی است اما در حقیقت بدون توسعه زیربنایی توسعه روبنایی هیچ پشتوانه ای دارد. این موضوع را می توان اینگونه تشریح کرد. جزیره کیش در بدو ورود تیم مدیریتی ما دارای مشکلات عدیده در خصوص آب و برق بود. قطعی های مکرر برق آنهم در شرایط آب وهوایی گرم وشرجی کیش یکی از معضلاتی بودکه شهروندان را با معضلات زیادی مواجه کرده بود. علت این اتفاق عدم رشد زیر ساخت ها همگام با رشد جمعیت و نیازهای جزیره کیش بود. این موضوع باعث شد ما در ابتدا به بررسی وضعیت موجود جزیره کیش بپردازیم اینکه داشته های جزیره کیش چیست، در چه بخشهایی کمبود داریم و آیا توسعه به صورت متوازن اتفاق افتاده است.

با این سوالات، کارشناسان ما شروع به بررسی پتانسیل ها و امکانات کیش کردند. همچنین از طرفی به بررسی جمعیت و اطلاعات آماری پرداختند. با جمع آوری این اطلاعات طرح توسعه کیش را آغاز کردیم و به جرات میتوان گفت با اقدامات انجام شده از نظر زیر ساخت های زندگی شهری، نیازهای جزیره کیش تا سالهاي آتی تامین شده است.

 **منظور شما از اینکه می گویید نیازهای کیش تا سالهای آتی تامین شده چیست؟

در هر جامعه ای بنابر آمارهای جمعیتی امکاناتی نظیر آب، برق، فاضلاب، مسکن، امکانات مبادی ورودی و خروجی، امکانات فرهنگی و.... دیده و تامین می شود.

در جزیره کیش با وجود اینکه طرح جامع از سالهای پیشین تهیه و اجرا شده است پس از بررسی ها متوجه شدیم در برخی بخش ها مانند مسکن، روند توسعه بیش از نیاز جمعیتی بوده به گونه ای که در چند سال آینده نیز نیاز به ساخت مسکن نیست. اما در حوزه انرژی میزان تولید با مصرف برابر است. یعنی چنانچه افزایش مصرف اتفاق بیفتد کیش با مشکل مواجه می شود که این اتفاق در بدو ورود ما روی داد و برای جزیره کیش که ماموریت اصلی آن گردشگری است این اتفاق یک حادثه ناگوار بود که می توانست مشکلات عدیده و جبران نا پذیری در پی داشته باشد.

یا در بخش فاضلاب شاهد بوی نا مطبوع فاضلاب در سراسر جزیره بودیم که برای گردشگران جزیره کیش غیر قابل پذیرش بود كه در سفر به کیش مدام از بوی بد فاضلاب رنج ببرند.

در بخش بندر کیش، بندر تجاری با وجود ساخت اسکله دوازده هزار تنی، بدليل عمق چهار متري حوضچه کشتی های با ظرفیت حتی 12هزار تن که کشتی های خیلی بزرگ هم محسوب نمی شوند نمی توانستند در بندر کیش پهلو بگیرند و بسیاری از تجار وکسبه مجبور بودند برای ورود کالا از بنادر دیگر شهرها استفاده کنند.

در ترمینال فرودگاهی کیش سالن ترمینال مشکلات بسیاری داشت که باعث نا رضایتی گردشگران و شهروندان شده بود اینها همه گوشه ای از مشکلات زیر ساختی جزیره کیش بود.

به همین منظور با شناخت نقاط ضعیف در زیرساخت های کیش توسعه را از زیرساخت ها آغاز کردیم. 

بندرگاه كيش

مونسان شرح روند توسعه کیش را از بندرگاه آغاز کرد و گفت: در سه سال گذشته با استفاده از بزرگترین لایروب کشور حوضچه اسکله دوازده هزار تنی بندرگاه كيش لايروبي شده و عمق این منطقه به منهای ده متر رسید تا شناورهای پانزده هزار تن نيز بتوانند در بندرگاه کیش پهلو بگيرند. این اقدام آغاز عملیات توسعه بندر تجاری کیش بود.

احداث اسکله35 هزار تنی اقدامی ماندگار با مزیت های بسیار

 احداث اسکله 35 هزار تنی اقدامی ماندگار با مزیت های بسیار برای کیش است. پس از تكميل اسكله 12 هزار تني سازمان منطقه آزاد كيش عمليات ساخت اسكله 35 تني را در شهريور سال 93 آغاز كرد تا پس از تکمیل این طرح امکان پهلو گیری شناورهای تا 35 هزار تن در بندرگاه کیش میسر شود.

اسکله مکانیزه رو – رو

به گفته مونسان این اسكله با هشت پست در بندرگاه کیش در حال ساخت است كه تا سال آينده به بهره برداري مي رسد و سرویس دهی هیدرولیك به كشتی های با ظرفیت 500 تا 5 هزار تنی را امكان پذير خواهد كرد.

 40 ميليارد تومان كاهش هزينه درعمليات توسعه اي بندرگاه كيش

مونسان اما در ادامه به بیان موضوعی پرداخت که باعث کاهش هزینه های عمرانی کیش شد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: در روند اجراي دو طرح عمراني اسكله 35 هزار تني و اسكله هاي رو رو، و در توقف كوتاه عمليات ساخت توسط پيمانكار، موفق شدیم تا با بهره گيري از مشاوره مهندسي ارزشي در زمينه بررسي دقيق و اعلام هزينه هاي كارشناسي ساخت و بهينه سازي روند اجراي طرح، هزينه هاي ساخت را به ميزان40 ميليارد تومان كاهش دهيم.

انبارهاي كانتينري

 در مسیر توسعه بندرگاه کیش، انبار کانتینری بندر تجاری اين منطقه با وسعت 8 هکتار در دو زون A وB هر یک به مساحت تقریبی سه و پنج هکتار در حال ساخت است. این انبار به گونه اي طراحی شده که به طور متوسط گنجایشTEU4000 را دارا است. برای ساخت انبار کانتینری بندرگاه تجاری کیش 45 هزار متر مکعب عملیات خاکی، 39هزار متر مکعب کارهای بتنی و 81 هزار متر مربع بلوک بتني اجرا می شود.

** درحوزه انرژی باتوجه به اینکه جزیره کیش به سرزمین اصلی متصل نیست چه میزان از پشتوانه امنیتی برای تامین نیاز شهروندان و گردشگران برخوردار هستید؟ آیا در مواقع بحران آب و هوایی بسترهای مناسب برای تامین انرژی در کیش ایجاد شده است؟

برای جواب دادن به این سوال لازم است ابتدا موضوعی دیگر را تشریح کنم.

جزیره کیش در بدو ورود تیم مدیریتی دولت تدبیر و امید، دارای یک نیروگاه بود که میزان تولید آب و برق آن با میزان مصرف جزیره کیش به نقطه سر به سر رسیده بود.

از سویی دیگر به دلیل عدم توسعه متوازن جزیره کیش در سالهای گذشته همه امکانات در بخش های مرکزی و شرقی جزیره متمرکز شده بود. این بدین معناست که برای توسعه غرب و جنوب جزیره اقدامی صورت نگرفته بود و می توان گفت توسعه این بخش ها دیده نشده بود و با وجود اینکه چند پروژه هم در این بخش ها در حال اجرا بود باز هم برای تامین انرژی مورد نیاز این پروژه ها هم در بخش تولید وهم در بخش امکانات توزیع انرژی هیچ پیش بینی نشده بود.

جزیره کیش در شهریور سال 92 به نقطه ای رسیده بود که توان تامین آب و برق شهروندان و گردشگران را نداشت چه برسد به اینکه نیاز پروژه های بزرگی مثل پارک آبی و مجموعه مسکونی را که در جنوب جزیره قرار داشت تامین کند.

رفع بنیادی این مشکل محور فعالیت های عمران ما در آغاز کار شد و نتیجه این اقدامات این شد که شبكه توزيع برق در اين منطقه آزاد كه تا نيمه اول سال 92 با 40 كيلومتركابل 132 كيلو ولت، روشنايي بخش هاي مسكوني، تجاري و گردشگري را تامين مي كرد در مدت سه سال گذشته با افزايش متراژ كابل هاي توزيع به 141 كيلومتر كابل 132 كيلو ولت با رشد سه و نيم برابري رسید.

با تامين زير ساخت ها، افزایش واحدهای تولیدی آب و برق نیروگاه شمار یک کیش و تاسيس نيروگاه شماره 2 كيش، مجموع ظرفيت توليد عملي برق كه در سال 92 حدود 137مگاوات بود به 235 مگاوات رسيده است كه رشد 71 درصدي را نشان مي دهد.

ظرفيت توليد آب شيرين در جزيره كيش كه در سال 92 در هر شبانه روز 21 هزار متر مكعب بود با افزايش 67 درصدي به 35 هزارمتر مكعب رسيده است.

تصفیه خانه ده هزار متر مکعبی کیش

 برای رفع بوی بد ناشی از فاضلاب وجلوگیری از آلایندگی زیست محیطی با افتتاح فاز اول تصفیه خانه شمال جزیره کیش ضمن رفع بسیاری از مشکلات،  9 هزار متر مکعب از آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز کیش توسط این تصفیه خانه تامین می شود که با بهره برداری از فاز دوم این میزانبه 13 هزار متر مکعب افزایش می یابد.

** درزمینه های عمرانی شاخص ترین اقداماتی که در جزیره کیش انجام داده اید چه بوده است؟

اتفاقی که خوبی که در جزیره کیش افتاد این بود که در سه ساله دولت تدبیر و امید، حجم طرح های عمرانی به حدود 700 میلیارد تومان رسیده که با ملاحظه بودجه عمرانی استان های مختلف متوجه می شویم که این عدد بسیار قابل ملاحظه است.

مونسان توضیح داد: در غرب جزیره 118هکتار زمین را طراحی کرده ایم که ماکت آن نیز موجود است.

90 هکتار از اراضی غرب جزیره را به نام مرکز تفریحات کیش اختصاص داده ایم تا ساخت یک شهر بازی بسیار خوب را طی سال  96آغاز کنیم زیرا این پروژه  جزء  اولویت های ماست. البته در کنار این بخش ما پروژه آوای کیش را که یک بخش فرهنگی بزرگ است داریم لذا در غرب جزیره مرکز مناسبی برای گردشگری و بخش های فرهنگی ایجاد خواهد شد.

 یکی از سیاست های ما این بود که همه چیز را در مسیر زیبایی و رشد گردشگری پیگیری کنیم، لذا پروژه های هتل سازی صرفا یک ساختمان ساده بلند مرتبه دیده نمی شوند یعنی حتی فرم ساختمان نیز باید به زیبایی جزیره کمک کند که البته این سیاست بسیار خوب جواب داده است. امروز ما هتلی در حال ساخت داریم که نظیر شهر و نیز کاملا درون آب قرار گرفته و با سرعت خوبی در دست پیشرفت است. همچنین  هتلی داریم که در آن بازی های برفی و زمستانی وجود دارد.

یکی از پروژه های بسیار ویژه که موجب ارتقای زمین های مرکز جزیره می شود، محور ویژه یا کیش 1404 است که از فرودگاه آغازو تا ساحل دامون جلو می رود. تا امروز ما 5 لکه از این پروژه را واگذار کرده ایم وکار طراحی آن نیز انجام شده است. 7 تمدن بزرگ ایران، چین، مصر، یونان، روم و تمدنهای قدیم بشری در این پوسته طراحی شده که در داخل کاربری های مختلف دارند.

**بازسازی منطقه صفین درجهت توسعه بوم گردی

 منطقه صفین منطقه بومی نشین جزیره کیش است که بر اساس فرهنگ بومیان کیش ساخته شده و با وجود فرسوده بودن در این طرح تلاش می کنیم ضمن حفظ این منطقه، به یک زوم فرهنگی تبدیل شود. در این راستا طراحی منطقه انجام شده و ساماندهی آن نیز با هویت بومی به انجام رسیده است. حدودیک کیلومتر از این پروژه هم اکنون در دست اجراست.

این بخش ها بافت های فرسوده هستند اما چون هویت دارند ما هم دوست نداریم که شکل آن از بین برود.

با توجه به رشد جمعیت ما نیاز دیدیم که این بخش ها را تغییر دهیم. حدود 5 هکتار در 202 قطعه طراحی شده است لذا مالک میتواند بر اساس طرح توسعه را انجام دهند.

** افزایش 51 درصدی سهم گردشگری، در سبد سرمایه گذاری غیر صنعتی کیش،

در سال 91 میزان واگذاری زمین در جزیره کیش 970 هزار متر مربع بود که با سیاستهای اجرایی سازمان منطقه آزاد کیش درسال 94 به 82 هزار مترمربع رسید در حقیقت واقعی شدن قیمت واگذاری زمین ضمن کاهش 91درصدی میزان واگذاری و حفظ این منبع ارزشمند در طول سه سال گذشته ارزش افزوده ای معادل 130 درصد برای کیش به همراه داشته است.

سازمان منطقه آزاد کیش همزمان باحمایت و تسهیل شرایط برای سرمایه گذاران در بخش های صنعتی، گردشگری، زیر ساختی و خدماتی نسبت به اصلاح ترکیب پروژه های سرمایه گذاری در این جزیره اقدام کرد.

به طوریکه سهم کاربریهای تفریحی و ‌گردشگری در سبد واگذاری اراضی در سه سال گذشته به بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

 ** جزیره کیش پیشگام در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در مناطق آزاد

بر اساس سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی و برنامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت، افزایش 30درصدی تولید و صادرات، افزایش 30 درصدی صادرات مجدد و ایجاد مراکز ارتقاء و انتقال فناوری و تکنولوژی به عنوان اهداف مناطق آزاد در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی در سالجاری تعیین شده است.

در بخش افزایش تولید و صادرات جزیره کیش در5 ماه نخست سال 95 با افزایش 15 درصدی صادرات محصولات تولیدی، در بخش صادرات مجدد نیز با همین رقم جزیره کیش به نیمه راه رسیده و بر اساس تاکیدات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تلاش می شود تا پایان سالجاری این آمارها به بیش از 30 درصد افزایش یابد.

در زمینه ایجاد مراکز ارتقاء و انتقال فناوری و تکنولوژی نیز جزیره کیش علاوه بر راه اندازی مرکز ارتقاء و انتقال تکنولوژیهای تولید و ساخت تجهیزات صنعت نفت و تکنولوژیهای تولید و ساخت اقدام نموده که اقدامات مرتبط با آنها تاکنون اجرایی شده است.

**جزیره کیش وارد کنند جوانترین هواپیمای ایرباس به کشور بود برنامه های آتی شما در خصوص توسعه هوایی و فرودگاهی کیش چیست؟

خرید ایرباس و نوسازی ناوگان هوایی کیش یکی از اولویت های ماست. به همین منظور با وجود مشکلات بسیاری که در مسیر ما قرار داشت چهار فروند ایرباس برای کیش ایر خریداری کردیم که دو فروند از این هواپیماها در زمان ورود جوانترین هواپیماهای کشور بودند.

ايجاد اولين باند استاندارد هواپيماهاي پهن پيكر كشور در جزيره كيش

تعريض، بهسازي و روكش باند جنوبي به طول تقريبي 4 كيلومتر كه با هدف ساخت و آماده سازي نخستين باند استاندارد كشور براي فرود هواپيماهاي پهن پيكر ايرباس A380 اجرايي شد جزيره كيش را در بين ساير مقاصد گردشگري منطقه از نظر امکانات فرودگاهی متمايز كرده است.

ساخت دومين پايانه بزرگ فرودگاهي كشور در جزيره كيش

پايانه مسافری فرودگاه بین المللی کیش با ظرفيت پذيرش سالانه چهار و نيم ميليون مسافر كه پس از پايانه فرودگاه بین المللی امام خمینی در تهران، دومین پايانه بزرگ کشور خواهد بود كه مراحل ساخت و تجهيز آن تا سال 96 به پايان مي رسد.

** جناب اقای دکتر مونسان در صحبت های شماا با رسانه های مختلف از یک مقصد جدید برای سفر گردشگران در نوروز 96 نام برده اید . جزیره هندورابی چه امکاناتی برای گردشگران دارد؟

توسعه جزیره هندورابی در سال 93 با دستور رییس جمهور در پی سفر به این جزیره آغاز شد.

سازمان منطقه آزاد کیش توسعه این جزیره را بر محور حفظ محیط زیست بکر و طبیعت پاک هندورابی در دستور کار قرار داده است. جزیره هندورابی امسال وارد چرخه گردشگری کیش می شود. در حال حاضر فرودگاه، بندرگاه و هتل این جزیره آماده شده است و تا کنون چندین پرواز آزمایشی با هواپیماهای سبک از نوع فوکر 50 و ATR با ظرفیت 40نفر مسافر انجام شده است.

 ضمن اینکه بیش از 2 هزار متر موج شکن در این منطقه اجر شده است و برای اجرای این موج شکن حدود 75 هزار قطعه مرجان در یک اقدام زیست محیطی بی نظیر و هزینه بر در این جزیره جا به جا شده است.

در حال حاضر از دو مسیر هوایی و دریایی امکان بازدید از هندورابی وجود دارد.

مونسان در ادامه از خرید 4 فروند هواپیمای کوچک خبر داد وگفت : این هواپیماها  از نوع جت امبرائر 195 و ساخت کشور برزیل هستند که در سال های 2008 و 2010 تولید شده و دارای ظرفیتی معادل 108صندلی هستند.

این هواپیماهای سبک به محض ورود به ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی کیش،  نیاز 20 فرودگاه کشور جهت اتصال به جزیره زیبای کیش و سایر شهرها را تامین می کنند.

** و جناب آقای مونسان سخن پایانی :

روند توسعه کیش همچنان پر شتاب ادامه دارد. مهمتر از آنچه در کیش انجام شده برنامه هایی است که برای توسعه کیش پیش رو داریم. به ویژه در بخش گردشگری با توجه به نزدیکی به نوروز برنامه های ویژه ای برای همه اقشار تدارک دیده شده که از همه مردم عزیز کشورمان دعوت می کنیم در نوروز96 به جزیره کیش سفر کنند از جزیره هندورابی هم دیدن کنند.