کلاس آموزشی اصول تربیت نوجوانان و ارتباط صحیح در کیش برگزار شد

یک دوره کلاس آموزشی اصول تربیت نوجوانان و ارتباط صحیح برای والدین دانش آموزان دبیرستان دخترانه الزهرا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر سعاده بهره بر در این کلاس به ذکر نکاتی پیرامون این موضوع پرداخت و عنوان کرد: در زمینه رفتار با فرزندان در سن بلوغ کاری که از دستمان بر می آید این است که این دوران را خوب بشناسیم و صبر و حوصله مان را بیشتر کنیم. از همه مهمتر، این تغییرات را به فال نیک بگیریم و بدانیم که کودکمان در حال کامل شدن و متعالی شدن است. پس کمکش کنیم که دوران بلوغ را به خوبی طی کند. اولین گام در طرز برخورد صحیح با فرزندان در سن بلوغ  پذیرش آنان به عنوان یک بزرگسال است و دیگر با آنها کودکانه برخورد نکنیم.

 وی تاکید کرد: اساسی ترین نیاز یک نوجوان، احساس عشق عاطفی از جانب بزرگسالان اصلی زندگی خویش است. کودکان زمانی به بهترین وجه، رشد می کنند که از فرصت روابط گرم، صمیمی، پایدار و مستمر با پدر و مادر خود بهرمند باشند. اگر والدین و سایر بزرگسالان مهم زندگی نوجوان نیاز او به عشق را برطرف نکنند، نوجوان در انواع مکان های نامناسب به جستجوی عشق خواهد پرداخت. 
کارشناس مشاور مرکز توسعه سلامت کیش گفت: در اعماق وجود نوجوان آرزوی ارتباط با والدین و پذیرفته شدن از سوی آنان و مورد حمایت قرار گرفتن آنان وجود دارد. زمانی که این اتفاق بیافتد نوجوان احساس می کند مورد عشق والدین است. وقتی نوجوان، ارتباطی با والدینش نداشته باشد و حمایت و پذیرش آنان را لمس نکند، مخزن عشق درونش خالی می شود و این خلاء بر رفتار او اثر می گذارد. اگر والدین می خواهند نوجوان شان احساس محبت کند باید مدتی از وقت خود را به او اختصاص بدهند. وجه دیگر مهرورزی به نوجوان تان این است که از او حمایت کنید و او را بپرورید. 

دکتر بهره بر در ادامه افزود: از نوجوانان خود انتظارات واقع بینانه داشته باشید. روابطی فراهم آورید که نوجوان ها بخواهند تن به همکاری بدهند، به خود متکی شوند و قبول مسئولیت کنند. نوجوانان را تشویق کنید. مسئولیت، توجه به همکاری نوجوان در منزل، نظر خواهی از او، تشویق کردن نوجوان برای مشارکت در تصمیم گیریها، قبول اشتباهات، تاکید به جریان و فرآیند به جای توجه به نتیجه، تبدیل جنبه های منفی به مثبت، احترام به قضاوت نوجوان، داشتن انتظارات مثبت و به دیده متفاوت بر مسایل نگاه کردن از جمله روشهای تشویق نوجوانان است. در هر یک از ویژگیهای فرزندانتان به جنبه های مثبت آن توجه کنید.
وی یادآور شد: گوش دادن روشی برای کمک به نوجوان است تا با مشکلاتش بهتر رو به رو شود. برای اینکه موثر گوش دهید غرولند نکنید، انتقاد نکنید و از تهدید کردن، مسخره کردن یا تضمین دادن بی جهت خود داری ورزید. آرامش داشته باشید و علاقه نشان دهید. از بحث و منازعه دوری کنید. انتقاد را به حداقل برسانید. اگر فکر می کنید انتقاد ضرورت دارد، به جای شخص از عمل او انتقاد کنید. توافق های به عمل آمده را رعایت کنید. نه تنها نوجوانتان بلکه خودتان را هم تشویق کنید.

گفتنی است، این دوره آموزشی با هدف برخورد والدین با فرزندان در دوران بلوغ از سوی مرکز توسعه سلامت کیش برگزار شد.