مدیر عامل منطقه آزاد کیش در گفتگو با ایلنا:

کشف بزرگ ترین مخزن گازی مستقل در کیش/ از خروج 4 هزار میلیارد تومان سرمایه از کشور جلوگیری کردیم/ افتتاح فرودگاه و بندر مسافری هندروابی تا پایان سال

اینکه کالای چینی از داخل کشور وارد مناطق آزاد شود دقیقا نشان دهنده ان است که این جنس قاچاق است وگرنه علی القاعده اگر از چین هم بخواهد وارد جزیره شود به صرفه است که از مبادی منطقه آزاد وارد شود حتی در برخی موارد قیمت جنس چینی در کیش گران‌تر از قیمت همان جنس و کالا در تهران بود که خوشبختانه توانستیم این مشکل را برطرف سازیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به نقل از ایلنا "علی اصغر مونسان" طی بازدید از خبرگزاری ایلنا به نکات قابل توجهی اشاره کرد از کشف مخزن های گازی تا سرمایه گذاری های کلان در کیش که هر یک از آن ها نیازمند ساعت ها بحث و تبادل نظر است. 

گفته می شود پس از توافقات اولیه مذاکرات ژنو در آذر ماه سال 92 تا کنون هیات‌های سرمایه گذاری خارجی متعددی و همچنین 13 سفیر برای ارزیابی فرصت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد کیش وارد جزیره شدند و مذاکراتی هم با این هیات ها انجام شده است، چرا کیش توجه سرمایه گذاران خارجی را جذب کرده و آیا کیش آمادگی ورود و جذب این سرمایه گذاران را دارد؟ 

 معتقدم  مناطق آزاد گیت های ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور هستند به ویژه جریزه کیش چراکه قدمت بیشتری نسبت به سایر مناطق آزاد کشور دارد و فضای کسب و کار محیا است و زیرساخت های بیشتری در این منطقه وجود دارد و معافیت مالیاتی، نزدیک بودن کیش به دبی که به هر حال یک منطقه بین المللی سرمایه گذاری محسوب می شود و وجود فرودگاه با ظرفیت مناسب و برقراری پروازهای متعدد ،به واسطه زیرساختهای کامل سرمایه گذاری و فضای مناسب کسب و کار وجود بندرگاهها با ظرفیت بالا، عوارض گمرکی پایین، بروکراسی پایین اداری از مزیت های قابل توجه برای سرمایه گذاران محسوب می شود.

اما مشکلاتی هم در این منطقه وجود دارد که ما بر این بوده که در این مدت نقاط ضعف را کاهش دهیم برای مثال در جزیره در حوزه تولید انرژی با مشکل جدی مواجه بودیم و متاسفانه در چند سال اخیر کم تر به این حوزه ها توجه شده بود و در حوزه تولید برق میزان تولید با میزان مصرف سر به سر شده بود و از آنجایی که برق جزیره به شبکه سراسری کشور متصل نیست و تمام برق جزیره توسط یک نیروگاه تولید می شد که البته در حال حاضر 8 واحد نیروگاهی ایجاد شده است   اما در سال های گذشته در ایام گرم و تابستان با قطع برق مواجه می شدیم و این در شرایطی بود که شرکت های خارجی برای رصد فرصت های سرمایه گذاری جزیره به کیش آمده بودند و مشکلاتی برای هیات های سرمایه گذاری و خارجی و گردشگران ایجاد کرده بود .

بنابراین به سرعت به این حوزه ورود کردیم و به سرعت به سراغ طرح ها و پروژه های آب شیرین کن رفتیم و آب شیرین کن ها و برق را توسعه دادیم. نیروگاه جدید و دومی را احداث کردیم که در این نیروگاه پایداری انرژی افزایش یافت و در این نیروگاه علاوه بر اینکه تولید برق را افزایش می دهد دو نیروگاه به یکدیگر و به شبکه سراسری کشور وصل می شوند و اگر یک واحد نیروگاهی دچار مشکل شود نیروگاه دیگر به کمک آن می آید.

بحث تصفیه فاضلاب یکی از مشکلات جدی جزیره بود این در شرایطی بود که کیش را یک شهر الگو و پیش رو در کشور است و یک مقصد مهم گردشگری داخلی محسوب می شود اما متاسفانه بوی فاضلاب در سطح شهر به مشام می رسید و شاید بسیاری ها ندانند که تا چند وقت پیش در ایام عید برای دفع فاضلاب چاله ای در زمین حفر می شد و فاضلاب در این چاله ها دفن می شد و بعدها دوباره جمع آوری می شد که البته خوشبختانه این مشکل در حال حاضر حل شده است.

در این مدت پیشرفت خوبی در حوزه توسعه شهری داشتیم و در حوزه زیباسازی شهری اقدامات گسترده ای انجام و فضای شهری جزیره زیبا شد. در حوزه IT  وارد شده ایم و پروژه هایی مانند نصب 16 کیلومتر فیبر نوری را انجام داده ایم و در سال جاری برنامه های جدی برای توسعه  IT در نظر گرفته ایم و در این بخش متاسفانه مشکلات جدی بسیاری داریم باز در این شرایط صحبت از منطقه ای می کنیم که قرار است محل فعالیت اقتصادی شرکت های بین المللی باشد و اینکه به این سرمایه گذاران بگوییم اینترنت مشکل دارد و سرعت آن پایین است موضوعات خوشایندی نیست .

این بخش های به سرعت در حال توسعه است تا آمادگی برای حضور و ورود شرکت های سرمایه گذار خارجی را ایجاد کرده باشیم.

12

 

این هیات های سرمایه گذاری به دنبال سرمایه گذاری در چه حوزه هایی هستند و با توجه به ماموریت منطقه آزاد کیش آیا اولویت را به سرمایه گذاران حوزه گردشگری داده اید؟

درست است که کیش ماموریت گسترش گردشگری و صنعت توریسم را دارد اما واقعیت این است که ما یک کشور نفتی هستیم و جذاب ترین حوزه اقتصادی برای همه شرکت های خارجی ورود به حوزه های نفت و انرژی اولویت دارد. کیش هم به دلیل موقعیت جغرافیایی که در آن قرار دارد اتفاقا یکی از مراکز است که پشتیبانی فلات قاره ایران را انجام می دهد و در حال حاضر بخش قابل توجهی از فعالیت های بندری به فعالیت های مربوط به شرکت های نفتی اختصاص دارد و سکوهای نفتی را پشتیبانی می کنند. بنابراین این بخش برایمان از اهمیت بیشتری برخوردار است و معتقدم بعد از بهبود فضای اقتصادی کشورمان، اولین شرکت هایی که وارد کیش می شوند فعالیتشان مربوط می شود به حوزه  های نفت و گاز.

 

اتفاق جدید در حوزه انرژی در جزیره کیش اتفاق افتاده است؟       

خوشبختانه در جزیره کیش یک مخزن بزرگ گازی کشف شده است که گفته می شود که بزرگ ترین مخزن گازی مستقل در کشور است. موضوع بعدی که برای مخازن حائز اهمیت است ارزش گاز آن است و این گاز H2S بسیار پایینی دارد و نسبت به سایر گازهای عسلویه ترشی بسیار بسیار کمتری دارد بنابراین با طی فرایند کمتری می تواند وارد مدار مصرف شود.

در سال های گذشته حدود 13 حلقه چاه جدید شناسایی شده بود و خوشبختانه دو دکل حفاری در جزیره مستقر شده است تا چاه ها را به چاه های عملیاتی تبدیل کنند و برنامه ها در راستای شروع برداشت از این مخازن است. البته ما هم باید حواسمان باشد که بحث های زیست محیطی در کیش رعایت شود و آنچه که با وزارت نفت به توافق رسیدیم و در راستای این توافقات در حال حرکت هستیم این است که اجازه هیچ گونه فعالیت پالایشی در کیش داده نمی شود و تمام این مراحل و اقدامات به سرزمین اصلی منتقل می شود تا آسیبی به محیط زیست جزیره وارد نشود.

باید توجه داشته باشیم که جزیره کیش یک منطقه گردشگری است و به عنوان جزیره پاک شناخته شده است و تنها بوی گاز ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. اما به هر حال اتفاق جدیدی در حوزه انرژی در جزیره کیش رخ داده است و در حال حاضر متخصصان در حال توسعه این اکتشاف جدید هستند.  

 

گفته می شود در یک سال گذشته جزیره کیش به آمار و ارقام خوبی در میزان صادرات به خصوص صادرات کالاهای تولیدی جزیره رسیده است و رکود جدیدی را در این حوزه به ثبت رسانده اید، آماری از اعداد و ارقام موجود در واردات و صادرات جزیره در سال گذشته ارائه می کنید؟ ارزش ریالی این صادرات چقدر بوده است؟

فعالیت بندری کیش در دو سال گذشته خوشبختانه به دوبرابر افزایش یافت و فعالیت های بندری جزیره  که چیزی حدود یک میلیون و 800 هزار تن بوده، امروز به بیش از 4 میلیون تن رسیده است که این رقم به لحاظ حجم مبادلات بندری کیش در یک سال گذشته است و بیش از 80 میلیون دلار ارزش تولیدات جزیره کیش است اما ارزش صادرات چیزی حدود 380 میلیون دلار است که بخش هایی از آن مربوط می شود که کالاهایی که وارد کیش شده و ارزش افزوده پیدا کرده و صادر شده است و در مجموع چیزی حدود 380 میلیون دلار ارزش صادرات کیش در سال گذشته بوده است.

 

محصولات صادراتی جزیره کیش بیشتر چه اقلامی بوده و بازار هدف این محصولات چه کشورهایی هستند؟

در کیش 500 واحد صنعتی فعال و پویا است که این واحدهای صنعتی عمدتا غیرآلاینده و های تک هستند و اصلا اجازه فعالیت به صنایع بزرگ و صنایعی که آلایندگی داشته باشند اجازه فعالیت در جزیره کیش داده نمی شود به هیمن دلیل ارزش صادرات منطقه آزاد کیش افزایش می یابد چراکه در صنایع و واحدها ی کوچک صنعتی توانستیم به این حجم و ارزش از صادرات برسیم. اما دارو و لوازم بهداشتی و آرایشی و تجهیزات پزشکی بیشترین حجم تولیدات را در جزیره به خود اختصاص داده اند و بعد از آن تولید تجهیزات غیرآلاینده نفتی، مواد غذایی و تمام بخش ها و تولیداتی که مربوط به صنایع های تک می شود، است. شهرک های صنعتی در جزیره کیش در حالی رشد و پیشرفت داشتند که در سایر مناطق کشورمان اغلب شهرک های صنعتی با رکود مواجه اند.

 

گفته می شود هنوز سه چهارم جزیره توسعه نیافته است و عمران و آبادنی که در حال حاضر شاهد آن هستیم تنها یک چهارم جزیره را پوشش داده است. برای بخش های توسعه نیافته منطقه آزاد کیش برنامه ها و سیاست هایی مشخص شده است؟ اگر قرار باشد این بخش از جزیره هم توسعه یابد چه فعالیت هایی در این مناطق اجازه حضور خواهند داشت؟

آنچه در حال حاضر توسعه پیدا کرده عمدتا در محدوده شرق و شمال کیش است و ضمن اینکه جزیره کیش حدود 9 هزار و 200 هکتار وسعت دارد که حدود 3 هزار هکتار آن در طرح جامع رزرو شده است و هنوز برنامه ای در طرح جامع برای آن دیده نشده است و این محدوده دست نخورده باقی می مانند برای آینده. اما در دو سال گذشته سیاست این بوده که جزیره کش توسعه یکنواخت داشته باشد و همانطور گفته شد در سمت غرب و جنوب جزیره هنوز خبری از توسعه و آبادانی نیست و هنوز ساخت و سازی در آن مناطق انجام نشده است اما در یک سال گذشته  برنامه هایی را برای توسعه این مناطق در نظر گرفته ایم.

4

در نوار غربی جزیره عملیات عمرانی خود سازمان منطقه آزاد کیش می شود که عملیات اجرایی احداث زیرساخت ها و ایجاد فضای های سبز و پارک در این منطقه شروع شده است و توانستیم در 20 ماه گذشته حدود 5 هزار و 100میلیارد تومان سرمایه جذب کنیم برای آبادانی این منطقه در بخش غیر صنعتی  که از این حجم سرمایه گذاری 40 میلیارد تومان آن توسط سرمایه گذار خارجی برای ساخت پروژه تفریحی، آبنمایی که در تابستان سال جاری به افتتاح می رسد، جذب شده و مابقی آن از سرمایه‌گذاری‌های داخلی تامین شده است.این حجم از سرمایه گذاری عمدتا به سمت غرب و جنوب جزیره هدایت شده است و پروژه هایی که تعریف شده اند، عمدتا پروژه های سنگینی هستند و اثرات آن تا 3 الی 4 سال آینده دیده می شود.

 

یکی از جاذبه های سفر به کیش خرید از بازارهای جزیره بود اما متاسفانه در چند سال اخیر این جاذبه برای سفر به کیش از بین رفت و کالاهای چینی به بازار های منطقه آزاد کیش سرازیر شدند و فعالیت برندها در جزیره بسیار کاهش یافت برای احیای این جاذبه گردشگری و کنترل ورود کالاهای چینی و قاچاق چه اقداماتی انجام داده اید؟

در همه دنیا بازارها در حال تحول هستند و این فرصت ها و تهدیدها برای هر کسب و کار به وجود می آید. به هرحال جزیره کیش در گذشته فرصتی در اختیار داشت اینکه در آن سال ها ورود کالاهای برند به داخل کشور ممنوع بود و کیش تنها منطقه ای بود که کالاهای برند وارد بازارهایش می شد و این مزیت ویژه برای این منطقه به حساب می آمد اما در حال حاضر برندها در بازارهای تهران بیشتر از کیش حضور دارند حال با وجود این تهدید منطقه آزاد کیش باید با این شرایط خود را تطبیق دهد.

در سال های گذشته هم به واسطه رکودی که در جزیره حاکم بود متاسفانه راهکار را در این دیدند که اجناس چینی را وارد بازار کنند و سطح بازارهای منطقه بسیار افت کرد و هر چند تلاش ما براین است که بازار های کیش را به روزهای اول برگردانیم اما این کار که بتوانیم کیفی سازی انجام دهیم بسیار سخت است و از اجرای چند پروژه عمرانی هم بسیار دشوار تر است. همه عوامل اجرای این ماموریت در دست سازمان منطقه آزاد کیش نیست و بخش خصوصی هم باید همکاری داشته باشد اما اقداماتی که در این حوزه در دو سال گذشته انجام شد این بود که در حال حاضر ورود کالاهای چینی از داخل کشور به کیش را قطع کردیم.

اینکه کالای چینی از داخل کشور وارد مناطق آزاد شود دقیقا نشان دهنده ان است که این جنس قاچاق است وگرنه علی القاعده اگر از چین هم بخواهد وارد جزیره شود به صرفه است که از مبادی منطقه آزاد وارد شود حتی در برخی موارد قیمت جنس چینی در کیش گران تر از قیمت همان جنس و کالا در تهران بود که خوشبختانه توانستیم این مشکل را برطرف سازیم.

مرحله دوم این بود که چند بازار را به عنوان بازارهای عرضه کننده برند معرفی کردیم و این بازارها ملزم به فروش اجناس برند و با کیفیت هستند. در مرحله سوم به دنبال آن رفتیم که واحدهای تجاری که نمایندگی یک برند را دارند و واقعی هستند را از سایر واحدهای تجاری متمایز کنیم و لوگوی مشخصی برای آنها در نظر بگیریم و از این پس به واحدهای که واقعی نیستند اجازه نصب لوگوهای برند داده نمی‌شود و باید لوگوی نصب شده را از معرض دید مشتریان حذف کنند و بازرسان سازمان تمام تابلوهای واحدهای تجاری که برند واقعی نبودند را جمع آوری کردند.

اما در بحث اعطای لوگو به واحدهایی که نمایندگی برندها را داشتند به آن صورت اجرا نشد چراکه واحدی که صرفا نمایندگی یک شرکت را داشته باشد بسیار محدود و انگشت شمار بودند بنابراین اگر لوگویی داده می شد مشتریان به این تایید سازمان اعتماد می کردند و یک درصد خطا هم در آن قابل قبول نبود بنابراین از این طرح عقب نشینی کردیم و طرح دیگری را جایگزین آن کردیم.

در حال حاضر لوگوهایی  با نظارت گمرک و استاندارد را طراحی کردیم که به سه سطح طلایی، نقره ای و آبی تقسیم می شوند. طلایی  بر روی کالاهایی الصاق می شوند که برند هستند و از خود نمایندگی وارد کیش شده اند. لوگوی نقره ای به کالاهایی داده می شود که برند هستند اما از نمایندگی اصلی تهیه نشده اند و امکان دارد که گارانتی نداشته باشد و لوگوی آبی به کالاهایی داده می شود که با کیفیت هستند اما نه برند هستند و نه از نمایندگی اصلی تهیه شده اند.

این سه لوگو که مورد تایید سازمان منطقه آزاد است به مشتریان این اطمینان را می دهند که از میزان کیفیت کالای خریداری شده اطمینان داشته باشند و بتواند قدرت تشخیص در خرید داشته باشد. از سویی دیگر این لوگوها باعث ایجاد رقابت در بازار می شوند چراکه تایید سازمان می تواند فروش را افزایش دهد بنابراین این انگیزه هم به وجود می آید که واحدهای تجاری به دنبال تهیه کالای باکیفیت باشند که در نوروز امسال اثرات اجرای این طرح را مشاهده کردیم.

از دیگر اقدامات سازمان در این حوزه این بود که با ایجاد پروازهای مستقیم به مقاصدی چون ترکیه ورود مستقیم کالا از این کشورها افزایش یافت با اجرای این سیاست برای مثال کالای ترکیه جایگزین کالای بی کیفیت و نامرغوب چینی شد و خوشبختانه به همین دلیل فروش بازارها در نوروز امسال بسیار افزایش یافت. البته در حوزه گردشگری تنها به تقویت جاذبه خرید اکتفا نکرده ایم و وارد حوزه های گردشگری ورزشی، گردشگری طبیعی، گردشگری علمی و برگزاری همایش ها و نمایشگاه های تخصصی شدیم.

 

یکی از سیاست های سازمان برای جذب گردشگری برگزاری جشنواره های مختلف است که اخیرا جشنواره های متعددی با عناوین مختلف در جزیره برگزار شده است که اخیرا هم شاهد برگزاری جشنواره آبنات چوبی در کیش بودیم. با توجه به اینکه شاهد افزایش سفرهای خارجی هستیم فکر می کنید با برگزاری این جشنواره می توانید با کشورهای همسایه که به  مقصد سفر ایرانی ها تبدیل شده اند، رقابت کنید؟

جشنواره های جدید تا اینکه بخواهند به برند جزیره کیش تبدیل شوندکمی زمان می برد و چنانکه در حال حاضر جشنواره تابستانی کیش 17 سال سابقه برگزاری پی در پی دارد و امروز بین گردشگران و مسافران جا افتاده است و همچنین جشنواره رالی تور هم  در حال حاضر به برند کیش تبدیل شده است، هر چند که در ابتدا تعداد گردشگران حاضر در این جشنواره کم و چیزی حدود 6 هزار گردشگر اما خوشبختانه استقبال از این جشنواره هم رو به رو رشد است.

موضوع دیگر این است که سیاست برگزاری این جشنواره ها در واقع این است که در ایام لوسیزن یا کم مسافر برگزار شوند. برای مثال برگزاری جشنواره آبنبات چوبی با هدف جذب خانواده هایی که فرزند خردسال دارد که هنوز درگیر مدرسه و امتحانات در این ایام خرداد ماه نشده اند برگزار شد.

سازمان در حال تهیه بانک اطلاعاتی از مخاطبان هدف و گردشگران است و برای برگزاری جشنواره آبنبات چوبی آماری از تعداد خانواده هایی که فرزند خردسالی که هنوز به سن مدرسه رفتن نرسیده اند، تهیه و اقدامات برگزاری براساس این آمار انجام شد. هدف برگزاری از این جشنواره متفاوت متعدد این است که کیش با رکود مسافر مواجه نشود و همواره یک حالت متوسط پایداری از ورود گردشگر در جزیره برقرار باشد و این جشنواره های کوچک هم اثرات خوبی در جذب گردشگر داشته اند.

در بخش برگزاری همایش ها هم خوشبختانه موفق بودیم و توانستیم چند همایش بین المللی بزرگ و مطرح را در جزیره برگزار کنیم از جمله همایش اورلوژی بود که حدود 800 پزشک مطرح در سطح دنیا از شرکت کنندگان این همایش بودند و همایش بین  المللی تدکس که از 150 شرکت کننده این همایش 110 شرکت کننده خارجی و 60 شرکت کننده آمریکایی در این همایش حضور داشتند. خوشبختانه کیشوندان هم اذعان دارند که کیش از حالت رکود چند سال اخیر خارج شده و تعداد گردشگران افزایش یافته است.

8

معتقدم نباید مناطق آزاد کشورمان را با مناطق سایر کشورها چه از لحاظ گردشگری و چه اقتصادی مقایسه کنیم اما درباره تاثیر گذاری منطقه آزاد کیش در این حوزه باید بگویم که در سال گذشته یک میلیون و 620 هزار گردشگر وارد جزیره کیش شده اند که امار گردشگران خارجی هم در این رقم قابل توجه است. حال با فرض اینکه تمام این گردشگران داخلی بوده اند با توجه به استانداردهای سازمان جهانی گردشگری هزینه هر تور گردشگری چیزی حدود هزار و 70 دلار است اما ما می گوییم هزینه سفر به کیش با سه شب و 4 روز اقامت چیزی حدود 2.5 میلیون تومان در نظر می گیریم و اگر این رقم در تعداد گردشگران ضرب شود، درآمد جزیره از گردشگران در این مدت زمان چیزی حدود 4 هزار میلیارد تومان بوده است و حال اگر همین جزیره مقصد گردشگری این تعداد مسافران نبود؛ 4 هزار میلیارد تومان از سرمایه کشورمان در کشور ترکیه و امارات خرج می شد.

طبق طرح جامع هم کیش باید در افق 1404 پذیرای 6 میلیون گردشگر باشد که در سال 93 چیزی حدود یک میلیون و 600 هزار گردشگر به کیش سفر کردند که طبق طرح تعداد گردشگر باید به یک میلیون و 800 هزار نفر می رسید که تقریبا کمتر از 200 هزار نفر از طرح عقب هستیم.           

 

اخیرا اخبار و موضوعاتی انتقادی درباره سرمایه گذاران فعال کیش منتشر شد که سازمان حمایت قابل توجهی از این سرمایه گذاران منطقه خود نداشت، علت این رفتار سازمان چه بود؟ آیا سازمان اقداماتی در راستای حمایت از سرمایه گذاران انجام داد؟

بخشی از این موضوع از اراده ما خارج است اما من هم این را قبول دارم که هنوز موضوع حمایت از سرمایه گذاران به طور جدی در کشورمان جا نیفتاده است. درباره حمایت از سرمایه گذاران حرف ها و صحبت های زیادی می شود اما در عمل هنوز به موضوعات نرسیده ایم. البته حمایت ها هم در حد قانون است به این معنا که اقدامات سرمایه گذاران هم خارج چهارچوب قانون نبوده باشد. البته سازمان در اندازه توان خود سعی کرده که فضای حمایتی از سرمایه گذاران ایجاد کند و معتقدم در منطقه آزاد کیش فضای فعالیت اقتصادی نسبت به سایر مناطق آرام تر است و جذب سرمایه 5 هزار میلیارد تومانی در عرض 20 ماه گذشته نشان گر این موضوع است.

 

آیا برنامه ای برای تغییر نرخ سوخت و تعرفه های خودروهای وارداتی دارید؟

از انجایی که کیش به عنوان جزیره پاک شناخته شده به سمت تولید و استفاده از انرژی های نو حرکت کرده ایم و و به دنبال واردات خودروهای برقی هستیم. طرح هایی را در دستور کارمان قرارداده ایم و آماده اجرا داریم اما نمی خواهیم به طور ناگهانی مردم احساس گرانی کنند وگرنه آمادگی اجرای طرح آزادسازی کامل نرخ بنزین به صورت پایلوت را داریم و تعرفه های ورود خودروهای سوخت فسیلی را افزایش می دهیم اما از سویی دیگر تعرفه های واردات خودروهای برقی را به شدت کاهش می دهیم و کیش به واسطه موقعیت جغرافیایی محدودی که دارد و مسطح بودن زمین، خودروهای برقی بدون هیچ مشکلی می توانند در سطح شهر تردد کنند.

طرح این سیاست سازمان در جهت استفاده از انرژی های نو و کاهش مصرف سوخت آماده اجرا است و در حال حاضر هم خود سازمان یک دستگاه خودروی برقی رنو را وارد کرده است و در معرض دید ساکنان قرار داده و درباره مزیت های استفاده از خودروهای برقی اطلاع رسانی شروع شده است.

اما تنها موضوعی که وجود دارد این است که در سرمایه گذاری اولیه خودروهای برقی گرانتر از خودروهای بنزینی هستند اما در ادامه راه خودروهای برقی به شدت اقتصادی تر هستند و شاید برای مردم در ابتدا سخت باشد اما راهکار سازمان این بوده که تعرفه ورود خودروهای برقی را به شدت کاهش می دهیم و مردم به سمت استفاده از خودروها برقی تشویق می کنیم و معتقدم کیش پایلوت خوبی برای اجرای این طرح در کشورمان خواهد بود.

البته تاکید می کنم هیچ اجباری در استفاده از خودروهای برقی ایجاد نمی شود بلکه فقط سازمان مزایای استفاده از آن را افزایش می دهند و علاقه مندان به استفاده از خودروهای سوختی هم می‌توانند با پرداخت هزینه های آن همچنان از خودروهای مورد علاقه خود استفاده کنند.

برای آخرین سوال اینکه طرح جامع گردشگری جزیره هندورابی به کجا رسیده و آیا تورهای گردشگری به این جزیره فعال شده اند؟  

طرح جامع هندورابی با یک رویکرد نوینی در حال انجام است. شاید آن چیزی که به ذهن افراد خطور کند، طرح جامع شهرسازی باشد اما برای تهیه طرح جامع هندورابی از مشاوران باتجربه آلمانی استفاده می کنیم و در مرحله اول قرار است مارکتینگ پلن (طرح بازار) برای جزیره هندورابی آماده کنند و بعد از آن پلن های اقتصادی جزیره تدوین می شود و در نهایت خروجی آن طرح جامع شهرسازی است . در بسیاری از طرح ها در ابتدا طرح های شهرسازی تدوین و به اجرا می رسد اما در طرح جامع جزیره هندورابی از ابتدا مشخص شده که کسب و کار این جزیره قرار است که چه باشد و بازار هدف در مارکتینگ پلن مشخص شده و کسب درآمدها تعیین شده است و قرار نیست که بعدها برای کسب درآمد به تراکم فروشی رجوع کنیم و بعد از همه این موارد طرح جامع شهرسازی آماده می شود.

با توجه به مطالعات زیست محیطی هم اجرای این طرح کمی زمان بر است اما برای اینکه در برنامه عقب نباشیم به مشاور گفته ایم که جانمایی بندر و فرودگاه که عامل افزایش سرعت توسعه است را در گام اول مشخص کند تا همزمان با تکمیل طرح جامع ساخت این دو زیرساخت مهم شروع شود و قطعا تا پایان امسال بندر و فرودگاه جزیره هندورابی آماده بهره برداری می شود و مراحل ساخت باند فرودگاه تا آذر ماه به اتمام می رسد و در حال ساخت ترمینال مشترک برای بندر و فرودگاه هستیم که بتواند به هر دو این زیرساختی مسافری سرویس و خدمات ارائه کند. هم بندر و هم فرودگاه این جزیره مسافری خواهند بود و فرودگاه جزیره یک فرودگاه کوچک است و بیس کار را طوری جلو می بریم که کارآمدی فرودگاه کیش حفظ شود و مسافران برای ورود به هندورابی ابتدا باید وارد جزیره کیش شوند و بعد می توانند  از طریق حمل و نقل دریایی و یا هوایی وارد جزیره هندورابی شوند. البته  برای جابه جایی مسافران هوایی بین کیش و هندورابی از هواپیماهای کوچک 40 نفره استفاده خواهیم کرد.

خبری دیگری که درباره جزیره هندورابی وجود دارد این است که خوشبختانه اولین هتل جزیره  با 21 اتاق، دو سوئیت هم اواخر سال گذشته به افتتاح رسید.

اواخر سال 92 هم پروژه کوچکی با همکاری بخش خصوصی در رابطه با راه اندازی تورگردشگری جزیره هندورابی اجرا کردیم و در فضای اجاره ای 50 هزار مترمربع یکسری سازه های چادری برای اقامت های روزانه نصب شد که دارای امکانات کامل برای اقامت گردشگران بودند.  در حال حاضر هم تورهایی به جزیره هندورابی توسط بخش خصوصی به طور پراکنده در حال برگزاری است.