رئیس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش خبر داد:

کسب گواهينامه هموويژلانس توسط بيمارستان كيش

رئیس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش از اخذ گواهینامه هموویژلانس توسط این بیمارستان در راستای فعالیت در حوزه فراورده های خونی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، محمد خلخالي از  اخذ گواهينامه فعالیت در حوزه فراورده های خونی توسط این مرکز خبر داد و گفت: بیمارستان کیش موفق به دریافت گواهینامه هموویژلانس  از سازمان انتقال خون ايران شد. 

وی با اشاره به دستور مدير عامل سازمان منطقه آزاد كيش برای ارائه خدمات مطلوب به بیماران خاص افزود: راه اندازي بخش مجهز براي ارائه خدمات درماني مطلوب به بيماران خاص نياز به اخذ گواهينامه ايي بين المللي براي تزريق خون و فراورده هاي خوني داشت و با توجه به تقاضاهای واصله بسيار ضروري به نظر مي رسيد لذا با تلاش تمامي همكاران طي يكسال آموزش مستمر و رعايت پروتكل هاي مورد نياز  و چندين دوره بازديد بازرسان سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي موفق به كسب گواهينامه مراقبت از دريافت كنندگان خون و فرآورده هاي خوني در مقابل عوارض نا خواسته ناشي از انتقال خون (همو ويژلانس ) شديم.

رئیس بیمارستان کیش توضیح داد: تزریق خون و فراورده های خونی مانند پلاکت در بیمارستان ها یک امر اجتناب ناپذیر است به گونه ای که گاهی حفظ جان یک بیمار بالغ یا یک نوزاد بسته به دریافت کیسه ای و یا چند سی سی خون است لذا  از آن جایی که خون یک بافت زنده است و تزریق بدون دقت آن به بیمار نیازمند خون، به جای حل مشکل بیمار برای وی خطر آفرین است، در همین راستا ضرورت وجود یک ساز وکار نظارتی دقیق بر این فرایند احساس می شد. از این رو در سراسر جهان سیستمی نظارتی به صورت یک پارچه، زیر نظر سازمان انتقال خون هر کشور به نام "هموویژلانس " شکل گرفت تا با کنترلی دقیق خطر بروز عوارض خطرناک را به صفر و عوارض سطحی تر را به حداقل ممکن برساند.

خلخالی ادامه داد: در واقع هموویژلانس عبارت است از یک سیستم نظارت بر تزریق خون و فراورده های خونی مانند پلاکت و ... برای کنترل بیشتر عوارض جانبی و حفظ سلامت بیمار است. این ساز وکار از خود سازمان انتقال خون که وظیفه جمع آوری و فراوری خون های اهدایی را بر عهده دارد آغاز شده و مسیر انتقال خون تا بیمارستان ها، بانک خون هر بیمارستان، نحوه ی تجویز خون، ارسال به بالین بیمار و در نهایت تزریق به بیمار را شامل می شود.

وی تاکید کرد: همچنین بررسی دقیق بیمار نیازمند خون قبل از تزریق، حین تزریق و بعد از دریافت خون ( یا سایر فرآورده های خونی ) جزء این فرایند نظارتی محسوب می شود. در واقع این سیستم به گونه ایست که تمام مراحل کاری آن در فرم های استاندارد و ویژه ای که مربوط به هر مرحله از کار می شود، توسط پزشک یا پرستار ثبت شده و عوارض احتمالی نیز به سازمان انتقال خون گزارش می شود.

همچنین همه ی کارکنان درمانی بیمارستانی که این سیستم را داراست، آموزش های لازم را دیده و پزشک ارشد هموویژلانس، جانشین وی و مسؤل بانک خون بر صحت اجرای آن نظارت داشته و با سازمان انتقال خون استان در ارتباط هستند. ما معتقدیم که اهدای خون اهدای زندگیست به شرطی که با دقت و نظارت دقیق انجام پذیرد.

همچنین رئیس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش  از كسب گواهينامه بيمارستان دوستدار مادر و كودك در آینده نزدیک توسط این مرکز خبر داد.