چالدران در انتظار الحاق به منطقه آزاد ماکو

خبرگزاری تسنیم: چالدران با وجود قرار گرفتن در جوار منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو هنوز از مزایای این منطقه بهره‌مند نیست و این مهم یکی از مطالبات مردم این شهر از دولت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، منطقه آزاد ماکو یکی از مناطق هفت‌گانه ایران است که با دارا بودن مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان اهداف اقتصادی را دنبال می‌کند.

منطقه آزاد ماکو در 24 مرداد سال 1389 در حالی به تصویب رسید که از هیچ گونه امکانات و زیرساخت صنعتی تجاری برخوردار نبود و اکنون نیز بعد از گذشت چند سال در حال فراهم‌سازی مقدمات سرمایه‌گذاری است.

مساحت منطقه آزاد ماکو 5 هزار کیلومتر مربع است و شهرهای ماکو، شوط و پلدشت را شامل می‌شود و در این میان از مطالبات مهم و اصلی مردم چالدران ملحق شدن به منطقه آزاد ماکو است.‌

این مطالبه مردم و مسئولان چالدران از چند وقت پیش در محافل مختلف دولت و مجلس توسط نماینده مردم این شهر مطرح می‌شود ولی تا کنون اقدامی موثر در این رابطه انجام نشده است.

الحاق چالدران به منطقه آزاد ماکو در دستور کار دولت

چالدران به سبب موقعیت جغرافیایی که از نظر دارا بودن اثر باستانی قره کلیسا که به ثبت جهانی رسیده به همراه دیگر جذابیت های بومی و سنتی خود می‌تواند فواید بسیار از لحاظ ارز‌آوری به کشور و به منطقه آزاد ماکو داشته باشد.

محمد علی‌پور، نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار تسنیم گفت: الحاق چالدران به منطقه آزاد ماکو از جمله مطالبات مردم منطقه از دولت است که این درخواست در قالب نطق و به صورت مکتوب نیز به رئیس جمهور ارائه شده است.

وی اظهار داشت: این درخواست از سوی رئیس‌جمهور و توسط مسئولان پارلمانی به دبیرخانه شورای مناطق آزاد برای بررسی ارائه شده تا به شکل لایحه به دولت ارسال و در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

چالدران نیازمند بهره مندی از مزایای منطقه آزاد

محمد رجبی، رئیس شورای شهر چالدران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه اظهار داشت: در گذشته اجحافی علیه مردم چالدران صورت گرفته و آنهم بیرون نگه داشتن این شهرستان از منطقه آزاد تجاری ماکوست.

وی گفت: شهروندان چالدران در طول تاریخ انقلاب اسلامی دین خود را با شرکت در صحنه‌های مختلف ادا کرده‌اند و در راه اعتلای کشور شهدای گرانقدری تقدیم انقلاب و نظام داشته‌اند بنابراین حق مردم این منطقه است که از مزایای منطقه آزاد ماکو بهره‌مند شوند.

رجبی با اشاره به ظرفیت‌های چالدران افزود: در این باره طوماری در 40 صفحه تهیه شده و با امضای شوراهای اسلامی شهر و روستاهای منطقه و اتحادیه‌های صنفی و نزدیک به 1000 نفر امضا به مقاماتی چون اکبر ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد، قربانعلی سعادت، استاندار آذربایجان‌غربی، حسین فروزان مدیر عامل منطقه آزاد ماکو، محمد علیپور نماینده مردم شهرستان‌های ماکو، شوط، پلدشت و چالدران در مجلس شورای اسلامی و فرماندار چالدران تقدیم شده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم مسئولان ذیربط اقدامی در خور و شایسته مردم شهید پرور منطقه چالدران که مرزی144 کیلومتری با ترکیه دارد انجام دهند چراکه خواهان الحاق چالدران به منطقه آزاد ماکو هستیم.

وسعت زیاد منطقه آزاد ماکو مشکل زا است

حسین فروزان، مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو نیز در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: ما به طور جدی پیگیر الحاق چالدران به منطقه آزاد ماکو هستیم و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی نیز در تحقق بخشیدن این امر تلاش های بسیار می‌کند.

وی افزود: از آنجایی که منطقه آزاد ماکو به لحاظ وسعت بزرگترین منطقه آزاد ایران است دارای مشکلات بسیار از جمله مشکلات زیرساختی است و در شرایط حاضر نیز در حال آماده‌سازی این زیرساخت‌ها هستیم.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو اظهار داشت: با توجه به این شرایط الحاق چالدران به منطقه آزاد ماکو با سختی‌هایی همراه است ولی مسئولان استان و شهرستان تلاش‌های خود را دراین رابطه می‌کنند و امیدواریم مسئولان مرکزی نیز به این مطالبه مردم و تلاش مسئولان در کمترین زمان پاسخ مثبت دهند.

ماکو