پيشرفت 35 در صدي ساخت بزرگ ترین فرهنگسرای جزیره کیش

بزرگترين فرهنگسراي جزيره كيش با معماري منحصر بفرد و پيشرفت فيزيكي 35 در صد در حال ساخت است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، اين فرهنگسرا كه يك مجموعه كامل فرهنگي است در محوطه مقابل مصلی بزرگ کیش و در  بلوار میر مهنا جنب میدان الغدیر در حال ساخت است.

1250 متر مربع فضاي ويژه كتابخانه مشتمل بر فضاي كتب مرجع، سالن مطالعه و كتابخانه كودك يكي از مزيت هاي مهم اين مجموعه فرهنگي است كه در فضايي به وسعت 12 هزار و 500 متر مربع ساخته مي شود.

بر اساس اين گزارش از ابتداي فعاليت دولت تدبير و اميد و به مدد نگرش ويژه دولتمردان به مقوله فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي، سازمان منطقه آزاد كيش با توجه ويژه به فرهنگ سازي و نهادينه كردن ارزش هاي فرهنگي به عنوان نخستين گام در توسعه سرمايه هاي اجتماعي نسبت به توسعه فضاهاي فرهنگي در اين منطقه اهتمام فراوان داشته است. در اين راستا ساخت فرهنگسراي بزرگ كيش از سال 94 آغاز شد كه در حال حاضر در مرحله نازك كاري و ايجاد تاسيسات مكانيكي و برق است.  

ساختمان اين فرهنگسرا با زير بناي4 هزار و ششصد متر مربع و معماري منحصر بفرد از دو بخش اصلي تشكيل شده است. طرح معماري ساختمان اصلي با ارتفاع تقريبي 15 متر و سقف سبك مخروطي شكل و پلان دايره اي، به گونه اي است كه مراجعه كنندگان مي توانند با پياده روي بر روي سقف به تمام فضاهاي فرهنگسرا از جمله كتابخانه و كلاس هاي آموزشي دسترسي داشته باشند. اين ويژگي خاص در طراحي، علاوه بر استفاده بهينه از فضاي خارجي بنا، امكان ديدن مناظر زيباي خليج فارس را بر فراز بام فرهنگسرا و از محوطه بيروني مجموعه براي ساكنان و گردشگران فراهم مي كند. سالن هاي آمفي تئاتر و سينما نيز در اين بخش واقع شده است. ساختمان دو طبقه ديگري با ارتفاع 9 متر نيز در كنار اين بخش قرار گرفته كه در برخي  نقاط با اين ساختمان مرتبط است.

سالن هاي سينما و آمفی تئاتر با ظرفیت های 100 و 220 نفر به صورت چند منظوره با قابلیت نمایش فیلم، اجرای تئاتر صحنه ای  و فضاهاي جانبي از جمله رختكن و اتاق گريم و اتاق هاي كنترل مجزا و مجهز به كامل ترين تجهيزات مرتبط، 6 کلاس آموزشی و 6 فضاي كارگاهي با تجهيزات و دارای استانداردهای لازم برای رشته های مختلف هنری، 400 متر مربع گالري با كاربري نمايشگاهي٫ کتابخانه کودک، بخش هاي اداري، واحدهای سمعی و بصری، لابراتورهای مجهز زبان، فضای نگهداری کودک و فضاهای خدماتی از جمله بخش هاي مختلف اين فرهنگسرا است.

براي رفاه حال ساكنان و گردشگران نيز 2 كافي شاپ و يك بوفه در محوطه هاي داخلي و بيروني مجموعه تعبيه شده است.

براي زيبا سازي محيط  فرهنگسرا نيز باغچه و پاسيوهاي متعدد در فضاهاي داخلي مجموعه و آبنما و محوطه سازي زيبايي  نيز در بخش بيروني ساخته و اجرا خواهد شد.

همچنين روشنايي اضطراري، سيستم هاي اعلام و اطفاء حريق، سيستم هاي سرمايشي و گرمايشي و تهويه مطبوع پيشرفته از ديگر امكانات فرهنگسراي بزرگ است.

گفتنی است علاوه بر اين فرهنگسرا، مجموعه آوای خلیج فارس نیز به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه های فرهنگی و هنری کشور درکیش در حال ساخت است.

لازم به ذكر است جزيره كيش كه با وجود چندين فرهنگسرا خدمات آموزشي گسترده اي را به ساكنان اين منطقه ارائه مي كند در مدت سه سال گذشته با برنامه ريزي اصولي رشد قابل توجهي را در زمينه برگزاري دوره هاي آموزشي تجربه كرده است، به گونه اي كه شمار دوره هاي آموزشي فرهگسراها ي اين جزيره در سال 94 حدود يك هزار و 84 دوره بوده كه نسبت به سال 92 با 250 دوره آموزشي، بيش از 4 برابر رشد داشته است.

در حال حاضر در جزيره كيش فرهنگ سراهاي سنايي، ميلاد، مينا، انديشه و ميرمهنا در زمينه ارائه خدمات آموزشي و فرهنگي به ساكنان وگردشگران فعاليت مي كنند.