به نام خدا

امروزه از گردشگري به عنوان يكي از درآمد زا ترين و پر بازده ترين صنايع و فعاليتهاي اقتصادي جهان نام برده مي شود، اين صنعت بطور مستقيم و غير مستقيم بر روي بسياري از فعاليت هاي اقتصادي و حتي اجتماعي و فرهنگي تاثير مثبت گذاشته و اثرات آن توانسته است بسياري از اقتصادهاي جهان سومي را سر و سامان بخشد.

هر چند هنوز بدليل وجود زيرساخت هاي اساسي در كشورهاي توسعه يافته نظير امريكا، فرانسه، ايتاليا و اسپانيا پيشتاز اين صنعت در جهان هستند ولي با توجه به رشد فزاينده سفرهاي تفريحي و سياحتي در جهان، كشورهاي در حال توسعه، به ويژه در آسياي جنوب شرقي، نيز توانسته اند بخش عمده اي از مقاصد سفر و گردشگران را از آن خود كنند.

گرچه گردشگري به تنهايي موجب توسعه و پيشرفت يك كشور نمي شود اما گردشگري علاوه بر تاثير مثبت درآمدزايي آن مي تواند مقصد گردشگري را تحت تاثير سفر گردشگران از نقاط مختلف دنيا قرار داده و به تدريج نياز به تغيير و ايجاد امكانات براي اقامت، جابجايي و ساير فعاليت هاي مرتبط را افزايش دهد و در طولاني مدت به توسعه زيرساخت هاي كشور و رشد صنايعي كه در مسير توسعه گردشگري قرار دارند بيانجامد.

اگر بدانيم كه در طول تاريخ استخراج نفت در ايران درآمد كشور از صادرات نفت هزار و شانزده ميليارد دلار بوده و تنها آمريكا در طول ده سال همين درآمد را از گردشگري داشته است پي به اهميت اقتصاد شگرف گردشگري خواهيم برد. كشور ايران با سهم 04/0 درصدي از گردشگري جهان در حالي كه در جايگاه ده كشور برتر به لحاظ جذابيت هاي فرهنگي جهان ايستاده است به هيچ وجه رتبه شايسته اي ندارد و رتبه 114 در بين 136 كشور نمي تواند ارزش جذابيت هاي گردشگري كشور را به رخ جهانيان بكشاند. اين در حالي است كه كشورهاي اطراف ايران مانند تركيه با درآمد 20 ميليارد دلاري، مصر با در آمد 15 ميليارد دلاري و امارات متحده عربي با درامد 14 ميليارد دلاري خود بهره برداري بهينه اي در اين بين داشته اند.  

براساس گزارش نهادهاي بين المللي تا سال 2020 تعداد گردشگران به 1600 ميليون نفر خواهد رسيد و قطعا سهم عمده، از آن كشورهايي است كه خود را براي اين خيل عظيم گردشگران آماده ساخته اند تا اقتصاد خود را از درآمد زياد آن بهره مند سازند.

يكي از مهم ترين پارامترهاي توسعه گردشگري ايجاد زيرساخت هاي لازم است كه غالبا شامل توسعه حمل و نقل، مراكز اقامتي، تفريحي، پذيرايي و ايجاد امكانات لازم در زمينه تجارت، بانكداري مدرن، شبكه هاي توسعه يافته اينترنتي و شايد مهم تر از همه توسعه فرهنگي و آموزش عمومي در جهت ايجاد افزايش رفاه گردشگران و ميهمانان خارجي مي باشد.

خوشبختانه جزيره كيش هم بدليل موقعيت جغرافيايي و طبيعت زيبا و گردشگر پذير بودن آن و هم بدليل رفع موانع ورود گردشگران خارجي بهترين فرصت را براي جذب گردشگر خارجي علاوه بر گردشگران داخلي داراست.

ساخت هتل هاي متعدد و اختصاص تسهيلات لازم براي توسعه فيزيكي و زيربنايي تاسيسات تفريحي كيش توانسته است قدم هاي پيشرفت در زمينه توسعه گردشگري در اين جزيره را سرعت بخشد.

كيش با راهبرد گردشگري حلال خواهد توانست مقصد بسياري از سفرهاي گردشگري كشورهاي مسلمان به اين منطقه بوده و در اين راستا توسعه حمل و نقل هوايي نخستين قدم و مهم ترين حركت مي باشد كه به مدد پروردگار به زودي شاهد بهره برداري از ترمينال بزرگ هوايي كيش خواهيم بود . 

بر اساس تقسيم بندي مناطق آزاد كشور، محور توسعه كيش گردشگري تعيين شده است كه اين اقدام بهترين فرصت را براي اين منطقه فراهم كرده است تا به يكي از مناطق پيشتاز سياحتي كشور و مقصد سفر تبديل شود. در اين بين بخش خصوصي و سرمايه گذاران و ساير اصناف و اقشار در منطقه آزاد كيش بايد با پشتكار و علاقه مندي در مسير سخت توسعه، ياور و همراه خدمتگزاران خود در دولت باشند تا با كوتاه كردن اين مسير هر چه سريعتر به جايگاه شايسته خود در منطقه و به تبع آن در جهان دست يابيم .انشالله

علی اصغر مونسان

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش