با هدف تقويت بنيادي توليد داخلي و صادرات ؛

يك فروند شناور مسافربري تولید داخل به بهره برداری رسید

با بهره برداري از شناورتوليد داخلي " راه شناسان1 " با ظرفيت 50 مسافر ، تردد كارشناسان و مهندسان سكوهاي نفتي خليج فارس تسهيل مي شود.

 به گزارش روابط عمومي و اموربين الملل سازمان منطقه آزاد كيش ، با بهره برداري از اين شناوركه با اعتباری بالغ بر 6/2 ميليون يورو با ظرفيت حمل 50 مسافر و 30 تن بار و سوخت در شركت بوت سرويس جزيره كيش ساخته شده است تردد كارشناسان ، مهندسان و خدمه سكوهاي نفتي واقع در خليج فارس تسهيل مي شود.

شناور راه شناسان  1 به طور كامل توسط متخصان و كارشناسان ايراني ساخته شده و با  پيشرفته ترين سيستم هاي ناوبري هدايت مي شود و مي تواند در شرايط طوفاني و تا ارتفاع موج 56 متر به سلامت سفر كند. بدنه شناور از آلومينيوم ساخته شده ، طول آن 24 متر وحداكثر سرعت آن 48 كيلومتر بر ساعت است.

كابين مسافران نيز مجهز به سيستم هاي تهويه مطبوع ، خنك كننده و امکانات صوتي و تصويري است .

اين شناور به سفارش تعاوني راه شناسان خليج فارس ومشاركت بانك توسعه تعاون در مدت 30 ماه در شركت بوت سرويس جزيره كيش ساخته شده و اعتبار ان از محل وجوه اداره شده توسط سازمان بنادر و دريانوردي كشور تامين شده است.    

دكتر جيرفتي معاون اقتصادي و سرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد كيش در مراسم بهره برداري از اين شناور، تقويت بنيادي  توليد داخلي و افزايش صادرات و كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي را از مهم ترين اصول فعاليت هاي عمراني و اقتصادي كشور برشمرد ودر خصوص تقويت واحدهاي توليدي صنعتي در جزيره كيش اظهار داشت: بهره مندي از حضور متخصان مجرب داخلي و توان فني و مهندسي شركت هاي توليدي در جزيره كيش مي تواند رونق صنعت را در اين منطقه شتاب بيشتري بخشيده و در نهايت منجر به افزايش صادرات به كشورهاي همسايه ورونق اقتصادي كشور شود.

وي با بيان اينكه سازمان منطقه آزاد كيش همواره حامي توليد كنندگان داخلي بوده و از توسعه صنايع با تكنولوژي پيشرفته استقبال مي كند ابراز اميدواري كرد با توجه به اهميت گردشگري در جزيره كيش كارخانه بوت سرويس در زمينه ساخت شناورهاي تفريحي نيز فعاليت كند.

علي جهانديده معاون سازمان بنادرودريانوردي در اين مراسم با تاكيد براينكه در زمينه ساخت شناورهاي مسافربري در كشور به خودكفايي رسيده ايم گفت : تا كنون تعداد قابل توجهي شناورهاي توليد داخل در جزاير خليج فارس از جمله كيش و قشم ، به بهره برداري رسيده است.

وي با تاكيد بر لزوم حمايت از صنعت كشتي سازي گفت: سازمان بنادر و دريانوردي در راستاي حمايت كامل از توليدكنندگان داخلي آمادگي دارد تا به متقاضيان ساخت شناورهاي مسافربري  تسهيلات با سود صفر درصد پرداخت نمايد.

معاون سازمان بنادرودريانوردي افزود: با توجه به اهميت رشد گردشگري دريايي  تا كنون بيش از 400 طرح در زمينه ساخت شناورها ، تجهيزات بندري ، ساخت لندينگرافت و نوسازي شناورهاي سنتي و تجهيزات مرتبط با توسعه گردشگري دريايي  به بانك ها معرفي شده است كه بخش اعظم ان نيز بهره برداري رسيده و يا در آستانه بهره برداري است.

در پايان اين مراسم نيز معاون اقتصادي و سرمايه گذاري سازمان منطقه آزاد كيش به همراه معاون سازمان بنادر و دريانوردي و جمعي از مديران اين سازمان در بازديد از كارخانه بوت سرويس كيش از نزديك با مراحل ساخت شناورها آشنا شدند.

لازم به ذكر است شرکت کشتی سازی بوت سرویس ایران از سال 1382 تا كنون در كيش فعاليت دارد .