هند برنامه گسترده ای برای سرمایه گذاری در چابهار دارد

دهلی نو – ایرنا - مشاور امور بین الملل مجلس شورای اسلامی از برنامه گسترده هندوستان برای سرمایه گذاری شرکت های این کشور در بندر چابهار ایران خبر داد.

'حسین شیخ الاسلام 'مشاور امور بین الملل مجلس شورای اسلامی که به هندوستان سفر کرده است، جمعه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در دهلی نو گفت: براساس یادداشت تفاهمی که به تایید نخست وزیر هند رسیده و بزودی میان ایران و هند به امضا می رسد، قرار است شرکت های هندی در زمینه توسعه بندر چابهار سرمایه گذاری و فعالیت کنند.

وی افزود: تجهیز اسکله های کانتینری و چند منظوره، با سرمایه گذاری حدود 100 میلیون دلار و ایجاد شرکت های مشترک با طرف های ایرانی از جمله اقدامات فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران هندی در بندر چابهار ایران خواهد بود.

شیخ الاسلام با اشاره به مزایای اجرای این تفاهم نامه برای دو کشور گفت: با اجرای این طرح ها حضور هند در بندر چابهار از طریق مرزهای شرقی ایران میسر می شود و دسترسی دریایی، زمینی به افغانستان و آسیای میانه را در اختیار این کشور قرار می دهد، بویژه اینکه کشورهای منطقه معتقدند ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان از طریق توسعه اقتصادی این کشور محقق خواهد شد و این طرح ها می تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی افغانستان داشته باشد.

وی افزود: بندر چابهار که در استان سیستان و بلوچستان و مناطق ساحل جنوب شرقی ایران واقع شده برای هند اهمیت استراتژیک دارد زیرا این بندر خارج از محدوده خلیج فارس بوده و از سواحل غربی هند به آسانی قابل دسترسی است.

مشاور امور بین الملل مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: با استفاده از شبکه جاده ای موجود در ایران از طریق بندر چابهار امکان ارتباط با زرنج در افغانستان که در فاصله 880 کیلومتری بندر چابهار قرار دارد، فراهم است، همچنین با استفاده از جاده زرنج – دلارام که در سال 2009 توسط هند احداث شده، می توان به بزرگراه کمربندی افغانستان و از طریق آن به چهارشهر بزرگ هرات، قندهار، کابل و مزارشریف دسترسی داشت.

وی با تاکید بر ضرورت تسریع در توسعه بندر چابهار و ایجاد تسهیلات در این منطقه، افزود: چابهار به دلیل قرار گرفتن در کریدور حمل و نقلی شمال به جنوب و همچنین شرق به غرب، به عنوان محور توسعه شرق کشور یاد می شود و در حال حاضر جنوب شرق کشور به رشد و توسعه سریع نیازمند است.

شیخ الاسلام گفت :موقعیت قرار گرفتن چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که بدور از منطقه حساس و استراتژیک تنگه هرمز و خلیج فارس قرار گرفته، اهمیت ویژه ای به آن داده است.

وی وجود منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار با زمینه سرمایه گذاری های خارجی و داخلی را از دیگر مزایای این بندر برشمرد و افزود: در حال حاضر سرمایه گذاران زیادی از افغانستان و حتی چین در این منطقه حضور و فعالیت اقتصادی دارند و تمایل هندوستان به سرمایه گذاری در این منطقه نیز بسیار زیاد است.

مشاور امور بین الملل مجلس شورای اسلامی همچنین به موقعیت ایرانشهر در فاصله 260 کیلومتری چابهار اشاره کرد و گفت: ایرانشهر در نزدیکی چابهار به عنوان سومین قطب پتروشیمی ایران و وجود خط لوله 56 اینچی انتقال گاز از پارس جنوبی به این شهر و پس از آن به چابهار، از دیگر مزایایی است که می تواند چابهار را به قطب تولید محصولات پتروشیمی تبدیل کند و در حال حاضر عملیات زیر سازی و احداث سایت فازهای پتروشیمی چابهار در حال انجام است.

وی در ادامه با اشاره با اشتراکات فراوان فرهنگی و تاریخی ایران و هند و روابط نزدیک دو کشور، گفت: ما روابط عمیق و نزدیکی با کشورهای همسایه و بازیگران مهم منطقه ای بویژه هندوستان داریم و هند نیز با توجه به ظرفیت های اثرگذاری که در تحولات و ایجاد ثبات و امنیت منطقه دارد برای ما بسیار مهم است.

شیخ الاسلام افزود: روند رو به رشد روابط دو کشور در سال های اخیر مایه خرسندی است و ما برای افزایش هرچه بیشتر حجم روابط و حذف موانع موجود بر سر راه آن آمادگی داریم و معتقدیم روابط ایران و هند ظرفیت قابل توجهی برای گسترش دارد.

وی اظهار کرد:خوشبختانه دو کشور در موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی همکاری های مطلوبی دارند و امیدواریم در آینده نیز شاهد تداوم این روند باشیم.

مشاور امور بین الملل مجلس شورای اسلامی بامداد شنبه دهلی نو را به مقصد تهران ترک کرد.

چابهار