هشتمین نشست شورای راهبردی محیط زیست و توسعه پایدار مناطق آزاد کشور برگزار شد

«هشتمین نشست شورای راهبردی محیط زیست و توسعه پایدار مناطق آزاد کشور» در محل دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد برگزار شد.

ه گزارش فرینا، این نشست که با هماهنگی معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد مدیران محیط زیست سازمان های مناطق آزاد، مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، دبیر شورای راهبردی فرهنگ دریاسالاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، نماینده رسمی شرکت SGS سوئیس و مدیر تیم کارشناسی جایکا (پروژهeco Island  جزیره قشم) حضور داشتند.

ارائه دیدگاه ها، رویکردها و مهم ترین چالش های محیط زیست در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، ایجاد مدارس طبیعت در مناطق آزاد و برندسازی در محیط زیست و همچنین ارائه گزارش عملکرد مناطق آزاد کشور در حوزه محیط زیست و توسعه پایدار و تشریح حداقل یک تجربه موفق عملکرد زیست محیطی در هر منطقه توسط مدیران محیط زیست سازمان های مناطق آزاد از جمله موارد مطروحه در این نشست بود.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست بر حمایت مناطق آزاد برای فعال سازی NGO ها در زمینه محیط زیست اشاره کرد و گفت: برای این امر باید در مناطق آزاد تولید اطلاعات صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی زم افزود: این NGO ها می توانند در نظارت های زیست محیطی از شرکت ها و تولیدکنندگان مشارکت داشته باشند و اخذ عوارض آلایندگی نیز می تواند در دستور کار بخش محیط زیست مناطق قرار گیرد و بخشی از این عوارض طبق منشور معاونت فرهنگی که در دولت تصویب شده در همین بخش و از طریق سمن های زیست محیطی هزینه شود. 

حجت الاسلام زم گفت: هنر محیط زیست در اجتماعی بودن این است که مسئولیت را به دوش مردم بیاندازیم و مردم را به این موضوعات حساس کنیم.

وی بر احیاء اقتصاد محیط زیست تاکید کرد و افزود: باید اقتصاد محیط زیست در مناطق آزاد کشور احیا شده و مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

معاون فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: NGO های فعال در حوزه محیط زیست در مناطق آزاد می توانند درآمدزایی داشته باشند.

وی در پایان به ایجاد مدارس طبیعت در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: برای راه اندازی مدارس طبیعت در مناطق آزاد بهتر است از پارک ها و جنگل های حاشیه مناطق استفاده و یک منطقه را به عنوان پایلوت در کشور معرفی شود.

کریمی کارشناس محیط زیست نیز بر وجود ظرفیت های مناسب در زمینه محیط زیست در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: مناطق آزاد کشور از ظرفیت ها و فضای مناسبی برای توسعه مدارس طبیعت برخوردار است.

کریمی افزود: موضوع محیط زیست یک موضوع اخلاقی است و باید ریشه ای به آن پرداخته شود.

در این نشست کیانفر، نماینده رسمی شرکت SGS سوئیس در خصوص برندسازی در محیط زیست توضیحاتی ارائه داد.

ماسارو توکورا، مدیر تیم کارشناسی جایکا نیز در خصوص اقدامات صورت گرفته در پروژه eco Island  جزیره قشم به ارائه گزارش پرداخت.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست به معرفی مدارس طبیعت در مناطق آزاد کشور پرداخت و گفت: هدف از ایجاد مدارس طبیعت تغییر نگاه کودکان نسبت به محیط زیست پیرامون آنها است.

محمد درویش، از افتتاح 50 مدرسه طبیعت در کمتر از سه سال در سازمان حفاظت محیط زیست کشور خبر داد و افزود: در مدارس طبیعت به هیچ سئوالی پاسخ داده نمی شود بلکه فضایی فراهم می شود تا دانش آموزان پاسخ های خود را کشف کنند.

درویش به امضاء تفاهم نامه سازمان محیط زیست با وزارت آموزش و پرورش و سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور اشاره کرد و گفت: در نظر داریم تفاهم نامه ای با دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور منعقد کنیم. اگر در مناطق آزاد یک مدرسه طبیعت وجود داشته باشد می تواند بستر توسعه اقتصادی مناطق را تضمین کند.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: کم هزینه ترین و پایدارترین کار این است که بتوانیم در آموزش و پرورش کشور تحول جدی ایجاد کنیم.

در ادامه این نشست دبیر شورای راهبردی فرهنگ دریاسالاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به محیط زیست دریایی اشاره کرد و گفت: مناطق آزادی که به دریا متصل هستند باید نیروهای متخصصی در زمینه محیط زیست دریایی داشته باشند و برنامه محیط زیست مناطق را طوری فراهم کنیم که تا 3-4 سال آینده آماده پذیرش گردشگران باشند.

عباسعلی بیات افزود: تجهیزات آبی در موضوعات زیست محیطی بسیار مهم است. در آب نیاز به صنعت و تکنولوژی دارید و متخصصین دریایی می توانند در استفاده از تکنولوژی کمک کنند.

در پایان این نشست هر یک از مدیران محیط زیست سازمان های مناطق آزاد کشور به ارائه گزارش در خصوص حوزه محیط زیست منطقه متبوع خود پرداختند.