مدیرگروه رشته فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد

نیاز رشته فارماکولوژی به حمایت های مالی و تجهیزاتی کارخانه ها

مدیرگروه رشته فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه رشته فارماکولوژی باید از حمایت مالی و تجهیزاتی مناسب از کارخانه های داروسازی برخوردار باشد، تاکید کرد: برای تامین هزینه های تجهیزاتی و مالی رشته فارماکولوژی نمی توان تنها از دانشگاه انتظار داشت بلکه این رشته نیازمند پشتیبانی کارخانه های داروسازی نیز است.

دکتر شهرام اجتماعی مهر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه رشته فارماکولوژی اثر داروها را برفیزیولوژیک بدن با منشاء طبیعی یا شیمیایی بررسی می کند، افزود: وظیفه اصلی رشته فارماکولوژی شناخت داروها از نظر منشا مولکول های دارویی، مشخصات شیمیایی و نحوه ی تداخل با سیستم بیولوژیک بدن است که این رشته می تواند در شناخت پاتوفیزیولوژی بیماری ها موثر باشد.

وی در ادامه افزود: رشته فارماکولوژی دارای تولید قابل توجهی از مقالات جهانی است که این خود بیانگر ایده های خوب اساتید این حوزه است که البته می توان با ایجاد پشتیبانی مالی و تجهیزاتی مناسب، مشکلات دارویی جامعه را به گونه ای چشم گیر بهبود بخشید.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه دانشجویان رشته فارماکولوژی باید واقعا علاقه مند تحصیل در این رشته باشند خاطر نشان کرد: فرصت شغلی کم و عدم علاقه مندی دانشجویان به رسیدن به جایگاه هیات علمی، باعث شده است که دانشجویان کمتری در این رشته فارغ التحصیل شوند بنابراین باید با رفع مشکلات علوم پایه و بالینی و همچنین به روز رسانی این رشته، در زمینه های سخت افزار، نرم افزاری و فعالیت های تحقیقاتی نیز به جذب دانشجویان فارماکولوژی بپردازیم.

اجتماعی مهر تصریح کرد: متاسفانه فعالیت های پژوهشی در رشته فارماکولوژی در ایران با مشکلاتی از قبیل فقر تجهیزات، مواد تحقیقاتی، کمبود بودجه تحقیقاتی و حمایت از ساز و کار پژوهش ها مواجه است چرا که حمایت نامناسب باعث طولانی شدن روند پژوهش و کاهش کیفیت است.

مدیرگروه رشته فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در پایان یادآور شد: علوم پایه از جمله فارماکولوژی می تواند در امر تحقیقات پزشکی بسیار موثر باشد که باید با سازمان دهی و هدف گیری مالی مناسب، اولویت پژوهشی را مشخص کرد. همچنین با آموزش حجیم و تحلیل علم در دانشگاه ها، اهمیت آموزش این رشته را نشان داد.

ماکو