نگاهی بر سوابق رویارویی صبای قم و ملوان انزلی در لیگ بر‌تر

خبرگزاری تسنیم: تیم‌های فوتبال صبای قم و ملوان بندر انزلی یکی از بازی‌های هفته هفدهم لیگ بر‌تر فوتبال کشور را در فصل جدید در قم برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، تیم فوتبال صبای قم که در هفته شانزدهم در اصفهان مغلوب ذوب آهن شد، میزبان تیمی است که حال و روز خوشی در جدول ندارد و در جمع تیم‌های انتهای جدولی است.

به بهانه دیدار هفته هفدهم دو تیم نگاهی داریم بر سوابق رویارویی دو تیم در ادوار لیگ بر‌تر در شرایطی که هر دو تیم امیدوارند هفته دوم دور برگشت لیگ بر‌تر را با پیروزی به پایان ببرند.

تیم فوتبال صبای قم تا قبل از لیگ بر‌تر فوتبال در فصل 88-87 با نام صبا باتری تهران در مسابقات لیگ بر‌تر حاضر بود و به همین دلیل مسابقات صبا تا پیش از این تاریخ به دلیل اینکه این تیم هویت دیگری داشته است مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

نخستین رویارویی صبای قم و ملوان بندر انزلی در تاریخ لیگ بر‌تر به روز سه شنبه 5 آذر 1387 باز می‌گردد که در آن مسابقه صبای قم در ورزشگاه تختی انزلی مقابل ملوان بندر انزلی به تساوی یک بر یک رسید در حالی که سید جلال رافخایی در آن مسابقه ملوان را در نیمه نخست پیش انداخت اما پنالتی دقیقه 77 فریدون فضلی در آن مسابقه سبب شد دو تیم امتیازات را تقسیم کنند.

در مسابقه برگشت‌ در روز 9 اسفندماه‌‌‌ همان سال در قم، دیدار صبا و ملوان با برتری خیره کننده 3 بر صفر صبای قم به پایان رسید در حالی که در آن مسابقه، مهدی خیری، محمد نوری و محسن بیاتی نیا گلزنان صبا بودند.

سومین رویارویی صبای قم و ملوان بندر انزلی در تاریخ لیگ بر‌تر مربوط به روز جمعه 15 آبا سال 1388 است که در آن مسابقه صبای قم در خانه مقابل ملوان بندر انزلی یک بر صفر بازنده شد در حالیکه سید جلال رافخایی در آن مسابقه تن گل تیم ملوان را به ثمر رساند.

در مسابقه برگشت دو تیم در فصل 89-88 در ورزشگاه تختی انزلی در روز پنج شنبه 16 اردیبهشت سال 89، صبا شکست بازی رفت را تلافی کرد و 3 بر یک پیروز شد در حالی که امیرحسین فشنگچی که هم اکنون عضوی از تیم ملوان است به همراه دیه گو کلمنتینو و ابوالفضل حاجی‌زاده برای صبا گلزنی کردند و مهران جعفری در اوقات تلف شده یکی از گل‌های خورده ملوان را پاسخ داد.

در بازی شماره 5 صبای قم و ملوان بندر انزلی در فصل 90-89، دو تیم روز جمعه 12 آذر 89 در ورزشگاه یادگار امام (ره) قم به مصاف هم رفتند که صبا در آن مسابقه هم ملوان را شکست داد و با گل به خودی سعید سالار‌زاده در نیمه نخست، 3 امتیاز بازی به حساب صبا که در آن زمان از حضور بازیکنانی چون داوود حقی و علیرضا واحدی نیکبخت استفاده می‌کرد، واریز شود.

نبرد ششم صبای قم و ملوان بندر انزلی، در هفته پایانی فصل 90-89، روز جمعه 30 اردیبهشت 90 در انزلی برگزار شد که صبا در آن مسابقه با گل‌های مهرداد اولادی و محمد نزهتی برابر قوی سپید انزلی شکست خورد و دست خالی به خانه بازگشت.

در فصل 91-90 و در هفتمین رویارویی لیگ برتری صبای قم و ملوان بندر انزلی، روز جمعه 18 شهریور 1390، تنها گل مرتضی کاشی مدافع صبا از روی نقطه پنالتی در قم سبب شد صبا موفق به شکست ملوان شود.

در بازی برگشت این فصل در یکشنبه 9 بهمن 1390، باز هم نمودار سینوسی پیروزی و شکست‌های متقابل دو تیم ادامه یافت و صبا با‌‌‌ همان نتیجه‌ای که در بازی رفت پیروز شده بود، این بار در انزلی شکست خورد و تک گل ملوانان را علیرضا دغاغله در دقیقه 36 به ثمر رساند.

بازی شماره 9 صبا و ملوان بندر انزلی در لیگ بر‌تر 92-91 بود که صبا این بار در خانه ناکام شد و در روز دوشنبه 9 مرداد سال 91 در هفته سوم مسابقات در قم، ملوان با هت تریک سید جلال رافخایی که البته 2 گل از 3 گلش را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند، موفق شد صبا را شکست دهد.

صبا در آن مسابقه ابتدا با گل رامین رضاییان پیش افتاد اما در ادامه نبض بازی را از دست داد و اخراج مسعود حق جو و مجید هوتن نیز سبب شد صبا بازی را با 9 بازیکن به پایان ببرد.

دو تیم روز جمعه 15 دی 91 در بازی برگشت خود در لیگ بر‌تر 92-91 در انزلی با هم مسابقه دادند که صبا در آن مسابقه شکست بازی رفت را جبران کرد و توانست با گل دیرهنگام فرید کریمی در دقیقه 86 برنده آن مسابقه باشد گرچه در آن مسابقه عزیز معبودی از ملوان و اکبر صادقی از صبا با دریافت کارت زرد دوم از زمین اخراج شدند.

صبا و ملوان روز پنج شنبه سوم مرداد 92 در یازدهمین رویارویی خود در هفته نخست لیگ بر‌تر 92-93 در قم به مصاف هم رفتند که صبا در آن مسابقه هم با دست پر زمین را ترک کرد و با گل دقیقه 24 رضا عنایتی از روی نقطه پنالتی پیروز میدان شد البته ملوانی‌ها در آن مسابقه احمد آهی را با کارت قرمز مستقیم داور بازی، از دست دادند.

دوازدهمین تقابل دو تیم نیز در هفته شانزدهم لیگ بر‌تر فصل گذشته، روز جمعه هشتم آذر 92 انجام شد که صبا در آن مسابقه با گل سهیل رحمانی از ملوان عقب افتاد اما رضا عنایتی در دقیقه 73 از روی نقطه پنالتی بازی را مساوی کرد و در ‌‌‌نهایت گل سیامک کوروشی در دقیقه چهارم وقت تلف شده شکست تلخی را به صبا تحمیل کرد.

در مصاف سیزدهم دو تیم نیز که در دور رفت لیگ چهاردهم در ورزشگاه تختی انزلی برگزار شد دو تیم بدون رد و بدل شدن گلی به کار خود پایان دادند و امتیازات را تقسیم کردند.

به عبارت دیگر مسابقه عصر جمعه دو تیم صبای قم و ملوان بندر انزلی، مسابقه شماره 14 دو تیم در تاریخ لیگ بر‌تر از زمان انتقال صبا به قم و گرفتن نام صبای قم به جای صبا باتری تهران است در حالی که در تاریخ دیدارهای دو تیم، 6 پیروزی برای صبای قم، 5 پیروزی برای ملوان بندر انزلی و 2 تساوی در بازی این دو تیم رقم خورده است.

سهم صبا از بازی‌های گذشته با ملوان بندر انزلی 13 گل و سهم حریف گیلانی 11 گل بوده و بهترین پیروزی هر یک از دو تیم بر دیگری مربوط به پیروزی 3 بر صفر سال 88 صبا برابر ملوان در قم است.

دیدار تیم‌های فوتبال صبای و ملوان بندر انزلی در هفته هفدهم چهاردهمین دوره لیگ بر‌تر فوتبال از ساعت 15 روز چهارشنبه 19 آذر در قم برگزار می‌شود.

گزارش از حامد اسماعیلی

انزلی