نقش كليدي رسانه ها در پيشگيري از بيماري ايدز

دكتررضانيا رئيس مركز توسعه سلامت كيش بر نقش كليدي رسانه ها در پيشگيري ازبيماري ايدزدر جامعه تاكيد كرد.

به گزارش روابط عمومي و اموربين الملل سازمان منطقه آزاد كيش ، دكتر رضانيا رئيس مركز توسعه سلامت كيش در نشست خبري كه با هدف تبيين راهبردهاي آموزشي و اطلاع رساني عمومي از طريق رسانه در خصوص بيماري ايدز صبح امروزپنجشنبه 13 آذر برگزار شد گفت : رسانه ها با اطلاع رساني گسترده و مناسب مي توانند سطح سلامت جامعه را ارتقاء داده و در پيشگيري از انواع بيماري ها به خصوص بيماري ايدز نقش كليدي ايفا كنند.

وي با تقدير از تلاش اصحاب رسانه براي اطلاع رساني مناسب به اقشار مختلف جامعه وتلاش براي افزايش سطح آگاهي عمومي افراد گفت : تغييرروش هاي انتقال ويروسHIV  در سطح جامعه و كاهش سن ابتلا به اين بيماري در جوامع نشان دهنده نا آشنا بودن افراد با اين بيماري و ناكافي بودن برنامه هاي آموزشي است.

دكتررضانيا با بيان اينكه بيماري ايدز باراقتصادي سنگيني را بر دوش دولت هاي جهان تحميل مي كندگفت: در كشور ما نيز مبتلايان به ويروس HIV  دارو و مشاوره هاي پزشكي را رايگان دريافت مي كنند و اين هزينه را دولت تامين مي كند .

رييس مركز توسعه سلامت كيش با بيان اينكه افراد HIVمثبت مي توانند با رعايت دستورالعمل هاي خاص براحتي و در امنيت با ساير افراد خانواده و دوستان خود زندگي كنند گفت : تصورنادرست افراد از روند ابتلا به اين بيماري و رفتارهاي توهين آميز با مبتلايان گاه سبب مي شود تا افراد HIVمثبت با كتمان اين موضوع ، ساير افراد جامعه را در معرض خطر قرار دهند. حال آنكه با تشخيص به موقع و شروع درمان در سه ماه اول بارداري ، حتي مادران آلوده به ويروسHIV مي توانند فرزنداني كاملا سالم بدنيا بياورند.  

وي با اشاره به اينكه خون و فراورده هاي خوني ،رفتارهاي پرخطر ، انتقال از طريق وسايل آلوده و سرنگ مشترك در معتادان ، و انتقال از مادر به كودك روش هاي  انتقال ويروس HIV است افزود : سازمان بهداشت جهاني تلاش مي كند تا با سه روش راه اندازي كلينيك هاي مشاوره رايگان ، آگاهي بخشي به مردم و درمان مادران آلوده براي پيشگيري از تولد نوزادان مبتلابه ويروس HIV  انتقال اين ويروس و شيوع اين بيماري در جهان را تا سال 2030 متوقف كند.

دكتررضا نيا همچنين از راه اندازي دومين مركزمشاوره بيماري هاي رفتاري در جزيره كيش تا پايان امسال خبر داد و گفت :تمامي خدمات مشاوره و درمان در اين كلينيك رايگان بوده و اسرارهمه بيماران نيز محفوظ است.

وي اظهار داشت افراد در مراجعات اوليه مي توانند بدون ذكر نام خود ،از خدمات مشاوره اي بهره مند شوند و در صورت نيازبا انجام دوآزمايش به فاصله هشت هفته احتمال ابتلا به ويروس HIV بررسي شده كه در صورت مثبت بودن نتيجه ، آزمايش هاي دقيق  تري براي قطعي بودن ابتلا به اين ويروس انجام خواهد شد.

دكتر رضانيا گفت :دراين مركز4 پزشك ، پرستار ، كارشناس مشاوره و كارشناس مبارزه با بيماري ها در خصوص هپاتيت و اعتياد نيز خدمات درماني و مشاوره اي رايگان ارائه مي كنند.

نخستين مركز مشاوره اي  بيماري هاي رفتاري در جزيره كيش نيز از سال 83  در مركز بهداشت بوعلي  در منطقه سفين راه اندازي شد.

لازم به ذكر است اول دسامبر مصادف با 10 آذر ، روز جهانی ايدز و از10تا 16آذر هفته اطلاع رسانی ايدز نامگذاری شده است. خون و فراورده هاي خوني ،رفتارهاي پرخطر ، انتقال از طريق وسايل الوده و سرنگ مشترك در معتادان ، و انتقال از مادر به كودك روش هاي  انتقال ويروس HIV است.