نظارت مستمر اداره دامپزشکی کیش بر فرآورده های دامی

اداره دامپزشکی جزیره کیش در سال 95 با هدف حفظ امنیت غذایی و تامین سلامت دام، نظارت های گسترده ای بر فعالیت های این حوزه انجام داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، اداره دامپزشکی با اهداف استقرار امنیت غذایی و تأمین سلامت دام، انسان و غذا و همچنین تأمین استانداردهای بهداشتی تولیدات دامی، حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور با پیشگیری از ظهور، بروز و شیوع بیماری های دامی با شرایط خاص و حفظ و ارتقاء سطح بهداشت عمومی با پیشگیری و مبارزه با بیماری های ناقل به انسان فعالیت می کند. در همین راستا اداره دامپزشکی جزیره کیش نیز در طول سال 95، اقدامات گسترده را برای حفظ سلامت غذایی  ساکنان و گردشگران کیش انجام داده است.

بنابر این گزارش، فرآورده های خام و گرم دامی از شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و قم به جزیره کیش وارد می شود که برای مصرف و استفاده شهروندان در 17 قصابی توزیع می شود. همچنین آبزیان در جزیره کیش در 3 مرکز از جمله بازار ماهی شامل 14 غرفه و 2 مرکز دیگر توزیع می شود.

اداره دامپزشکی کیش در طول سال 95 تعداد 979 بار از قصابی ها و سوپر مارکت ها، تعداد 903 مرتبه از اماکن عمده فروش محصولات خام دامی و سردخانه ها، 481 مرتبه از هتل ها و رستوران ها، 511 مرتبه از پارک دلفین، باشگاه سوارکاری، کلینیک دامپزشکی و مراکز انباشت کود دامی و 639 مرتبه از مراکز عرضه آبزیان بازدید کرده است.

یکی از اصلی ترین وظایف این اداره کنترل و نظارت سلامت محصولات و فرآورده های دامی و آبزیان  است که توسط کارشناسان این اداره تاریخ مصرف و نحوه و مکان نگهداری این محصولات بررسی می شود.

در همین مدت 22 مورد نمونه برداری از محصولات و ارسال به آزمایشگاه،4 هزار و 26 کیلوگرم از فرآورده های خام دامی معدوم، 23هزار و556 کیلوگرم از محموله های پروتئینی جهت تعیین و تکلیف توقیف، 28 هزار و 160 کیلوگرم از مواد پروتئینی مرجوع، 34 هزار متر مربع سم پاشی جایگاه دام ها و یک مورد ارسال پرونده متخلفان بهداشتی به دادگاه انجام شده است.

همچنین، علاوه بر صدور مجوز مصرف و کنترل محصولات خام دامی منجمد، محصولات خام دامی گرم و تخم مرغ، 2 هزار و 244 مرتبه بر ورود و خروج حیوانات اهلی و بر ذبح بهداشتی 186رأس  گوسفند و بز در عید قربان نظارت انجام شده است.

واکسیناسیون دامی اعم از گوسفند و بز، ماکیان بومی، حیوانات خانگی توسط بخش خصوصی و واکسیناسیون کزار و مالئیناسیون اسب های موجود در جزیره از دیگر اقدامات این اداره در سال 95 عنوان شده است.

شایان ذکر است، هر ماه حدود 100 تن محصولات دامی منجمد در سردخانه های کیش ذخیره می شود که برای مصرف 20 روز کیشوندان و گردشگران در شرایط نامساعد آب و هوایی کفایت می کند.