نشست صميمانه مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با جمعي از فعالان اقتصادی

دكتر انصاري لاري در نشستي صميمانه با فعالان اقتصادي و پيشكسوتان جزيره كيش ديدار وگفت و گو كرد.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، محمد ابراهیم انصاری لاری شامگاه پنجشنبه در گرد همایی فعالان اقتصادی جزیره کیش با اشاره به رويكرد حال حاضر دنيا كه ديگر در مسير پيشرفت سخن از رشد نيست بلكه تحول مد نظر است گفت: همانگونه كه در جهان امروز تغييرات با شاخصه رشد مورد توجه نيست و تحولي بزرگ و بنيادين در حال شكل گيري است. در جزيره كيش نيز بايد به تغييرات با مفهوم ايجاد تحول نگريسته شود و اگر اين لحظه تاريخي را درست درك نكنيم يك فرصت تاريخي را از دست خواهيم داد.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش با بيان اينكه كشور ما بدليل جدايي علم، فناوري و تكنولوژي از نظر صنعتي موفق نبوده است افزود: كشور ما در صنايع خودرو سازي و صنايع سنگين موفق نبوده است و این موضوع اشکالی ندارد چرا که قرار نیست ما در یک کشور همه چیز را خودمان بسازیم و این شرایط نیز هرگز به معنای استقلال و خود کفایی نیست.

وی تصريح كرد: دنیا مجموعه ای بزرگ و در حال تعامل و داد و ستد است، به این معنا که ما چیزی باید داشته باشیم و به دنیا بدهیم و چیزی هم دنیا دارد که باید به ما بدهد. اکنون ما در حال گذار به سمت دنیای جدیدی که مبنای آن دانش است قرار داریم. اقتصاد دیگر کاربر نیست بلکه اقتصاد در حال دانش بر شدن است و یکی از ویژگیهای دنیای جدید دانش بر، این است که بهترین و مهمترین سرمایه آن نیروی انسانی با استعداد و خلاقیت است.

دكتر انصاري لاري تاكيد کرد: در دنیای جدید حرف اول را خلاقیت، هوشمندی و نیروی انسانی می زند در این فضای جدید برای پیشرفت دیگر به آن سخت افزارهای پیچیده نیازی نیست و كشورمان ایران یکی از کشورهایی است که منبع نيروي انساني هوسمند و متخصص است.

وي با بيان اينكه در سرزمين اصلي به دليل موانع بسيار گذار از سنت به مدرنيته موفقيت چنداني نداشته اما در جزيره كيش مي توان به عنوان الگويي در ايجاد تحول عمل كنيم و از جریان سنتی عبور و وارد حوزه جدید دانش بنیان شود گفت باید وارد محیطی شویم که کسب و کارها در زماني كوتاه ارزش افزوده بالايي ایجاد كنند کیش مي تواند تبدیل مرکز خلاقیت باشد و اين خلاقیت از كيش به کشور منتقل شود.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش تاكيد كرد: قرار نیست جزيره کیش تبديل به سکونت گاهي عادی يا یک شهر بزرگ با جمعیت یک میلیونی همانند دیگر شهرها تبدیل شود.

وی افزود: کیش اگر مقصد سکونت شود باید مقصد سکونت نخبگان کشور باشد، همچنان که در حوزه اقتصاد، صنعت و سرمایه‌ گذاری به نقطه‌ای مبدل شده که مرکز تجمع نخبگان این حوزه ها است. زماني كه صحبت از شهر خلاق و هوشمند است باید با همت مردم خلاق شهر خلاق ایجاد شود و به شهري با جمعیت کوچک اما با کیفیت تبديل شود.

دكتر انصاری لاری تصریح کرد: جزيره کیش محلي است که تئوری غلبه کیفیت بر کمیت را ثابت کرده است.

وي با بيان اينكه کیفیت زندگی در کیش امروز این جزیره را متمایز و تبدیل به یک نگین کرده است گفت: باید این کیفیت حفظ شود. تحول در جزیره کیش مستلزم همراهی همه صنوف است و سازمان منطقه آزاد كيش هم مانند دیگر نهادهاي اين جزيره است و تنها به دليل مسئولیت هايش، تکلیف بیشتری برای ایجاد امنیت و زمینه مناسب برای زندگی بهتر این مردم بر عهده دارد.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش همچنين بر ايجاد تحول مبتني بر خلاقيت و نو آوري در زمينه هاي مختلف مانند مسکن و احداث مجتمع های تجاری و تفریحی تاكيد كرد.

انصاری لاری گفت: تقاضاهای زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و ساز مسكوني در جزیره کیش وجود دارد اما در اين حوزه ٣٠ درصد بيش از ميزان مشخص شده در طرح جامع ساخت و ساز داشته ايم.

وی تشريح كرد: در حال حاضر 40 هزار واحد مسکونی آماده تحويل و 38 هزار واحد مسكوني در حال ساخت در كيش داريم  آیا با اين روند می‌خواهیم کیش را به یک شهر سکونت گاهی معمولی تبدیل کنیم؟

مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش گفت: امروز باید با تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران را برای فعالیت های توجیهی در جزیره راهنمایی کرد و برای این مهم نیازمند هم‌ افزایی و مشاوره اصناف مختلف هستیم.

وی با تاکید بر تشکیل اتاق فکر در همه صنوف اظهار کرد: اصناف باید با رسیدن به اهداف توجیهی و درست در اتاق فکر صنفی خود، در شورای مشورتی سازمان منطقه آزاد به كمك مسئولان این جزیره بيايند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اينكه تا حدودی شاهد بی نظمی در برخی صنوف هستیم گفت: هزینه‌های بالای ایرلاین ها و بلیط هواپیما، قیمت هتلها و تریپ رانندگان تاکسی نمونه هایی از این بی نظمی ها است. اگر این چنین رفتار کنیم در میدانی بازی می‌کنیم که حاصل جمع آن اگر منفی نباشد صفر خواهد شد در حاليكه باید با همراهي و همدلي مجموع فعالیت همه ما مثبت شود.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه با بيان اينكه جزیره كيش دچار رکود نشده گفت: كيش دچار انقباض اقتصادی است. رکود به مفهوم این است که اشتغال از دست برود و تراکم معوقه های بانکی ایجاد بشود و شکست‌های پی‌ در پی اتفاق بیفتد. خوشبختانه ما به این نقطه نرسیده ايم، اما تراکم معوقه ها در حوزه‌های اقتصادی وجود دارد.
انصاری لاری افزود: اشتغال جزیره کاهش پیدا کرده اما از دست نرفته است. ورشکستگی های پی در پی و نفسگیر اتفاق نيافتاده اما نبايد اجازه دهیم این نقطه انقباض به دوران رکود تبدیل شود.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش با اشاره به اينكه همه فعالان باید در كيش به گونه‌ای خدمات رساني كنند تا در آینده نزدیک اعلام كنيم هزینه سفر به كيش 30 درصد کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: امروز با همراهی اصناف بارقه‌های رونق در هتل ها و بازارها در حال نمایان شدن است و باید مراقبت کنیم تا صنفی ندانسته کمبود درآمد را هرگز با مشتری اندک جبران نکند، چرا که این به منزله فرو رفتن در باتلاق رکود و خود زنی است.
وی فرا رسیدن نوروز 97 را ویترین بزرگی توصیف کرد که در حدود 250 هزار نفر به این جزیره سفر مي كنند و باید از اين ايام به عنوان یک فرصت طلایی براي اطلاع رسانی بهره برد و تاكيد كرد: ایام نوروز برای معرفی زیبایی ها و جاذبه هاي کیش در همه حوزه‌ها باید تلاش کنیم.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش با بیان اینکه ما مخالف فضای مجازی نیستیم و تحول دنیا مبتنی بر فضای مجازی است گفت: با توجه به اينكه حضور مداوم در فضاي مجازي نيازمند صرف زمان زيادي است كه اين امر مسئولان را از انجام مسئوليت ها دور مي كند.
وي از شهروندان جزيره كيش به ويژه فعالان فضاي مجازي خواست در فضای مجازی اقدامات مسئولان را در فضای واقعی پيگيري و رصد کنند.
دكتر انصاري لاري تاكيد كرد: مهم این است که در فضای مجازی چهره درستی از اقدامات مسئولان و مديران، منطبق بر واقعیت و صداقت دیده شود.
مدير عامل سازمان منطقه آزاد کیش با بيان اينكه ساكنان كيش افرادي نخبه و داراي غناي فرهنگي هستند افزود: عنوان كيشوند را شايسته مردم با فرهنگ اين جزيره نمي دانم و باید با نام شایسته دیگری متناسب با ظرفیت وجودی ساکنان کیش آنان را خطاب کرد.
گفتني است در این گرد همایی كه معاونان و مديران حوزه هاي مختلف سازمان منطقه آزاد كيش نيز حضور داشتند نمايندگان اصناف مختلف هم در فضايي صميمانه نظرات، انتقادات و درخواست هاي خود را در خصوص توسعه كيش و رفع مشكلات جزيره مطرح كردند.