مقصد نخستین سفر حسن روحانی در سال جدید، قبل از آنکه اروپا و آسیا باشد، کیش بود؛ همان‌جا که حرف و حدیث‌ها و هیجان دلواپسان را برانگیخت، حاشیه‌هایی که البته مانع شناخت و ارزیابی سفر نا تمام رئیس‌جمهور به کیش شد. سفر نوروزی روحانی به کیش نشانه‌ای از نگاه جدی وی به مناطق آزاد است. حسن روحانی از ابتدای تصدی‌گری دولت با انتخاب اکبر ترکان به ریاست شورای‌ عالی مناطق آزاد، اهمیت این مناطق را در دولت یازدهم آشکار کرد. او در نخستین روزهای سال ٩٥ با سفر به مروارید خلیج‌ فارس و بازدید از روند توسعه این جزیره، در نشست شورای‌ عالی و مدیران عامل مناطق آزاد تقویت بیش از پیش زیر ساخت‌ها در مناطق آزاد را برای سرمایه‌گذاری ضروری دانست و با تأکید بر شتاب‌ دادن به رونق اقتصادی شهرهایی همانند آبادان و خرمشهر، گفت: خرمشهر باید خرم‌ترین شهر ما و آبادان نیز باید به آبادترین شهر کشور تبدیل شود و هر کاری که در این راستا انجام دهیم با توجه به رشادت‌های مردم این دو شهر در دوران جنگ تحمیلی اندک است. دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مناطق آزاد، به‌ ویژه چابهار به‌ عنوان یکی از مناطق آزاد تجاری اشاره کرد و گفت: چابهار به‌ عنوان محل اصلی پیوند ایران به آب‌های آزاد و مبدأ یک کریدور بسیار مهم شمال به جنوب، دارای آینده‌ای فوق‌العاده خواهد بود. رئیس‌‌جمهوری، ضرورت بهره‌‌گیری از فضای پسا برجام و پساتحریم‌ را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: نابودکردن، همواره کاری آسان بوده و به همان میزان اصلاح امور کاری بسیار دشوار است و ملت آگاه، باهوش و دارای درک و بینش سیاسی بالا در جریان انتخابات هفتم اسفند، با زبان رأی و با استفاده از صندوق‌های آرا، سخن و دیدگاه خود را بیان کردند. دکتر روحانی با اشاره به اینکه شرایط برای یک تحرک بزرگ اقتصادی در کشور آماده است، گفت: بسیاری از دشمنان ملت ایران از توافق هسته‌ای شدیدا عصبانی هستند و تلاش خود را برای ایجاد مانع در مسیر بهره‌گیری از دستاوردهای پساتحریم و پسابرجام به‌کار گرفته‌اند و ما باید با اراده مستحکم‌تر بتوانیم از فضای جدیدی که فراهم شده در مسیر توسعه و رونق کشور بهره بگیریم.

روحانی: سال ٩٥ سالی بسیار ویژه برای مناطق آزاد

رئیس‌‌جمهوری در ادامه سخنان خود به تغییرات محسوس در منطقه آزاد تجاری کیش در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال ٩٥، سال بسیار ویژه‌ای برای مناطق آزاد در جهت بهره‌ برداری کامل از پسابرجام خواهد بود و مبنای ‌کار و تابلوی راهنمای ما در این حوزه، بند ١١ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

گزارش عملکرد ٣٠ماهه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش

در نشست مدیران عامل مناطق آزاد با دکتر روحانی، علی‌اصغر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گزارش عملکرد ٣٠ماهه خود را به رئیس‌جمهور ارائه کرد. مونسان با اشاره به جزایر هندورابی، فارور کوچک و فارور بزرگ به‌عنوان جزایر الحاقی به کیش گفت: بر اساس ممیزی انجام‌ شده در سال ٩٣، جزیره کیش با جمعیت ٢٧‌هزار نفری سالانه یک‌ میلیون و ٨٠٠‌ هزار گردشگر دارد. وی افزود: متوسط حجم سرمایه‌گذاری کیش سالانه ٣٦‌هزار‌ میلیارد ریال و تولید نا خالص داخلی نیز سالانه ٦٢‌ هزار و٨٧٣‌ میلیارد ریال است. ٣٨ هتل با مجموع زیربنای ٤٧٥‌هزار مترمربع و ١٠ مرکز خرید با زیر بنای ٧٠٠‌ هزار متر مربع در حال ساخت هستند. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه ٥٩‌ هزار و ٦٠٠‌ میلیارد ریال جذب سرمایه در قالب ٥٦ پروژه غیرصنعتی در دولت تدبیر و امید داشته‌ایم، افزود: شش‌هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان جذب سرمایه‌گذاری، صدور یک‌ میلیون مترمربع مجوز ساخت در جزیره کیش که بعد از کلان‌ شهرهای تهران، مشهد و اصفهان رتبه چهارم ساخت‌ و ساز را در کشور به خود اختصاص داده از جمله اقدامات انجام‌ شده در دو سال گذشته است. در بخش سرمایه‌گذاری خارجی نیز با تدبیر دولت پس از برجام شاهد حضور هیأت‌هایی از کشورهای مختلف بودیم که تاکنون راه‌ اندازی مرکز حمل‌ و نقل هوایی کیش با حجم سرمایه‌گذاری ٢٥‌ میلیون دلار و ایجاد مرکز تفریحی گردشگری آوای خلیج فارس با حجم سرمایه‌گذاری ١٧‌میلیون دلار با مشارکت سرمایه‌ گذاران خارجی در دست اجراست. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه از برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه سرمایه‌گذاری فناوری تولید بایو سنسورهای هولوگرام در زمینه مهندسی پزشکی خبر داد و گفت: این طرح با مشارکت دانشگاه کمبریج انجام می‌شود که هیأتی از این دانشگاه درپی سفر به کیش درخصوص ایجاد شهرک فناوری‌های پیشرفته در جزیره نیز ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند. مونسان گفت: براساس سیاست‌های ابلاغ‌شده به کیش در خصوص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، پروژه شبکه فیبر نوری که ١٨ کیلومتر آن اجرا شده، قرار است با ایجاد امکان دسترسی برای همه منازل مسکونی، زیرساخت‌های ایجاد شهر هوشمند و در پی آن شهر رسانه فراهم شود تا کیش پایلوتی برای بخش‌های رسانه‌ای داخلی و خارجی باشد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه گفت: سال ٩٥ سازمان منطقه آزاد کیش با هدف شفاف‌سازی و تسریع در امور کاملا بر بستر الکترونیکی قرار می‌گیرد که به همین منظور سامانه‌های صدور مجوز فعالیت اقتصادی، سامانه جامع امور گمرکی، سامانه سرمایه‌گذاری، سامانه شهرسازی، سامانه نظارت بر گردشگری، سامانه راهنمایی و رانندگی و سامانه هوشمند اشتغال در کیش طراحی و اجرائی شده است. وی افزود: در بخش عمرانی حجم ریالی پروژه‌های خاتمه‌یافته ٤٣٠‌میلیارد تومان، ٧٠٠‌میلیارد پروژه در حال اجرا و‌ هزار‌میلیارد پروژه‌های مطالعه‌شده آتی است. همچنین توسعه بندر تجاری با لایروبی اسکله ١٠‌هزارتنی و افزایش عمق آب از منهای چهار متر به منهای ١٠ متر، آغاز عملیات اسکله ٣٥ ‌هزار تنی در سال ٩٥، افزایش پس‌کرانه‌های بندری و انبارهای کانتینری از دیگر اقدامات انجام‌شده در این زمینه است. توسعه پروژه فرودگاهی نیز به‌عنوان دومین ترمینال فرودگاهی کشور پس از فرودگاه امام(ره) از دیگر موارد مورد اشاره مونسان بود.

مونسان: توسعه جزیره هندورابی با همکاری مشاور آلمانی

وی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور درخصوص توسعه هندورابی در سفر قبل گفت: توسعه جزیره هندورابی با همکاری مشاور آلمانی در حال اجراست اما در این خصوص منتظر پایان طرح جامع نماندیم و احداث زیرساخت‌ها را آغاز کردیم. مونسان با اشاره به فرودگاه آماده بهره‌برداری هندورابی افزود: بندرگاه، هتل، تأسیسات برق، آب شیرین‌کن و توسعه فضای سبز با کاشت گیاهان بخش‌هایی از اقدامات انجام‌شده در جزیره هندورابی است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص توسعه زیر ساخت‌های بهداشت و درمان در راستای ارتقای توریست سلامت گفت: افتتاح فاز ٣ بیمارستان، افزایش تخت‌های بیمارستانی از ٣٢ به ٦٤ تخت، راه‌اندازی بخش اطفال و نوزادان، بخش ویژه زنان، کلینیک امام علی (ع)، توسعه و تجهیز اتاق عمل مغز و اعصاب، اورولوژی، لاپاروسکوپی، آندوسکوپی، کلونوسکوپی، خرید تجهیزات آزمایشگاه جدید، واحد ایزوله، فراهم‌کردن زیرساخت‌های گردشگری سلامت با راه‌اندازی بخش vip، خرید دستگاه‌های دانسیومتری، آمبولانس، تجهیزات فیبرواسکن و MRI با همکاری بخش خصوصی از اقدامات صورت‌گرفته است. وی در پایان به کسب درجه امتیاز عالی توسط بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش اشاره کرد که با توجه به امتیازهای به‌دست‌آمده در حوزه‌های استاندارد، مدیریتی، بالینی و بهداشتی از سوی وزارت بهداشت و درمان به این بیمارستان تعلق گرفته است.

بازدید رئیس‌جمهور از پروژه‌های عمرانی کیش

گرچه حاشیه‌سازان سعی در ایجاد جنجال برای این سفر داشتند اما رئیس‌جمهور در ادامه دیدار از جزیره کیش از تصفیه‌خانه ١٠هزار مترمکعبی جزیره کیش بازدید کرد. در جریان این بازدید که وزیر نیرو نیز حضور داشت یکی از مجریان و مدیران این طرح گزارشی از عملکرد این تصفیه‌خانه و نقش آن در بهبود وضعیت محیط‌زیست جزیره کیش ارائه کرد. در این گزارش اعلام شد که با کمک این تصفیه‌خانه نه‌تنها هیچ فاضلابی وارد دریا نمی‌شود بلکه ضمن صرفه‌جویی چندین ‌میلیاردتومانی، آب‌های تصفیه‌شده نیز برای گسترش فضای سبز جزیره کیش مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین حسن روحانی در ادامه سفر به کیش از طرح اصلاح و بهسازی نوار ساحلی غرب این جزیره و همچنین هتل ترنج که در یکصد واحد مجزای ٤٠، ٦٠ و ١٢٠ متری روی آب ساخته شده، بازدید کرد. در جریان این بازدیدها مسافران و ساکنان این مناطق با خوشامدگویی به حجت‌‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی، نوروز را به ایشان شادباش ‌گفتند و از تلاش دولت برای ساختن ایران اسلامی قدردانی ‌کردند.

رضایتمندی حسن روحانی از روند توسعه کیش

رئیس‌جمهور که در سفر به جزیره کیش از اقدامات انجام‌شده در بخش‌های زیرساختی، عمرانی، اقتصادی و گردشگری کیش بازدید کرد با اشاره به سفر خود در سال ٩٢، تغییرات ایجادشده در کیش را محسوس و درخصوص کارهای انجام‌شده در این جزیره اعلام رضایتمندی کرد. دکتر روحانی در سفر خود به کیش از واحد تولیدی بیوایمپلنت‌ها، تصفیه‌خانه ١٠‌هزار مترمکعبی، هتل دریایی ترنج، نوار ساحلی غربی و طرح توسعه پارک هور و نیروگاه شماره دو کیش بازدید کرد.

رکورد ثبت ١٣١ پرواز در یک روز در کیش

فرودگاه کیش در ١٣ فروردین سال‌جاری تردد ١٣١ پرواز را تجربه کرد که در تاریخ عمر ٤٥ ساله این فرودگاه یک رکورد محسوب می‌شود. در این روز فرودگاه کیش میزبان ١٥‌هزار و ٤٣٢ گردشگر از سراسر کشور بود که این رقم نیز خود رکورد دیگری برای این فرودگاه است. قرار‌گیری کیش در رتبه سوم پرترددترین فرودگاه‌های کشور بیانگر رشد گردشگری و امکانات خوب فرودگاهی در جزیره کیش است. گفتنی است از ٢٥ اسفند ٩٤ تا ١٣ فروردین٩٥ آمار پروازهای فرودگاه کیش با برقراری‌ هزار و ٩١٦ سورتی پرواز و تردد٢٣٠‌هزار و ١٥٨ گردشگر رشد ١٦ درصدی را تجربه کرد.

منبع: روزنامه شرق