منطقه آزاد انزلی نقش ویژه ای در مبادلات تجاری ایران با روسیه دارد

انزلی - استاندار گیلان در نشست شورای معاونین دبیرخانه مناطق آزاد کشور در منطقه‌ آزاد انزلی گفت: منطقه آزاد انزلی نقش راهبردی در تجارت با روسیه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری گیلان، محمد علی نجفی پیش از ظهر یک شنبه با بیان اینکه تسریع در ساخت بندر کاسپین در شکوفایی منطقه‌ آزاد انزلی بسیار مؤثر است اظهار داشت: در این زمینه با سرمایه گذاران مختلف برای جذب اعتبار بیش‌تر مذاکرات مختلف انجام شده است.

وی با اشاره به بازدید معاون اول رئیس جمهوری و دیگر مقامات کشور از منطقه‌ آزاد انزلی تاکید کرد: در این بازدیدها به دنبال تصمیم‌گیری برای رونق منطقه‌ آزاد و استفاده از فرصت های بیشتر در این بخش بوده ایم.

نجفی با اشاره به پیشرفت ۸۹ درصدی راه آهن گیلان و ریل گذاری ۳۲ درصدی این طرح گفت : متصل شدن راه آهن به منطقه‌ آزاد انزلی را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

استاندار گیلان صادرات محصولات غذایی به روسیه را فرصت خوب برای توسعه‌ صادرات استان و کشور معرفی کرد و افزود : متأسفانه فضای مناسب برای استفاده از این فرصت به خوبی فراهم نشده است.

وی با اشاره به اینکه گیلان سه برابر مصرف خود مرغ تولید می‌کند ادامه داد : میوه‌های سردرختی مرکبات و کیوی محصولاتی است که از گیلان به روسیه صادر می‌شود ، و در زمینه‌ صادرات مرغ نیز پتانسیل خوبی در استان وجود دارد.

 نجفی افزود : منطقه‌ آزاد انزلی در زمینه‌ صادرات این محصولات و رونق تجارت با روسیه می‌تواند نقش اصلی را داشته باشد.

وی نقش شرکت‌های  دانش بنیان را در بهره گیری از استعدادهای منطقه بسیار مهم دانست و گفت : منطقه‌ آزاد باید دراين زمینه نگاه ویژه و تلاش جدی داشته باشد.

استاندار گیلان همچنین پیشنهاد داد باتوجه به پتانسیل‌های خوب آموزش و پرورش گیلان همکاری‌های این سازمان در زمینه‌های فرهنگی با منطقه‌ آزاد انزلی بصورت پایلوت کشوری در مناطق آزاد کشور، افزایش یابد.

مشاور عالی رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی نیز در این نشست با اشاره به روند رو به رشد منطقه‌ آزاد انزلی، رویکرد این سازمان در اجرای طرح‌های توسعه‌ای را قابل تحسین عنوان کرد و گفت : وضع درآمد منطقه نسبت به گذشته بهتر شده است.

اکبر ترکان با بیان اینکه اجرای بندر کاسپین به عنوان یکی از مهم ترین طرح‌های منطقه‌ آزاد انزلی در دست اجراء است اظهار داشت : این بندر و منطقه‌ آزاد نیازمند اتصال به خطوط ریلی است.

وی افزود : ما معتقدیم بدون اتصال راه آهن به منطقه‌ آزاد انزلی و بنادر کاسپین و بندرانزلی، رونق اقتصادی بوجود نمی آید.

ترکان همچنین از تصمیم دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور برای استقرار مراکز رشد با فناوری برتر در منطقه‌ آزاد انزلی خبر داد و گفت : با نوآوری، خلاقیت و فکر نو و مناسب می‌توانیم به اهداف تعیین شده برسیم.

وی همچنین تسهیل تولید ، توسعه‌ صادرات، تأمین نیازهای کشور و انتقال فن آوری را از وظایف مناطق آزاد کشور براساس فرامین رهبر انقلاب و برنامه‌های دولت عنوان کرد و ادامه داد: فعالیت‌های مناطق آزاد بر  اساس همین مولفه ها ارزیابی می‌شوند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور همچنین از بازار روسیه به عنوان فرصت بسیار مناسب برای کشور یادکرد و افزود : منطقه‌ آزاد انزلی هم می‌تواند سهم خوبی از این بازار بویژه با افزایش ظرفیت سردخانه‌ها و امکانات انباری در بخش مواد غذایی داشته باشد.

مدیر عامل منطقه‌ آزاد انزلی نیز با ارائه‌ گزارشی از عملکرد این سازمان گفت : برنامه ریزی درخصوص توسعه‌ شاخص‌های اقتصادی و سرمایه گذاری، فعال سازی پروژه‌های راکد عمرانی، کریدورهای بین المللی، تلاش در جهت بهره برداری از پروژه‌های نیمه تمام، اجرای طرح‌های گردشگری، فعالیت های فرهنگی و انجام اقدامات در راستای بهبود فضای کسب و کار، جذب سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال مولد در منطقه، و راه اندازی بورس کالا از جمله‌ این عملکردها  است.

رضا مسرور همچنین با اشاره به برگزای اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه‌ خزر در منطقه‌ آزاد انزلی در اردیبهشت ماه آینده اظهار داشت : تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد کشورهای حاشیه‌ خزر با پیشنهاد و ابتکار انزلی در حال پیگیری است.

یکی از نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به بهبود فعالیت‌ها در منطقه‌ آزاد انزلی عنوان کرد: با اقدامات انجام شده رویکرد  مردم به منطقه‌ آزاد انزلی، بسیار زیاد تغییر کرده است.

غلامعلی جعفر زاده  افزود: همکاری مؤثر بین منطقه‌ آزاد انزلی و دستگاه های اجرایی گیلان و انجام اقدامات فرهنگی در تغییر این رویکرد مؤثر بوده است.

انزلی