معاون عمران استانداری گیلان:

مستند ۵۰۰ دقیقه‌ای تالاب انزلی تهیه شد

خبرگزاری تسنیم: معاون عمران استانداری گیلان با بیان اینکه چهار دستگاه زباله‌سوز در استان خریداری می‌شود، گفت: مستند ۵۰۰ دقیقه‌ای از وضعیت تالاب انزلی و پسماند در گیلان تهیه و پنج دقیقه آن در مجلس پخش شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، حجت شعبان‌پور عصر امروز در نشست کارگروه پسماند گیلان در سالن غدیر استانداری، با بیان اینکه در زمینه مدیریت پسماندهای استان تفاهم‌نامه‌های خوبی در استان منعقد شده است، اظهار کرد: چهار زباله سوز در پروسه زمانی چهار ساله در استان باید خریداری شود.

وی با بیان اینکه تاکید استاندار گیلان این است که اقدام لازم در زمینه ساماندهی و مدیریت پسماند توسط همه دستگاه‌های دولتی انجام شود، افزود:‌ مرکز دفن زباله سراوان در تابستان امسال مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد کرده بود که با حرکت جهادی شهرداری و زحمات شورا و استانداری ساماندهی موقت شد.

معاون عمران استانداری گیلان با اشاره به مصوبات جلسه کارگروه پسماند استان، گفت: شهرداران شهرهای استان باید بر پسماندها مدیریت داشته باشند و سازمان مدیریت پسماند استان باید نظارت عالی بر عملکرد شهرداران در زمینه مدیریت پسماند داشته باشد.

شعبان‌پور آموزش دهیاران و شهرداران را از برنامه‌های مهم در زمینه ساماندهی پسماند استان دانست و تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی با ساماندهی حرایم خود از ریختن زباله‌ها در حاشیه راه‌ها، رودخانه‌ها و اراضی ملی جلوگیری و با متخلفان برخورد کنند.

وی از فرمانداران خواست بر تصویب بودجه شهرداری‌ها نظارت داشته باشند تا اعتبارات ویژه در زمینه ساماندهی پسماند در نظر گرفته شود.

معاون عمران استانداری گیلان با بیان اینکه اعتبارات دهیاری‌ها به سمت پسماند سوق داده می‌شود، تصریح کرد: از تجربیات خوب شهرستان‌ها در زمینه ساماندهی شهرداری‌ها استفاده می‌شود و مدیرکل روستایی استان باید در زمینه ساماندهی پسماند روستایی نظارت بیشتری داشته باشد.

شعبان‌پور با بیان اینکه پس از پایان آموزش تفکیک از مبدا زباله در استان باید موارد تنبیهی برای شهروندانی که تفکیک را انجام نمی‌دهند در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: مستند 500 دقیقه‌ای تالاب انزلی و وضعیت بد پسماند استان توسط صدا و سیما تهیه و پنج دقیقه آن برای مجلس، 15 دقیقه برای رئیس سازمان محیط‌زیست و 10 دقیقه برای دولت است که هفته گذشته در مجلس پخش شد.

وی تاکید کرد: برای ساماندهی پسماندها در گیلان به اعتبارات ملی نیازمند هستیم و باید علاوه بر تامین اعتبارات ملی، اعتبارات استانی را در این زمینه ساماندهی کنیم.

انزلی