مرتضی بانک: واقعیت را به مردم بگویید/ قاچاق در مناطق آزاد از اساس غلط است

مشاور رییس جمهور در واکنش به فیلم ها و اسلایدهای پخش شده در برنامه ثریا گفت: تصاویر پخش شده درباره جزیره قشم عمدتا قدیمی است و هر بار از بایگانی خارج و پخش می شود. بیکاری در قشم نرخی 6.5 درصدی دارد که نصف آمار ایران است.

به گزارش فرینا، مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در برنامه ثریا شبکه اول سیما درباره عملکرد مناطق آزاد و محقق شدن اهداف آن گفت: تسهیل در توسعه و عمران، صادرات و سرمایه گذاری، مبادلات کالا و تجارت و جذب سرمایه گذاری خارجی از مهم ترین اهداف اولیه مناطق آزاد بوده اند.

بانک با بیان اینکه قانون مناطق آزاد مترقی و قوی است و قانونگذار به خوبی به آن توجه کرده است تصریح کرد: در حال حاضر مناطق آزاد از یک پیکره یکسان و همگون در اقتصاد کشور بهره می برند و تا حدودی توانسته اند به بخش مهمی از اهداف خود دست یابند.

مشاور رییس جمهور گفت: رعایت نسبت اعتبارات عمرانی و جاری یکی از موفقیت های مناطق آزاد بوده به طوریکه 70 درصد اعتبارات صرف پروژه های عمرانی و 30 درصد صرف هزینه های جاری شده است که یکی از آرزوهای اقتصاد کشور رعایت این مسئله است که در مناطق آزاد محقق شده است.

بانک با اشاره به اشتغالزایی انجام شده در مناطق آزاد یادآور شد: تقریبا در 4 سال گذشته حدود 76 هزار نفر جدید در مناطق آزاد مشغول به کار شده اند و 180 هراز نفر در مناطق ویژه اقتصادی مشغول به کار هستند.

او ادامه داد: 20 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی و 35 هزار میلیارد تومان نیز مجوز جدید صادر شده است.

مشاور رییس جمهور درباره اتهام غیر صادراتی بودن مناطق آزاد گفت: صادرات از مناطق آزاد در سال 96 به یک میلیارد دلار خواهد رسید و این نشان می دهد که این اتهام صحیح نیست.

بانک با بیان اینکه "می توان به مناطق آزاد نمره بالاتر از 15 داد" تصریح کرد: با نگاه به شرایط کنونی حاکم، اعتبارات و زیرساخت های ایجاد شده و با توجه به اینکه مناطق آزاد زمانی فعالیت خود را آغاز کرده اند که هیچ زیرساختی نداشته اند می توان نمره بالایی به عملکرد آن داد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور در واکنش به فیلم ها و اسلایدهای پخش شده در برنامه ثریا گفت: مردم این برنامه را می بینند پس واقعیت را به مردم بگوییم. تصاویر پخش شده درباره جزیره قشم عمدتا قدیمی است و هر بار از بایگانی خارج و پخش می شود. بیکاری در قشم نرخی 6.5 درصدی دارد که نصف آمار ایران است.

بانک با طرح این سوال " هفت منطقه ای که کمتر از یک میلیون نفر جمعیت دارد را با کشور 80 میلیونی ایران مقایسه می کنید؟!!" تصریح کرد: نسبت های کل درآمدی، سرمایه گذاری، صادرات و واردات در کشور را با مناطق آزاد نباید مقایسه کرد.

مشاور رییس جمهور تاکید کرد: مناطق آزاد هر کاری کرده از جیب خودش پرداخت کرده است و باید بخش خصوصی را در این مناطق فعال کرد. مناطق آزاد در گذشته هیچ نداشتند اما امروز به توسعه و عمران که از جمله اهداف اولیه است رسیده اند.

بانک با انتقاد از مقایسه های غیر اصولی گفت: مناطق آزاد را باید با نقاط همجوار در کشور مقایسه کرد آیا می توان عملکرد صدا و سیما را با تلویزیون های دنیا مقایسه کرد؟

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تصریح کرد: مناطق آزاد به همه اهداف خود نرسیده اند اما در مسیر خوبی قرار دارند و مشغول رفع اشکالات هستند. در کل 4 سال ، مناطق آزاد 7 میلیارد دلار واردات و 2.4 میلیارد دلار صادرات داشته است و روند صادرات در مناطق آزاد رو به افزایش است.

او ادامه داد: 250 واحد فعال صنعتی در منطقه آزاد ارس مشغول به کار هستند و یک واحد گلخانه ای 50 هکتاری با آخرین تکنولوژی های جدید و بروز دنیا در این منطقه کار می کند که در کشور نمونه و الگوی موفقی است. در منطقه آزاد انزلی تنها یک واحد صنعتی 1500 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

بانک با بیان اینکه "مسیر فعلی مناطق آزاد مسیر درستی است" تصریح کرد: ایرادهایی که قبلا به مناطق آزاد می گرفتند در مناطق آزاد جدید رفع شده و با تعامل خوب دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و مجلس امیدواریم لایحه مناطق جدید رأی بیاورد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد با بیان اینکه "مناطق آزاد جدید با رعایت محدویت در مساحت تعریف شده اند" گفت: درباره مناطق آزاد جدید با مجلس در تفاهم هستیم. یکی از مهم ترین موارد مناطق آزاد جدید، وجود زیرساخت های لازم است که با پیگیری های هر دو نهاد مناطق آزاد و مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

بانک فرضیه قاچاق از مناطق آزاد را از اساس غلط دانست و تاکید کرد: قاچاق برای مناطق آزاد یک زهر است و اولین ضرر کننده از این موضوع مناطق آزاد است پس مناطق آزاد نمی توانند دروازه قاچاق باشند.