محور ویژه، پروژه ای درجهت تحول جاذبه های گردشگری جزیره کیش وکشور

پروژه محور ویژه با طراحی فوق العاده و سه سناریوی شاخص، دروازه ورودی کیش و کشور می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، پروژه محور تمدن ها به عنوان دروازه ورود گردشگران به جزیره کیش یک محور موضوعی (Theme road) به طول 4 کیلومتر در حد فاصل فرودگاه و ساحل شمالی جزیره کیش است .

این محور پس از بررسی معروفترین محورهای ویژه جهان توسط کارشناسان و مشاوران با کاربری های گردشگری تجاری، اداری، مالي، تفریحی، ورزشی،‌ اقامتی و فرهنگی طراحی شده است و دارای سناریو های مختلفی همچون تاریخ ایران، طبیعت ایران و تمدن جهان است.

در سناریوی تاریخ ایران یک محور موضوعی با استفاده از دوره های مختلف معماری ایران و ترکیب آن با کالبد خیابان ایجاد می شود.

سناریو طبیعت ایران با بهره گیری از جاذبه های طبیعی ایران در طول کریدور شمال به جنوب کشور مجموعه ای از جاذبه های طبیعی و شمایی از طبیعت 4 فصل ایران را به نمایش گذارد.

همچنین سناریوی تمدن جهان با بررسی مسیر تاریخی تمدن های جهان و ایجاد یک محور توریستی در ترکیب با مظاهر و نمادهای هر تمدن پيش بيني شده است و مجموعه ای از نمادهای 7 تمدن باستانی ازجمله نمادهای تمدن های بین النهرین، چین، یونان، هخامنشیان، روم و تمدن ایرانی – اسلامی باز سازی می شود.

طراحی این محور، با توجه به چشم انداز پیشنهادی و تقاطع محور در دو نقطه میدان ملل و میدان هرمز با دو محور اصلی شرقی – غربی جزیره در قالب سه سکانس متفاوت با یک سناریو واحد تعریف شده است.

ایجاد زیبایی منظر شهری، انتقال تمرکز فعالیت ها از نوار ساحلی به اراضی مرکزی جزیره، حفظ محیط زیست نوار ساحلی جزیره، عدم واگذاری اراضی ساحلی، واگذاری اراضی با طرح مشخص به سرمایه گذاران در راستای تحقق اهداف اقتصادی از پیش تعیین شده، ایجاد مقصد جدید تجارت و گردشگری مطابق طرح جامع و ایجاد رونق اقتصادی و تفکیک زون های شهری و گردشگری از ویژگی های این طرح است.

 همچنین، در این طرح کاربری های تخصصی متعددی از جمله، مراکز تفریحی و توریستی شاخص در حد بین المللی،  مراکز اقامتی با استانداردهای روز بین المللی، گردشگری با جاذبه های خاص گردشگران، بورس، مراکز مالی بین المللی و بانکداری آفشور، صنعت بیمه آفشور، همچنین مراکز خدمات اداری پشتیبانی دفاتر شرکت های ثبت شده در منطقه آزاد کیش، شهر سایبری ( فناوری اطلاعات ITC) ، مرکز پشتیبانی و خدمات سایبری شرکت های چند ملیتی، مراکز منطقه ای تجارت عمده فروشی و دفاتر خدمات تجاری  در نظر گرفته شده است.

در خصوص مزیت های ویژه این طرح می توان به ایجاد یک مرکز پیش رو اقتصادی، جذب سرمایه گذاری، ایجاد رونق و نشاط، کمک به خروج از رکود و رونق مجدد پروژه ها و فعالیت های اقتصادی موجود، ایجاد فرصت های شغلی جدید، ایفای نقش الگویی در راستای تبدیل شدن به یک مدل توسعه پایدار در تحقق اهداف عالی مناطق آزاد اشاره کرد.

گفتنی است، طراحی محور تمدن ها  با هدف ایجاد یک کریدور مجهز شهری و یک محور مختلط چند منظوره به عنوان  دروازه ورود گردشگران به کیش به سمت محورهای اصلی ساختاری جزیره و سپس ساحل شمالی به عنوان یکی از بکرترین و زیباترین سواحل آن صورت گرفته است.