معاون اول رییس جمهوری:

مجامع جهانی در مقابل سياست‌هاي يك جانبه و غيرقانوني آمريكا به خصوص در حوزه سلامت سكوت نكنند

اسحاق جهانگیری در هفتمین نشست مجمع جهانی سلامت در جزیره کیش از مجامع جهانی خواست در مقابل سياست‌هاي يك جانبه و غيرقانوني دولت آمريكا به خصوص در حوزه سلامت سكوت نكنند.

به گزارش روابط عمومی واموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش ، درهفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت که با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیربهداشت درمان و آموزش پزشکی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و مسوولان کشوری ومحلی و همچنین 135شخصیت برجسته علمی و اجرایی از 40 کشور دنیا در جزیره کیش آغاز شد دکتر اسحاق جهانگیری با بیان اینکه سلامت مساله نخست ديروز، امروز و فرداي انسان و جامعه بشري است گفت: ‌ امنيت پايدار، توسعه همه جانبه و متوازن و موزون و دستيابي به جهاني عاري از ترس و زور و خشونت و فقر، امروز بيش و پيش از هر چيز وابسته به وجود ذهن، زبان، انديشه، اخلاق و به طور خلاصه انسان و اجتماعي سالم است. در جمهوري اسلامي ايران بر اساس اصل بيست و نهم قانون اساسي و سياست‌هاي كلان نظام سلامت بعنوان "حق اساسي و عمومي تمامي شهروندان" تعريف شده است و مسئوليت سياستگذاري براي اجراي آن و اطمينان از دسترسي عموم به خدمات عادلانه و با كيفيتِ سلامت، به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي سپرده شده است.

معاون اول رییس جمهوری افزود: به رغم تنگناها و مسائل مختلفي كه كشور ما در زمينه‌هاي مختلف با آنها روبرو بوده است، جاي خشنودي و اميدواري است كه مي‌توانیم بگوییم يكي از مهمترين دستاوردهاي كشور ما در چهل سالگي انقلاب اسلامي ايران در همين زمينه است. محصول همراهي و پيشبرد نظام سلامت ما امروز افزايش اميد به زندگي از 54 سال به 76 سال، كاهش چشمگير مرگ و مير مادران باردار و كودكان و نوزادان، افزايش دسترسي عادلانه به خدمات گوناگون در سطوح مختلف سلامت و در تمامي مناطق كشور و با هدف محروميت‌زدايي، توسعه تربيت و آموزش منابع انساني سلامت اعم از پزشك، پرستار، ماما و كارشناسان گوناگون فعال در اين حوزه و در نتيجه افزايش مطلوب رضايت شهروندان بوده است. افزايش معنادار كمي و كيفي حضور دختران و بانوان ايراني در اين بخش كه به بركت برنامه‌هاي مدون توانمندسازي زنان به دست آمده است، نيل به اين موفقيت‌ها را شتاب و امكان بيشتري داده است. مايلم در اينجا از ايجاد شبكه مراقبت‌هاي بهداشتي اوليه كه بيش از سه دهه پيش و در اوج جنگ تحميلي عراق عليه ايران و محدوديت‌هاي گوناگون مالي و اجرايي بر اساس مدل بومي بهورز شكل گرفت نيز ياد كنم. اين شبكه به گواه سازمان جهاني بهداشت يكي از مدل‌هاي موثر و قابل تعميم در جهان براي گسترشِ عدالت محورِ خدماتِ سلامت به مناطق دور افتاده و محروم به شمار مي‌رود و سهم عمده‌اي در بهبود شاخص‌هاي سلامت كشور ما داشته است.

وی درادامه گفت: دولت يازدهم در سال 1393 برنامه اصلي عدالت اجتماعي خود را با عنوان "طرح تحول سلامت" و با هدف نيل به پوشش همگاني سلامت آغاز كرد. اين طرح كه يكي از اساسي‌ترين برنامه‌هاي اجتماعي دولت به شمار مي‌رود در دولت دوازدهم نيز ادامه يافت و به گواهي سازمان جهاني بهداشت، توانسته است گام‌هاي اساسي در زمينه افزايش دسترسي عادلانه به خدمات با كيفيت و كاهش دشواري‌هاي مالي با پوشش بيمه ای براي بيش از 95 درصد شهروندان بردارد. علاوه بر اين، اجراي ملي پوشش همگاني سلامت در ايران، دو سال پيش از تصويب اهداف توسعه پايدار توسط سازمان ملل متحد آغاز شد و به عنوان برنامه اصلي دولت و يكي از پايه‌هاي كليدي تحقق حقوق شهروندي در جمهوري اسلامي ايران توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و با همكاري ساير نهادها در حال اجرا است. در پي تصويب جهاني اهداف توسعه پايدار، كميته ملي توسعه پايدار، ساختار خود را بر اساس يك مدل بومي با اين اهداف هماهنگ كرده و از آن زمان با مسئوليت يكي از معاونان رئيس جمهور به كار خود ادامه مي‌دهد.

دکتر جهانگیری تصریح کرد: صلح، حفظ كره زمين، رفاه و كرامت، مردم و مشاركت، پنج ركن بنيادين اهداف توسعه پايدارند. در اين ميان نقش صلح و مشاركت به منظور ايجاد نظام حاكميت مبتني بر اصول توسعه پايدار و عدالت بين نسلي بسيار اساسي است. جمهوري اسلامي ايران در طول حيات چهل ساله خود همواره با تحريم‌هاي ظالمانه قدرت‌هاي بزرگ به ويژه آمريكا مواجه بوده كه البته نتيجه آن تاب‌آوري و استقلال بيش از پيش كشور ما شده است. چنانكه بنا به گزارش‌هاي سازمان‌هاي بين‌المللي كشور ما امروز از جهت توليد علم در رده 20 كشور نخست دنيا قرار گرفته و در اين ميان، سهم علوم سلامت چهل درصد از آن را تشکیل می دهد. متأسفانه امروز شاهد رفتارهاي مخرب، غيرسازنده و ضدبشري دولت آمريكا عليه مردم ايران هستيم. آنها به بهانه‌هاي واهي و تحت تأثير فشار لابي‌هاي صهيونيستي از برجام به عنوان يك توافقنامه و دستاورد مهم بين‌المللي كه به صلح و امنيت منطقه و جهان كمك مي‌كند، خارج شدند

وی اظهار داشت : ايران در چارچوب توافقنامه برجام به تمامی تعهداتش عمل كرد و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به عنوان مرجع ذي‌صلاح نيز بارها پايبندي كشورمان را تائيد كرده است اما دولت آمريكا نه تنها به تعهداتش عمل نكرد بلكه به اذعان خودشان سخت‌ترين تحريم‌هاي ممكن را عليه ملت ايران اعمال كرده‌اند. آمريكائيها به دروغ مي‌گويند كه هدف تحريم‌ها دولت ايران است، حال آنكه تحريم‌ها بيشترين فشار را بر ملت ايران و معيشت آنها وارد مي‌كند. متأسفانه دولت آمريكا علي‌رغم قوانين حقوق بشري با دست زدن به اقدامات ضدانساني و وضع سخت‌ترين تحريم‌ها بر بخش سلامت، عملاً امكان تأمين و واردات داروهاي مورد نياز بيماران خاص و تجهيزات پزشكي را با مشكلات جدّي مواجه كرده‌ است و جان بيماران زيادي را به خطر انداخته‌اند.
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه امروز با افتخار اعلام مي‌كنیم كه با تلاش و همت محققان و دانشمندان كشورمان بخش قابل توجهي از نيازهاي دارويي كشور در داخل توليد مي‌شود گفت: حتي دراین بخش مازاد بر نيازهای داخلي قابليت صادرات به كشورهاي نيازمند را داریم و واردات ما محدود به مواردی خاص و تهيه مواد اوليه است كه كارشكني دولت آمريكا و تهديد شركت‌ها براي قطع همكاري با ايران مانع خريد و انتقال اين اقلام به كشور شده است.  طي سال‌هاي اخير موفقيت‌هاي چشمگيري را محققين جوان كشورمان براي دانش بنيان شدن بخش سلامت داشته‌اند كه از اين ميان مي‌توان به دستاوردهاي فراوان در حوزه هاي پزشكي هسته‌اي، سلول‌هاي بنيادي، ترميم سيستم‌هاي عصبي، توليد داروهاي مختلف براي درمان بيماري‌هاي صعب‌العلاج و دهها دستاورد ديگر اشاره كرد.

وی با تاکید براین موضوع که انتظار ما از مجامع بين‌المللي به ويژه مجمع جهاني سلامت اينست كه در مقابل سياست‌هاي يكجانبه و غيرقانوني دولت آمريكا به خصوص در حوزه سلامت كه ارتباط مستقيمي با جان مردم دارد و موضوعي كاملا انسانی است سكوت نكنند افزود: ما انتظار داریم مجمع جهانی سلامت از تمامي ابزارها و اهرم‌هاي در اختيار عليه اقدامات و سياست‌هاي غيرانساني و ضدبشري دولت آمريكا استفاده كند. همچنين درخواست ما از كشورهاي منطقه اين است كه با گسترش همكاري‌هاي منطقه‌اي در زمينه توليد دارو و تجهيزات پزشكي و نيز ايجاد زيرساخت‌هاي تعامل و همكاري ميان مراكز و شركتهاي فعال در بخش سلامت در كشورهاي منطقه بتوانيم بر مشكلات فرامنطقه‌اي نظير تحريم غلبه كنيم چرا كه ما معتقديم با توجه به نقش ايران در تأمين بخش بزرگي از نيازهاي دارويي كشورهاي منطقه، تحريم بخش سلامت ايران به معناي تحريم حوزه سلامت كشورهاي منطقه است.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به وجود دانشمندان سرآمد ایرانی درحوزه های مختلف در دنیا اعلام کرد: دانشگاه‌هاي ما علي رغم تحريم و دشواري‌هاي آن هزاران دانشجو از سراسر دنيا را به خود جذب كرده‌اند و پروژه‌هاي پژوهشي فراواني با مشاركت دانشمندان دانشگاه‌هاي برتر جهان در اين كشور در حال اجرا است. لازمه تحقق سلامت و پيشبرد آن به مفهوم متعالي‌اش، برخورداري از فضاي ايمن، همزيستي و صلح است.

ايران در تمامي تاريخ چند هزار ساله خود، سرزمين مهر و دوستي و مهد علم و دانش و هنر و ادبيات بوده است، اقوام ايراني با رنگين كماني از فرهنگ‌ها، زبان‌ها، گويش‌ها و اعتقادات مختلف در سراسر تاريخ، پذيراي ملل و اقوام ديگر بوده و ميهمان‌نوازي آنها زبانزد جهانيان بوده و هست. امروز هم ما همان ملتيم كه در پي ساختن جهاني سالم و سرشار از صلح و جامعه ‌برخوردار و در مسير توسعه همه جانبه و پايدار با محوريت سلامت است. ما به دنبال دور كردن همه تهديد‌ها و تحريم‌ها و نزديك كردن دنيايي عاري از زور و خشونت و ناامني هستيم.

وی با ابراز خشنودی از برگزاری این مجمع وحضور فعالانه دانشگاه علوم پزشكي تهران به عنوان تنها عضو از منطقه غرب آسيا و شمال آفريقا در فرايند دستورسازي سلامتِ جهان به عنوان سفير ايران زمين گفت: برگزاري همين نشست منطقه‌اي مجمع جهاني سلامت و حضور بيش از يك‌صد دانشمند صاحب‌نظر جهاني نشانه آن است كه اگرچه سلامت نيز امروز مقوله‌اي سياسي شده است، اما دانشمندان و صاحب نظران نظام سلامت با هدف بهبود زندگي انسان، فارغ از مرزهاي سياسي و براساس اصول مشاركت علمي و التزام اجتماعي مي‌انديشند و مي‌كوشند.

اسحاق جهانگیری تاکید کرد: كشور ما و منطقه‌اي كه در آن قرار داريم از جهت موقعيت اقليمي و مناسبات سياسي در معرض تحولات گسترده و عميق قرار دارد اما توانسته است دشواري‌هاي گوناگون را با موفقيت پشت سر بگذارد. منطقه ما بيشترين ضربه را از افراطي‌گري و تروريسم بين‌المللي متحمل شده است اما در آستانه زدودن كشورها از اين خطر ضد انساني است. در حالي كه ايران درگير سيلي ويرانگر بود و به بيش از نیمی از استان كشور ما خسارات سنگيني وارد شد اما مانع تراشي ها و تحريم هاي ظالمانه آمريكا مانع از كمك رساني ساير كشورها و سازمان هاي بين المللي به سيل زدگان شد. در اين ميان حتي سازمان هاي امدادي نظير هلال احمر جمهوري اسلامي ايران هم از تحريم ها مستثني نشدند و در مسير امداد رساني هاي بين المللي به سيل زدگان محدوديت هاي زيادي ايجاد شده است.

وی تصریح کرد: البته اين افتخاري است بزرگ براي جمهوري اسلامي ايران كه اعلام كنيم به رغم همه اين كارشكني‌ها و مانع تراشي ها و به همت همه دست اندركاران بخش سلامت كشورمان اعم از پزشكان،‌ پرستاران، بهياران و مديران اين بخش، به حول و قوه الهي به رغم گستره وسيع مناطق سيل زده، ‌تاكنون هيچگونه بيماري اپيدمي و همه گيري در اين مناطق مشاهده نشده است كه جا دارد از همه كساني كه در اين زمينه به صورت شبانه روزي تلاش كردند، تشكر کنيم.

جهانگیری اظهار داشت: اكنون هم ما در معرض بحران‌هاي گوناگون طبيعي حاصل از دخالت انسان‌ها قرار گرفته‌ايم. سِيلي فراگير در هفته‌هاي گذشته كشور ما را دچار مشكلات گوناگوني از جمله در زمينه سلامت كرده است، اما ملت و دولت و حاكميت در امداد و كمك چيزي فروگذار نكرده‌اند. بيش از نيمي از پناهندگان و آوارگان حاصل از جنگ و تروريسم دنيا در اين منطقه از جهان هستند. از جمله كشور ما در طول چهار دهه گذشته بيش از 3 ميليون نفر مهاجر و پناهنده را در خود جاي داده و با گشاده‌رويي خدمات سلامت و ساير نيازهاي مهاجرين را با كمترين استفاده از كمك‌هاي بين‌المللي در اختيار آنان قرار داده است.

وی درپایان ضمن تقدیر از تمامی دست اندرکاران برگزاری این رویداد جهانی گفت: مساله امروز ما بازسازي سالم شهرها و روستاها در مسير توسعه‌اي پايدار است و مديريت اجرايي كشور در كنار همه مردم و نهادهاي مدني درتلاش است كه شهروندان آسيب ديده از حادثه سيل از تهديد سلامت جسمي، رواني ، فردي و اجتماعي دور شوند.

گفتنی است هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت تا 10 اردیبهشت با  181 سخنرانی توسط مسئولان واساتید علمی ایران و 40 کشور دنیا در قالب چهار نشست جامع و 30 پنل تخصصی ادامه می یابد. سلامت در جهان درحال گذار، توسعه پایدار سلامت، بیماری‌های غیرواگیر و سلامت روان، سلامت در شرایط نا ایمن و بحرانی و بهداشت محیط و آموزش سلامت و نقش فناوری در سلامت، 6 محور اصلی این رویداد مهم ایران ودنیا است که به میزبانی مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران و سازمان منطقه آزاد کیش در حال برگزاری است.