رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نشست با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش؛

ما حامی مناطق آزاد هستیم و حمایت از آن را در برنامه خود داریم

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در دیدار اعضای این کمیسیون با مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، بر اهمیت مناطق آزاد تاکید کرد و گفت: ما حامی مناطق آزاد هستیم و حمایت از آن را در برنامه خود داریم.

به گزارش روابط عمومی و امور  بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه ای با مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش و معاونان وی در بخش های مختلف دیدار کردند و به بررسی گزارش عملکرد این منطقه آزاد پرداختند.

*کاهش زمان معافیت مالیاتی به معنای نابودی مناطق آزاد است

در این دیدار محمد رضا توسلی، معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد ضمن تاکید بر اهمیت مناطق آزاد از روند پیشنهادی برخی از افراد مبنی بر قرار گیری مناطق آزاد به عنوان زیر مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی انتقاد کرد و گفت: قوانین مناطق آزاد کاملا بین المللی هستند لذا ما نمی توانیم ابعاد این بخش ها را سلیقه ای تغییر دهیم ضمن اینکه قرار گیری مناطق آزاد به عنوان زیر مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی عملا آزاد بودن این مناطق در حوزه های مختلف را زیر سوال می برد.

وی ادامه داد: کاهش زمان مالیات در مناطق آزاد نیز از جمله طرح هایی است که عملا باعث بی رونق شدن مناطق آزاد در کشور می شود زیرا کشورهای همجوار ما مدت زمانی نزدیک به 50 سال معافیت مالیاتی دارند لذا کم کردن زمان مالیات تنها منجر به از دست دادن سرمایه گذاری در کشور و خروج آن به سمت کشورهای هم جوار می شود.

معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تصریح کرد: امروز ما در کشور بیشتر بودجه را صرف روزمرگی ها می کنیم و تنها 5 در صد این بودجه صرف مسائل عمرانی می شود این در حالی است که مناطق آزادی نظیر کیش 95 در صد بودجه را صرف مسائل عمرانی می کنند و این گام به جلوست که نباید متوقف شود.

وی تاکید کرد: مناطقی در کشور وجود دارند که به لحاظ مالیاتی برای کشور در آمدی ندارند، لذا تبدیل شدن این بخش ها به مناطق آزاد نه تنها ضرری برای کشور به دنبال ندارد بلکه باعث رشد و بالندگی نیز خواهد شد لذا ما از مجلس تقاضا داریم که از طرح های حمایتی این بخش ها حمایت کند و آن را به عنوان یک وظیفه ملی در دستور کار خود قرار دهد.

در ادامه این جلسه، علی جیرفتی، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش به ارائه عملکرد منطقه آزاد کیش در راستای توسعه پرداخت و گفت: کیش در سال پذیرای 1 میلیون و 800 هزار مسافر است بر همین اساس نیز ما در کیش بالغ بر 40 هتل در حال بهره برداری و 40 هتل در حال ساخت داریم.

وی درباره حجم بودجه عمرانی که در سالیان گذشته به کیش جذب شده است، بیان کرد: کیش در سال 90 بالغ بر 67 میلیارد تومان بودجه جذب کرده بود در حالیکه این رقم در سال 94 به 272 میلیارد رسید در واقع طی دوره مدیریت دولت تدبیر و امید میزان مجموع بودجه کیش به 695 میلیارد تومان رسید که رشد قابل توجهی را نشان می داد.

*افزایش ظرفیت فرودگاه به 6 میلیون مسافر

وی با اشاره به حجم بالای پروژه های پایان یافته در کیش گفت: تا امروز نزدیک به 3 پروژه در بخش فرودگاهی، 7 پروژه زیربنایی، 5 پروژه در بخش بندری، 14 پروژه عمرانی و 3 پروژه در هندورابی به اتمام رسیده است که البته متعاقب آن 3 پروژه فرودگاهی و 7 پروژه زیر بنایی، 6 پروژه بندرگاهی و 6 پروژه عمرانی در دست اجراست.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش از افرایش حجم تولید آب مصرفی جزیره طی 3 سال اخیر خبر داد و گفت: ظرفیت تولید آب در کیش تا پایان سال 92 نزدیک به 21 هزار متر مکعب بود این در حالی است که امروز ما با افزایش 67 در صدی در این عرصه به مرز 35 هزار متر مکعبی تولید آب رسیده ایم ضمن اینکه در این راستا شبکه های آب رسانی نیز بالغ بر 20 کیلومتر افزایش یافته است.

جیرفتی، فاضلاب کیش را از جمله مدرنترین پروژه های کشور خواند و اظهار کرد: با بهره برداری از فاضلاب کیش در سال 93، 10 هزار متر مکعب در بخش ظرفیت فاضلاب افزایش داشتیم ضمن اینکه در بخش تولید برق نیز ما رشد قابل توجهی را تجربه کردیم و از تولید 137 مگا وات به تولید 235 مگاوات رسیدیم.

وی به ارائه توضیحاتی درباره فرودگاه کیش و توسعه بندرگاهی پرداخت و گفت: با راه اندازی ترمینال دوم فرودگاه کیش ظرفیت جذب مسافر در کیش از 1 میلیون و 600 هزار نفر به 6 میلیون افزایش خواهد یافت ضمن اینکه در بخش بندرگاهی نیز ما تا امروز بندرگاه را از حجم پایین که تنها پذیرای لنج های کوچک بود به 15 هزار تن رسانده ایم و در گام بعدی که به زودی پایان خواهد یافت بندرگاه به حجم 35 هزار تنی و پذیرایی از کشتی های اقیانوس پیما دست خواهد یافت.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش همچنین درباره توسعه راه ها، فضاهای آموزشی و فضای سبز کیش توضیحاتی ارائه کرد و بیان کرد: در بخش توسعه فضای سبز و پارک ها، سازمان با ایجاد تصفیه خانه 41 در صد افزایش در این بخش ایجاد کرد تا جایی که امروز سرانه فضای سبز برای هر کیشوند نزدیک به 192 متر است که چندین برابر استاندارد جهانی است.

جیرفتی از رشد صنایع های تک و دانش بنیان در کیش خبر داد و گفت: امروز ما در کیش 400 واحد فعال صنعتی داریم که عمدتا بخش های دانش بنیان و های تک هستند و اساسا از پذیرش صنایع آلاینده خودداری می کنیم.

*تنها 80 میلیارد از واردات کیش مربوط به مصارف تجاری است

در ادامه این جلسه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد درباره سطح صادرات و واردات به این بخش گفت: کیش در سال 91 بالغ بر 50 میلیون دلار صادرات داشت که در سال 94 این میزان به 105 میلیون دلار و تا امروز به 120 میلیون دلار رسیده است.

وی ادامه داد: عمده صادراتی که از کیش انجام می شود مربوط به صنایع پزشکی و دارویی است اما متاسفانه در بخش واردات این نگاه در بسیاری از بخش ها وجود دارد که کیش وارد کننده صرف است در حالیکه اینگونه نیست. ما بالغ بر 452 میلیون دلار واردات داشته ایم که از این میزان 129 میلیون دلار مربوط به مواد اولیه ای است که عموما در صنایع کاربرد دارد ضمن اینکه 127 میلیون دلار مبلغ ذکر شده نیز مربوط به تجهیزات حفاری و کالاهای مصرفی بخش نفت و گاز است. در این میان تنها 106 میلیون دلار مربوط به کالاهای مصرفی و تجاری است که کلیه مایحتاج و نیاز کیشوندان و حتی خرید مسافران را نیز شامل می شود. در واقع می توان گفت که حجم واقعی واردات تجاری به کیش کمتر از 80 میلیون دلار است که آن هم مربوط به خرید مسافر می شود زیرا بر اساس قانون هر مسافر می تواند 80 دلار واردات انجام دهد که با توجه به حجم بالای مسافر کیش حتی این میزان نیز در کیش وجود ندارد لذا به همین خاطر اعلام می کنیم که امسال صادرات ما از واردات پیشی گرفته بود.

وی در خصوص در صد بیکاری در کیش بیان کرد: ما در کیش نزدیک به 1/4 در صد نرخ بیکاری داریم که با توجه به جمعیت کیش کمتر از 300 نفر است لذا می توانیم بگوییم که کمترین میزان بیکاری را داریم زیرا در مدرنترین کشورهای دنیا نیز چنین آمار اندکی وجود ندارد.

* اثرات پسابرجام درکیش

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش درباره اثرات پسا برجام بر کیش توضیح داد و گفت: ما بعد از برجام رشد قابل توجهی در ثبت شرکت های خارجی داشتیم به نحوی که تعداد شرکت ها از 9 به 45 رسید که قابل توجه بود ضمن اینکه ما در پسا برجام توانستیم موفق به خرید 2 فروند هواپیما برای کیش ایر شویم که امروز جوانترین های ناوگان هوایی کشور هستند ضمن اینکه قصد داریم تا پایان سال 4 فروند دیگر نیز خریداری کنیم. امروز به یمن خرید این هواپیماها پروازهای خارجی ما بر قرار شده است و امیدواریم که به زودی برای جذب توریست خارجی نیز اقدام کنیم.

وی از الکترونیکی شدن فرایند کارها در سازمان منطقه آزاد کیش خبر داد و گفت: امروز ما به دنبال کاهش بروکراسی برای افزایش جذب سرمایه گذار در کیش هستیم لذا تا امروز در 4 بخش فرایند الکترونیک انجام شده و در حال افزایش است.

مونسان، مناطق آزاد را در عرصه قاچاق مظلوم خواند و گفت: به جرات می توانم بگویم که ما در کیش حتی یک مورد قاچاق نیز نداریم زیرا به واسطه فاصله ای که با سرزمین اصلی داریم این امر شدنی نیست اما به طور کلی من معقتدم که اساسا بخش عمده قاچاق مربوط به مناطق آزاد نیست. در واقع نیاز است برای جلوگیری از مقوله قاچاق  با استفاده از اسکنرهای مناسب در بدو ورود محموله ها بررسی شوند زیرا در بسیاری از موارد کالاها در میانه راه دستخوش تغییر و پدیده قاچاق شوند اما متاسفانه این عوامل نادیده گرفته می شود و دست اتهام به سمت مناطق آزاد نشانه می رود.

*کاهش 17 در صدی افراد تحت پوشش کمیته امداد در کیش با کارآفرینی

در ادامه این جلسه ابراهیم رضوانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش به ارائه گزارشی درباره عملکرد این بخش پرداخت و گفت: فرهنگ از نگاه ما هدف است که تبلیغات برای آن ابزار و مناسبت ها بستر و فرصت به شمار می روند لذا ما در اعیاد و مراسم ها از این بستر در راستای ارتقاء فرهنگی بهره می بریم.

وی افزود: این شعار که اصلاح ساختارها بهترین شیوه برای اصلاح اغلب رفتارهاست از نگاه ما بهترین است لذا ما در این راستا تلاش کردیم و بحث یکپارچگی مدیریت را دنبال کردیم. در این راستا سند جامع توسعه فرهنگی، اجتماعی تحت عنوان نقشه راه تدوین شد و در آن بخش های مختلف مد نظر قرار گرفت.

وی از اجرای برنامه های مختلف در راستای نشاط اجتماعی خبر داد و گفت: ما برنامه های مختلفی را در راستای نشاط اجتماعی دنبال کرده ایم که در نیمه دوم سال عموما در سطح شهر و فضای باز اجرا می شوند.

معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش درباره طرح کارآفرینی در محدوده کیش گفت: ما در کیش سعی نداریم که موسسات خیریه را افزایش دهیم بلکه سعی کردیم که افراد تحت پوشش کمیته امداد را به سمت کارآفرینی سوق داده و فضای کسب و کار برای آنان ایجاد کنیم که در این راستا 17 در صد این افراد تحت پوشش امروز به مرحله کارآفرینی و کسب در آمد مناسب دست یافته اند.

رضوانی ادامه داد: ما در راستای توسعه فرهنگ شهر نشینی کیش، کلاس های دوره کیشوندی را برگزار می کنیم که تا امروز بالغ بر 5421 نفر در آن شرکت کرده اند.

در پایان این جلسه، سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: من با مناطق آزاد موافق هستم و معتقدم که مناطق آزاد می توانند عمران و آبادانی خود را به سطح کشور نیز انتقال دهند و باعث رشد تمام کشور شوند.

وی افزود: باید در این عرصه به صادرات، سرمایه گذاری و جذب توریست بیش از پیش در این مناطق توجه شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با بحث قاچاق در مناطق آزاد گفت: از 50 میلیارد وارداتی که در کل کشور انجام شده تنها 3 میلیارد دلار مربوط به مناطق آزاد است که نشان می دهد که این مباحث اساسا قابل بحث نیست.

خدادادی تصریح کرد: کمیسیون اجتماعی همواره حمایت از مناطق آزاد را در برنامه های خود دارد و به خاطر منافع ملی در حفظ آن تلاش می کنیم در واقع ما حامی مناطق آزاد هستیم و حمایت از آن را در برنامه خود داریم.

شایان ذکر است که در این جلسه سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، علی رستمیان و سهیلا جلو دار زاده نایب رئیس اول و نایب رئیس دوم کمیسیون اجتماعی، محمدرضا بادامچی، سمیه محمودی، احمد بیگدلی، حسن لطفی و دبیر و مشاوران کمیسیون اجتماعی در این جلسه حضور داشتند.