راه سه ساله براى واليبال ساحلى آغاز شد

لبخند رضايت بر لب نمايندگان فدراسيون جهانى

نخستين دوره رقابت هاى تور جهانى واليبال ساحلى در سال ٢٠١٦ در حالى به مدت شش روز در كيش برگزار شد كه فدراسيون واليبال ايران توانست ميزبانى شايسته اى از اين مسابقات داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به نقل از خبرنگار حوزه توپ و تورگروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، فدراسيون واليبال ايران از ٢٥ بهمن ماه در جزيره كيش ميزبان رقابت هاى تور جهانى واليبال ساحلى بود. رقابت هايى كه به مدت ٦ روز پيگيرى شد و در نهايت با قهرمانى تيم ملى واليبال ساحلى قطر ، نايب قهرمانى روسيه و كسب عنوان سومى براى لهستان به كار خود پايان داد. 

**تلاشى كه از ماه ها قبل آغاز شد

اين رقابت ها در حالى در ايران برگزار شد كه امتياز اين ميزبانى براى نخستين بار به كشور ايران اعطا شده بود و فرصتى خوبى فراهم كرده بود تا واليبال ايران بار ديگر نشان دهد با اتكا بر برنامه ريزى و تلاش فاصله زيادى با ديگر فدراسيون هاى ايران دارد.

محمدرضا داورزنى، رييس فدراسيون واليبال پس از كسب كرسى در هيات رييسه فدراسيون جهانى واليبال FIVB در تلاش بود با اخذ ميزبانى رقابت هاى معتبر بين المللى شرايطى را فراهم كند تا در راستاى رشد و پيشرفت واليبال ساحلى هم همچون واليبال سالنى قدم هاى اساسى برداشته باشد.

پيش از برگزارى تور جهانى واليبال ساحلى ايران در برخى تورهاى آسيايى و اقيانوسيه عهده دار ميزبانى مسابقات ساحلى بود اما برگزارى رقابت هاى ساحلى در سطح جهانى كه رضايت كامل نمايندگان فدراسيون جهانى را جلب كند چالشى بسيار بزرگ و البته سخت براى ايران محسوب مى شد.

ايران بايد از ٢٥ بهمن ماه ميزبانى ٥٨ تيم در ٢٤ كشور جهان را بر عهده مى گرفت و براى فراهم كردن بهترين شرايط ممكن كارش را از ماه ها قبل در جزيره كيش آغاز كرد.

سازمان واليبال ساحلى ايران كه رياست آن بر عهده عبدالعظيم عزيزخانى و دبيرى آن بر عهده كسرى غفورى است با همكارى مسئولان فدراسيون و حمايت شركت ميكامال كار خود را از ماه ها قبل آغاز كردند. غفار درخشنده مسئول رويدادهاى بين المللى فدراسيون واليبال پس از اختصاص اين ميزبانى به ايران راهى كشورهاي قطر و تركيه كه ميزبان تورهاى جهانى واليبال ساحلى در سال ٢٠١٥ بودند، شد تا از نزديك شاهد نحوه ميزبانى اين رقابت ها با استانداردهاى لازم باشد.درخشنده پس از بازگشت از اين دو تور جهانى با برگزارى جلسات متعدد نكات لازم ميزبانى ايده آل را در اختيار مسئولان فدراسيون واليبال و سازمان ساحلى قرار داد و استارت اوليه فراهم كردن امكانات اين ميزبانى مهم زده شد. ايليا، ناظر فدراسيون جهانى هم طى سفرى چند روزه به ايران و جزيره كيش سفر كرد و امكانات مورد نياز اين ميزبانى را به مسئولان ذى ربط يادآور شد. بررسى شرايط خاك و زمين هاى برگزارى مسابقات، هتلينگ، جايگاه تماشاگران، پروازها و ... گوشه اى از گوشزدهاى ناظر FIVB به ايران بود. 

لبخند رضايت بر لب نمايندگان فدراسيون جهانى

**برگزارى منظم و اصولى و نويد روزهاى خوب!

پس از نزديك به سه ماه تلاش براى فراهم كردن مقدمات اين ميزبانى، رقابت هاى تور جهانى از اواخر بهمن ماه آغاز شد. ساحلى بازان از ٢٤ كشور مختلف جهان به جزيره كيش آمدند تا نبرد جهانى خود را آغاز كنند.

برگزارى منظم و روي اصول مسابقات تور جهانى در كيش از همان روز ابتدايى نويد اين را مى داد كه در پايان برگزارى اين مسابقات لبخند رضايت بر لبان نمايندگان فدراسيون جهانى نقش ببندد.

رقابت ها بر اساس برنامه از پيش تعيين شده از سوى فدراسيون جهانى به طور منظم و با اصول حرفه اى و ايده آل برگزار شد و در نهايت با قهرمانى قطر به پايان رسيد.

لبخند رضايت بر لب نمايندگان فدراسيون جهانى

**ايليا: به ميزبانى ايران نمره ١٥ مى دهم

ايليا نماينده و ناظر فدراسيون جهانى واليبال كه از چند روز قبل از آغاز مسابقات در جزيره كيش حضور داشت و به سخت گيرى در بين ناظران فدراسيون جهانى شهرت دارد، در پايان مسابقات از نحوه ميزبانى ايران ابراز رضايت كرد : "بايد بگويم كه از ميزبانى فدراسيون ايران از مسابقات ساحلى رضايت دارم و به نحوه اين ميزبانى نمره ١٥ مى دهم. البته بايد يادآور شوم كه نمره ١٥ براى كشورى كه نخستين ميزبانى ساحلى در اين سطح را بر عهده دارد نمره قابل قبولى است."

لبخند رضايت بر لب نمايندگان فدراسيون جهانى

**پوشش بين المللى رسانه اى و اولين تجربه منشي الكترونيكى!

حضور خبرنگاران بين المللى در اين مسابقات كه براى پوشش اين تور جهانى در سطح جهان به كيش آمده بودند يكى از اتفاقات خوب در اين مسابقات بود. خبرنگاران، گزارشگران و عكاسانى كه به طور كاملا سازماندهى شده توانستند در پوشش رسانه اى اين مسابقات نقش عمده داشته باشند. پخش مستقيم ديدارهاى تور جهانى از بيش از ١٠ شبكه تلوزيوني در سراسر جهان هم ديگر اتفاق خوب اين مسابقات به شمار مى آمد.

رقابت هاى تور جهانى واليبال ساحلى بسترى براي برخى اتفاقات جديد هم شد. استفاده از سيستم منشى الكترونيكى به جاى سيستم كاغذى سابق، براى نخستين بار در اين مسابقات مورد آزمايش قرار گرفت.

جير دال، نماينده داورى فدراسيون جهانى واليبال هم از ميزبانى ايران رضايت داشت: " براى نخستين بار بود كه به ايران سفر مى كردم. بايد اعتراف كنم كه پيش بينى نمى كردم شرايط تا اين حد مطلوب باشد. آب و هواى جزيره كيش براى برگزارى مسابقات واليبال ساحلى در اين فصل بسيار مطلوب است و اميدوارم سطح بالاى ميزبانى ايران از تور جهانى در سال هاى بعد هم همچنان ادامه دار باشد. پيش از برگزارى اين رقابت ها و آغاز رسمى مسابقات كلينيك داورى واليبال ساحلى برگزار شد كه تدريس اين كلينيك بر عهده من بود.فكر ميكنم اين اتفاق را هم بايد يكى از نكات مهم و مطلوب اين ميزبانى دانست."

ميزان رضايتمندى از ميزبانى ايران در بين بازيكنان تيم ها هم وجود داشت. جفرسون، واليباليست برزيلى الاصل تيم ملى قطر كه جام قهرمانى مسابقات را بالاى سر برد هم معتقد است همه چيز در ايران به شكلى ايده آل برگزار شد: " ايرادى در زمينه ميزبانى ايران نديدم. حس مى كنم كشور ايران و جزيره زيباى كيش مى تواند سال هاى سال ميزبان رقابت هاى اينچنينى باشد."

لبخند رضايت بر لب نمايندگان فدراسيون جهانى

**داورزنى: هدف رشد واليبال ساحلى ايران است

محمدرضا داورزنى ، رييس فدراسيون واليبال هم معتقد است تا حدود زيادى از شرايط برگزارى مسابقات راضى است و هدفش از گرفتن اين ميزبانى را در درجه اول رشد ساحلى بازان ايران قلمداد مي كند: "واليبال ساحلى ايران نياز اساسى به افزايش تجربه در بين بازيكنانش دارد. حضور تيم هاى برتر خارجى و بهترين ساحلى بازان جهان در كشورمان بسترى را براي كسب اين تجربه در بين ساحلى بازان ايران فراهم كرد. اطمينان داشته باشيد بهترين شرايط ممكن در آينده واليبال ساحلى ايران رقم خواهد خورد."

لبخند رضايت بر لب نمايندگان فدراسيون جهانى

**مانور قدرت در خاورميانه!

رضايتمندى مسئولان و نمايندگان فدراسيون جهانى واليبال از نحوه ميزبانى ايران و برقرار شدن استانداردهاى لازم در تمامى زمينه هاى اين ميزبانى نويدبخش روزهاى خوبى براى واليبال ساحلى ايران و فدراسيون واليبال ايران خواهد بود. ميزبانى ايده آلى كه حاصل تلاش فدراسيون نشينان و سازمان ساحلى بود بدون شك مى تواند وجهه ورزش ايران و شرايط ميزبانى رقابت هاى جهانى در مجامع بين المللى را افزايش دهد. در روزهايى كه كشورهاى حاشيه خليج فارس نظير قطر با سرمايه گذاري هاى كلان و هدفمند شده گوى سبقت اخذ ميزبانى هاى بين المللى را از ديگر كشورهاى آسيايى ربوده اند، برگزارى رقابت هاى تور جهانى واليبال ساحلى با اين سطح استادندارد و حرفه اى مى تواند برگ برنده اى براى ايران باشد تا بتواند در زمينه ميزبانى هاى جهانى از امثال قطر كم نياورده باشد. فدراسيون واليبال ايران بر اساس قرارداد با فدراسيون جهانى FIVB ، براى سه دوره ميزبانى مسابقات تور جهانى را عهده دار خواهد بود و بدون شك تلاش خواهد كرد هر دوره به استانداردهاى لازم نزديك و نزديك تر شود تا شايد روزى جزيره كيش به پايگاهى مهم براى واليبال ساحلى در جهان شود.