كيش ميزبان نمايندگان 191 كشور و سازمان هاي فعال در زمينه هوانوردي

هشتمین نشست جهاني ایکائو در حوزه اسناد مسافرتی و هویتی قابل خواندن با ماشین MRTD بیستم ارديبهشت در كيش آغاز مي شود.

به گزارش روابط عمومي و اموربين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، اين هشتمين اجلاس سازمان بين المللي هوانوردي كشوري ايكائو در حوزه تخصصي اسناد مسافرتی و هویتی قابل خواندن با ماشین (( MRTD است كه با حضور نمايندگان 191 كشور و سازمان هاي فعال در زمينه هوانوردي و صنايع هوايي از جمله سازمان ملل، ايكائو، اتحاديه بين المللي شركتهاي هواپيمايي  (IATA) و نمايندگاني وزارت خانه هاي اطلاعات، راه و شهر سازي و امورخارجه از 20 تا 22 ارديبهشت در جزيره كيش برگزار مي شود.

ايكائو به عنوان  نهاد تخصصي سازمان ملل متحد، مسئوليت هماهنگ سازي استانداردهاي بين المللي پروازي و مديريت خطوط هوايي در سطح جهان را بر عهده دارد و از دهه 90 ميلادي مجموعه‌ای از استانداردهای امنیت پرواز مانند استاندارد سازی‌های اسناد گذرنامه را در دستور كار خود قرار داده است كه سمينارهاي دوره اي MRTD با هدف به روز رساني استاندادهاي لازم و تامين و ارتقاء سطح ايمني مسافران برگزار مي شود .

با توجه به اينكه اسناد هویتی جمهوری اسلامی ایران به ویژه اسناد مسافرتی به لحاظ امنیت جزو معتبرترین اسناد دنیاست و كشورمان  در اين زمينه تجارب موفق و ارزشمندي دارد امسال جزيره كيش به عنوان ميزبان برگزاري اين نشست در نظر گرفته شده است.

لازم به ذكر است كه از جمله اقدامات فنی کشورمان در حوزه اسناد هویتی و شناسائی مسافر، پیوستن جمهوری اسلامی ایران به کلید عمومی PKD است، PKD  ازوکاری تحت عنوان دفتر راهنمای کلید همگانی است که توسط ایکائو ایجاد شده   است.

پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این کلید عمومی موجب ارتقای تامین امنیت بیشتر در سفرهاي مسير هوايي می‌شود. در این روش یکایک افرادی که در حال مسافرت، مهاجرت و يا سفرهاي گردشگري هستند در سرتاسر جهان در مبادی ورودی کشور مقصد یا به هنگام خروج به طور كامل شناسايي مي شوند.  به عبارت ديگر كنترل اسناد مسافرتي و مهاجرتي توسط وزارت كشور و يا پليس مهاجرت و صدور ويزا از طريق وزارت امورخارجه و شناسايي مسافران با سوابق امنيتي  توسط نهادهاي امنيتي به طور كاملا هوشمند ، سريع و نا محسوس انجام شده و با اجراي كامل اين روش در سامانه هاي كنترلي كشور، امكان اتصال به سامانه هاي مهاجرتي ساير كشور ها نيز فراهم خواهد شد.

تعادل بين امنيت و تسهيلات مسافرتي براي مسافران بين المللي، سهولت و تسريع در روند كنترل هاي امنيتي در مبادري ورودي و مرزها، سهولت در کشف جعل اسناد مسافرتی، سهولت در خواندن داده های اسناد مسافرتی و ذخیره آن در سیستم کنترل مرزی،  انطباق دقیق تمامی اطلاعات موجود در گذرنامه صادر شده توسط کشور متبوع فرد با دارنده سند، از جمله مزاياي پيوستن به اين سيستم بين المللي است .

گفتني است پس از برگزاري دو نشست پايگاه داده اطلاعات هوانوردي خاورميانه و همايش مدیریت اطلاعات هوانوردی دفتر منطقه ای ایکائو كه سال گذشته به ميزباني جزيره كيش برگزار شد اجلاس سازمان بين المللي هوانوردي كشوري ايكائو در حوزه تخصصي اسناد مسافرتی و هویتی قابل خواندن با ماشین (( MRTD  سومين گردهمايي متخصصين هوانوردي است كه در يك سال گذشته در جزيره كيش برگزار مي شود.