در جشنواره نوروزي محقق شد؛

كاهش 35 درصدي شكايت هاي بهداشتي گردشگران نوروزي

با تشديد نظارت بر مراكز ارائه خدمات به گردشگران ميزان شكايت هاي بهداشتي در ايام تعطيلات نوروزي نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد كاهش يافت.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، رییس مرکز توسعه سلامت كيش در اين خصوص گفت: در طرح بسیج سلامت نوروزی کیش كه از بیست و پنجم اسفند ماه 93 تا پانزدهم فروردین 94 اجرا شد ، با فعاليت مستمر ۶ تیم بازرسی بهداشت محیط از 804 مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی بازدید به عمل آمد.

محمدرضا رضانیا در مورد نظارت بر مراکز توزیع مواد غذایی و رستوران ها اظهار داشت : درمدت اجرای طرح نوروزی ، کارشناسان و بازرسان نظارت های خود برمراکز توزیع مواد غذایی را افزایش داده اند تا هیچگونه مواد غذایی مشکل دار و یا تاریخ مصرف گذشته در چرخه مصرف قرار نگیرند . 

وی افزود : در بازه زمانی 25 اسفند ماه 93 تا پانزدهم فروردین ماه سال جاری دو هزار و 123 کیلوگرم مواد غذایی به ظاهر فاسد شده کشف شد که پس از 54 مورد نمونه برداری و آزمایش از این مواد ، فاسد بودن آنها تایید و پیش از قرار گرفتن در چرخه مصرف معدوم شدند.

رضانيا اظهار داشت : این مواد بیشتر شامل غذاهای از شب مانده و سالاد بوده است که از صنوف مختلف مواد غذایی ، هتل ها و مراکز عرضه مواد غذایی بدست آمده است . 

وی در مورد تعداد مراجعان به مراکز بهداشتی درمانی این مرکز در بازه زمانی 25 اسفند 93 تا پانزدهم فروردین سال جاری نيز گفت: پنج هزار و 566 مورد مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی داشته ایم که تحت اقدامات درمانی قرار گرفته اند. 

رضا نیا گفـت : تعداد بازدیدهای کارشناسان از اماکن عمومی همچون هتل ها ، مراکز غذایی و بهداشتی به 634 مورد رسیده است . 

وی به صدور دو مورد توقف از فعالیت رستوران ها اشاره کرد و گفت : پس از رفع نقص و رعایت موارد تذکر داده شده فعالیت این مراکز دوباره از سر گرفته شد . پنج مورد نیز به دلیل رعایت نکردن موازین بهداشتی به مراکز قضایی معرفی شده اند تا به تخلفات آنها رسیدگی شود.

رییس مرکز توسعه سلامت كيش افزود: بر اساس ماده 13 قانون مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، 2 واحد صنفی به دلیل بی توجهی به توصیه های بازرسان و رعایت نکردن موازین بهداشتی تعطیل و 8 واحد متخلف به دادگاه معرفی شد.

وی گفت: 77 مورد نمونه برداری از مواد غذایی و خوراکی، 18نمونه برداری میکروبی و  شیمیایی از آب آشامیدنی ، 281 مورد اندازه گیری کلر ، ،صدور 399کارت تندرستی و20 مورد رسیدگی به شکایات بهداشتی از دیگر فعالیت های واحد بهداشت محیط مرکز توسعه سلامت کیش دربسیج سلامت نوروزی سال 94 بوده است