معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش؛

قیمت اقلام میوه و تره بار هفتگی اعلام می‌شود/ 2 هتل 5 ستاره به ظرفیت اقامت نوروزی کیش افزوده می‌شود

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش از اعلام قیمت اقلام میوه و تره بار در راستای پیشگیری از گران فروشی و سوء استفاده برخی از افراد خبر داد و گفت: از هفته آینده قیمت اقلام میوه و تره بار به صورت هفتگی روی پرتال معاونت اقتصادی قرار خواهد گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، علی جیرفتی، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش در برنامه شب های انقلاب به ارائه توضیحاتی در رابطه با حیطه وظایف این بخش در جزیره کیش پرداخت و گفت: معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد کیش تسهیل کننده امور تجارت، ناظر و تنظیم کننده بازار است و در واقع وظایفی را که در سرزمین اصلی به عهده وزارتخانه صنعت معدن، و تجارت است بر عهده دارد علاوه بر این معاونت اقتصادی بخشی از وظایف نظارتی بانک مرکزی نظیر نظارت بر شعب بانکی، بازار و بورس سرمایه را نیز بر عهده دارد.

جیرفتی در پاسخ به این سوال که آیا معاونت اقتصادی و سرمایه گذای با شرکت سرمایه گذاری همپوشانی وظایف ندارند، گفت: شرکت سرمایه گذاری از تلفیق و جداسازی چندین باره ایجاد شده لذا شرح وظایف آن دائما تغییر کرده است ولی آنچه که درحال حاضر به صورت شفاف بعد از تفکیکی که در شرکت سرمایه گذاری رخ داده می بینیم امور مربوط به سیاستگذاری سرمایه گذاری است. یعنی مسائلی نظیر اینکه بودجه سرمایه گذاری چه میزان است؟ از کجا باید جذب شود؟ یا درآمدهای سازمان از کجا باید بالانس شود؟ و تدوین اولویت ها، سیاستگذاری ها در معاونت اقتصادی انجام می شود.

وی افزود: موضوع دیگری که با تفکیک رخ داد و باعث شد که شرکت سرمایه گذاری به کمک معاونت اقتصادی بیاید، موضوعاتی بود که نیاز به حضور خود سازمان یا شرکت های تابعه داشت. در واقع این ساختار در معاونت اقتصادی به شکل نظام مند وجود نداشت اما در شرکت سرمایه گذای وجود داشت لذا امروز شرکت سرمایه گذاری به نمایندگی از سازمان در پروژه ها شرکت می کند. ضمن اینکه می تواند در بازارهای سرمایه نیز ورود کند و یا در حوزه های بازرگانی برای خرید تجهیزات وارد عمل شود.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: خوشبختانه امروز شرکت سرمایه گذاری ساختار خود را یافته لذا وظایف به خوبی انجام می شود. بر همین اساس نیز ما امیدواریم که بتوانیم بیشتر روی امور توسعه تجارت، سیاستگذاری های تجاری و اقتصادی تمرکز کنیم و سطح کلان اقتصادی را در بخش تولید نا خالص بالا ببریم.

جیرفتی میزان تولید ناخالص داخلی کیش را 7 دهم درصد کل کشور خواند و گفت: آخرین آماری که مربوط به سال 94 است، نشان می دهد که حدود 7500 میلیارد تومان ارزش تولید ناخالص داخلی جزیره است که 7 دهم درصد میزان تولید ناخالص کل کشور را شامل می شود که بسیار بیشتر از برخی از استان های کلان کشوری است.

وی در خصوص مساله نظارت بر قیمت اقلام در داخل جزیره کیش، اظهار کرد: واقعیت این است که اختلاف قیمت ها و نظارت بر آنها برای ما دغدغه است و اولویت ویژه

دکتر مونسان و سازمان نیز هست. همانطور که می دانید حدود سه سال پیش که تیم مدیریتی جدید سازمان وارد منطقه شد، ما در اقلام خوراکی، آشامیدنی و مصرفی روزانه مردم، فروشگاهی نداشتیم که قیمت ها را متناسب با سرزمین اصلی عرضه کند اما امروز در بخش سوپرمارکتی فروشگاهی را نداریم که قیمت متفاوتی را عرضه کند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش توضیح داد: در راستای متعادل سازی قیمت ها، یک سلسله اقداماتی انجام شد که در اجرای آن بخش خصوصی کمک شایانی به ما کرد و طی آن در گام نخست 8 سوپر مارکت بزرگ با ما همراه شدند. پایین بودن میزان درخواست های خریداران باعث می شد که توزیع کنندگان عرضه محصولات با قیمت متناسب را به صرفه ندانند لذا ما با فروشنده های خرد توافق کردیم که درخواست ها تجمیع شود و در نتیجه قیمت اقلام با سرزمین اصلی برابری کند که البته در گام های بعدی این روش باعث شد که سایر فروشگاه ها نیز به دلیل رقابت وارد عرصه یکسان سازی قیمت ها شوند.

جیرفتی در خصوص اقلام یخچالی اظهار کرد: همانطور که می دانید اقلام یخچالی به دلیل حمل از طریق دریا افزایش قیمت 5 تا 10 درصدی دارند چرا که دور ریز در این بخش وجود دارد اما حد مجاز افزایش در این بخش ها بین 5 تا 10 درصد است و در غیر اینصورت قابل پیگیری است.

وی از آغاز ذخیره سازی مواد غذایی برای نوروز خبر داد و گفت: در بخش میوه و سبزیجات هم که روزانه وارد جزیره کیش می شود، به دلیل شرایط آب و هوایی ممکن است، چند روز شاهد کمبود اقلام در جزیره باشیم که شاید این موضوع مورد سوء استفاده عده ای قرار گیرد لذا ما سعی داریم ذخیره سازی هایی داشته باشیم که البته بخش خصوصی متولی آن است اما سازمان بر آن نظارت خواهد داشت. در همین راستا نیز برای ذخیره سازی نوروز اقداماتی در دست اجراست ضمن اینکه در قسمت هایی نیز ما از کیش ایر کمک خواهیم گرفت تا در هنگام خرابی هوا بتوانیم از طریق هوایی اقلام مورد نیاز را وارد جزیره کنیم.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش از اعلام قیمت اقلام اصلی میوه و تره بار خبر داد و گفت: در راستای پیشگیری از سوء استفاده برخی از افراد، از شنبه هفته آینده قیمت اقلام اصلی میوه و تربار به صورت هفتگی روی پورتال معاونت اقتصادی قرار خواهد گرفت که بر اساس قیمت گذاریهای بازار شیراز به عنوان مرجع  با تلورانس 5 تا 10 درصد محاسبه خواهد شد لذا مردم در صورت مشاهده تخلف می توانند با سامانه 124 تماس داشته باشند وتخلفات را گزارش کنند.

جیرفتی درباره فعالیت سامانه 124 گفت: این سامانه کاملا فعال است اما از آنجایی که این بخش در مرکز کیش تعریف شده، از سایر نقاط کشور و خطوط خارج از جزیره امکان ارتباط با آن نیست لذا مسافران و افراد دیگر می توانند  با مدیریت بازرگانی به شماره 44453814 تماس حاصل نمایند.

وی از آماده شدن طرح های سرمایه گذاری هندورابی خبر داد و اظهار کرد: طرح جامع جزیره هندورابی در بخش معاونت عمرانی آماده شده و پکیج های سرمایه گذاری نیز آماده ارائه است البته بر اساس تاکیدات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش برای هندورابی روی انتخاب سرمایه گذاران دقت زیادی انجام خواهد شد تا شاهد خطا در نوع یا اجرای پروژه ها  و پروژه های رها شده نباشیم در این زمینه نیز دو یا سه مجموعه معتبر در دست مذاکره هستند که امیدواریم تا قبل از پایان سال آغاز به کار کنند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش درباره تحقق اقتصاد مقاومتی در جزیره کیش گفت: همانطور که می دانید، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دولت سه هدف اصلی را برای مناطق آزاد تعیین کرده است که از جمله آنها می توان به ایجاد مراکز ارتقاء و انتقال فناوری های پیشرفته (های تک)، افزایش 30 درصدی میزان صادرات مجدد به خارج از کشور و افزایش 30 درصد میزان صادرات کالاهای تولیدی اشاره کرد.

جیرفتی ادامه داد: علی رغم اینکه ماموریت اصلی منطقه آزاد کیش بیشتر تمرکز گردشگری است و توسعه صنعت در اولویت ماموریتی نیست اما در هر سه این بخش ها رتبه بالایی به دست آوردیم و طبق ارزیابی دولت و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در هر سه آیتم رتبه ممتاز را کسب کردیم.

وی افزود: بر همین مبنا نخستین مرکز رشد فناوری بین المللی سلامت را با همکاری وزارت بهداشت افتتاح کردیم که اقدام مثبتی برای انتقال فناوری های پزشکی و تجهیزات است. افزایش صادرات نیز تا امروز به مرز 48 درصدی ارتقاء یافته ضمن اینکه افزایش میزان صادارت تولیدات جزیره را نیز به مرز 42 درصد رسانده ایم که تا پایان سال این رکورد افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش از افزایش ظرفیت اقامتی در کیش تا نوروز خبر داد و گفت: یکی دیگر از سیاست های ما در کیش، افزایش تخت های هتلی بوده که خوشبختانه در این شاخص نیز ما توانستیم موفق به ارتقاء شویم و تا پایان امسال حداقل دو هتل 5 ستاره با حدود 400 اتاق به ظرفیت هتلی کیش افزوده می شود.

جیرفتی از تمهیدات اجرایی این بخش برای نوروز نام برد و گفت: طی ابلاغیه ای به مدیریت بندرفرودگاه اعلام شد که از ابتدای اسفندماه کالاهای بهداشتی و آرایشی با برند نامعتبر حق ورود به کیش را ندارند. همچنین از این پس ورود کالاهای چینی از مبداء سرزمین اصلی به کیش ممنوع خواهد شد و اقلام وارداتی از سرزمین اصلی نیز در گمرک جزیره مورد کنترل قرار خواهند گرفت تا سلامت محصولات ورودی به جزیره مورد بررسی وتایید قرار گیرد.

وی از فعال شدن شهرک صنعتی شماره 6 کیش خبر داد و گفت: علی رغم اینکه کیش را به نام گردشگری می شناسند بخش صنعت کیش یکی از پویاترین صنایع کشور است. ما 5 شهرک صنعتی داشتیم که شماره 6 آن نیز با کاربری خدمات صنعتی تعریف شد و بسیار تجربه خوبی بود برای اینکه بنگاه های زودبازده و کوچک را بدون سرمایه گذاری فعال کنیم. معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: امروز شهرک شماره 6 فعال شده است در حالیکه ما حتی یک ریال به کسانی که در این شرکت سرمایه گذاری کنند، پرداخت نکردیم و تنها به آنها تسهیلات دادیم.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد: این شهرک، مصداق بارز توسعه صنایع کوچک و اشتغالزا است ضمن اینکه در بخش  های تک نیز یک تحول خوب خواهیم داشت و یک زون در این بخش خواهیم داشت.