مدیر محیط زیست منطقه آزاد قشم:

قشم در فرآیند تبدیل روغن های پسماند به گازوئیل زیستی در مناطق آزاد پیشگام است

قشم - ایرنا - مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: این منطقه در عملیات فرآیند تبدیل روغن های پسماند به گازوییل زیستی از طریق سسیستم 'بایو دیزل' پیشگام مناطق آزاد کشور است.

سید هاشم داخته روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دستگاه بایودیزل تیم تحقیقاتی سوخت های زیستی و گروه ترویجی دوست داران محیط زیست کشور به دلیل سابقه همکاری 10 ساله اداره محیط زیست منطقه آزاد قشم با دفتر تشکیلات کوچک محیط زیست برنامه توسعه و عمران سازمان ملل، به این اداره هدیه شده است.

به گفته وی، این سیستم توانایی تبدیل روزانه 60 لیتر پسماند روغن های خوراکی به گلسیرین و بایودیزل را دارد و ادغام 20 لیتر آن در 100 لیتر گازوییل نفتی به عنوان مکمل سوخت، نقش مهمی در بهینه کردن سوخت و کاهش گازهای آلاینده دارد.

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تولید سوخت زیستی از طریق سیستم بایودیزل در قشم، می تواند این منطقه را به پایلوت تولید سوخت پاک کشور تبدیل کند.

به گفته وی جمع آوری و تحویل پسماند روغن های خوراکی از سوی صنایع غذایی، فست فود فروشی ها، رستوران ها و حتی مصرف کنندگان خانگی می تواند نام قشم را به عنوان تولید کننده گازوییل زیستی کشور معرفی کند.

داخته خاطرنشان کرد: بازگرداندن پسماند روغن های خوراکی به چرخه اقتصادی کشور به عنوان یک حرکت نوین می تواند سطح سلامت و پاکیزگی هوا را در کشور ارتقا دهد.

همایش 'جزیره سبز با تولید سوخت پاک' روزهای یکشنبه و دوشنبه این هفته با حضور تیم شش نفره تحقیقاتی سوخت های زیستی و گروه ترویجی دوست داران محیط زیست کشور در مرکز بین المللی رشد قشم برگزار و از دستگاه تولید گازوییل زیستی هدیه شده به اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم نیز رونمایی شد.

قشم