فرماندار چابهار: ایجاد مانع در مقابل اطلاع رسانی ممکن نیست

چابهار – ایرنا – معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه چابهار با اشاره به پیشرفت فناوری های ارتباطی در دنیا گفت: ایجاد مانع و سد برای مقابله با فضای رسانه ای و اطلاع رسانی در دنیای امروز امکانپذیر نیست.

' احمدعلی موهبتی ' روز دوشنبه در نخستین همایش مسوولان روابط عمومی ادارات دولتی و اصحاب رسانه در چابهار افزود: فناوری و امکانات و تجهیزات کنونی آنچنان در دنیا پیشرفت کرده و در حال پیشرفت است که هیچ کس نمی تواند سد و مانعی در راه اطلاع رسانی ایجاد کند.

به گفته وی، فناوری شرایطی دارد که مقابله با آن امکانپذیر نیست، نهی کردن نتیجه مطلوبی ندارد، راهبرد آمر به معروف بودن همراه با توانمندساختن خود و مردم می تواند موفقیت ما را در مقابله با هجوم فرهنگی بدنبال داشته باشد.

فرماندار شهرستان ویژه چابهار با بیان اینکه قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با وجودی که در بیش از 1400 سال پیش اتفاق افتاده اما به چنان رسانه ای تبدیل شده است که هرگز خاموش نخواهد شد افزود: ایام اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) امروزه بزرگترین کار رسانه ای طول تاریخ بشری محسوب می شود در حالی که در آن زمان هیچ گونه امکاناتی نبوده است.

به گفته وی، حادثه عاشورا وقتی رخ داد در غروب روز عاشوا یزید و یزیدان و همه سردمداران ظلم و جنایت فکر کردند که کار تمام شده و هیچ اثری از حسین(ع) و حسینیان باقی نمانده است، اما بزرگترین تجمع دنیا در روز اربعین امسال در کربلا به خوبی نشان داد که رسالت رسانه بزرگ امام حسین(ع) یعنی حضرت زینب (س) و سایر بازماندگان قیام عاشورا چنان اثری برجای گذاشته است که هرگز خاموش شدنی نیست.

موهبتی از روابط عمومی به عنوان یک هنر یاد کرد و گفت: روابط عمومی پیش از آنکه یک شغل باشد یک هنر است و اثر آن نیز در حوزه تحصیل نیست بلکه پیش از تحصیل و آموزش، انگیزه؛ مهمترین اثرگذار در روابط عمومی است، علاقه و اشتیاق و عشق ورزی به این هنر است که می تواند تاثیرگذار باشد.

مدیرکل صدا و سیما استان نیز در این همایش با بیان این که شهرستان چابهار از دیدگاه خبررسانی باید فراتر از یک شهر معمولی دیده شود، گفت: فلسفه روابط عمومی ها در ادارات برای این است که روابط عمومی رابط بین مدیر دستگاه با رسانه ها است.

'محمود دولت کردستانی' تقویت جایگاه روابط عمومی ورسانه ها را مهمترین عامل پیشرفت درحوزه اطلاع رسانی دانست و افزود: روابط عمومی حلقه اتصال مدیران با رسانه است و در واقع باید تلاش شود که این مدیران با گذراندن دوره های آموزشی و به روز در تمامی زمینه ها اطلاعات لازم را برای انجام بهتر کارها و وظایف شان کسب کنند.

وی اظهار داشت: چابهار را باید مانند مرکز استان و کشور ببینیم و محدوده دایره را وسیع کنیم و قدم مان را به آنسوی آبها بگذاریم، دایره فکری و قلم زدن را وسیع و جهانی کنیم تا بتوانیم از این طریق بر اثرات مخرب تهاجم فرهنگی فائق آییم.

مولوی بزرگزاده امام جمعه موقت اهل سنت چابهار نیز درسخنانی با عنایت به نقش و جایگاه روابط عمومی و رسانه ها در انجام رسالت عظیم شان در حوزه اطلاع رسانی بر انعکاس اخبار صحیح به جامعه تاکید کرد.

' علی اصغر افتاده ' مسوول نمایندگی ایرنا در چابهار نیز با اشاره به ضعف های موجود در فرایندهای خبری گفت: معمولا کار رسانه ها در شهرستان ها به دلیل نبود نگاه حرفه ای کلان نگر با مشکلات عدیده ای رو به رو است.

وی با اشاره به انتقاد یکی از مدیران روابط عمومی شهرستان در خصوص چرایی عدم انتشار اخبار استانی در شبکه های سراسری تصریح کرد: گرچه باید تصریح کرد که مشکلات حرفه ای و توانمندی یکی از چالش های خبرنگاران فعال در شهرستان هاست اما واقعیت این است که نبود نگاه حرفه ای و سیطره نگاه سلیقه ای یکی از عوامل تاثیرگذار در دیده نشدن فعالیت های خبری در سطوح کشوری است.

وی با اشاره به نمونه های مختلف مصداقی در این خصوص گفت: بسیار دیده شده است که بسیاری از اخبار تولید شده در شهرستان ها در سطح کشوری منتشر نمی شوند ، اما همان تولیدات در قالب گزارش های ارسالی روابط عمومی وزارت خانه ها و نهادها در سایت های سراسری قابلیت انتشار یافته اند.

گفتنی است ، دراین گردهمایی مسوولان روابط عمومی ادارات و نمایندگان رسانه های شهرستان نقطه نظرات و دیدگاههای خود را در حوزه اطلاع رسانی بیان کردند.

همچنین در پایان این مراسم از سوی مدیرکل صدا و سیمای استان سیستان و بلوچستان' باباحسینی ' به عنوان مسوول دفتر خبر این سازمان در چابهار و کنارک معرفی شد.

چابهار