معاون اتاق بازرگانی وتجارت ولایت ننگرهار افغانستان:

فرصت های سرمایه گذاری چابهار برای تجار افغان امیدآفرین است

چابهار – ایرنا - معاون اتاق بازرگانی و تجارت ولایت ننگرهار کشور افغانستان گفت: فرصت های سرمایه گذاری چابهار برای ما امید آفرین است.

به گزارش ایرنا، نجیب الله صاحب زاده روز شنبه در نشست مشترک مدیران اقتصادی منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار ، مدیران سازمان بنادر و دریانوردی و هیات 22 نفره افغانستانی با بیان اینکه کشور ما محصور در خشکی است ، حضور در چابهار و استفاده از ظرفیت ها و زیرساخت های آن بویژه در حوزه ترانزیت کالا و محصول می تواند فرصت های اقتصادی مشترکی برای ایرانی ها و کشورهای همسایه در پی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تجار ننگرهار در شرق افغانستان نقش مهمی در تجارت این کشور دارند تصریح کرد: هم اینک تعدادی از تجار ما در کشورهای منطقه از جمله ایران سرمایه گذاری کرده اند و در صورتیکه شرایط مناسب فراهم شود، چابهار نخستین اولویت سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی ما خواهد بود.

صاحب زاده اظهار امیدواری کرد: این تلاش ها و برنامه ریزی ها به شکل عملی و نه به صورت سمبلیک و نمادین به نتیجه مناسبی ختم شود و شاهد حضور گسترده فعالان تجاری و اقتصادی افغانستان در این منطقه باشیم.

وی مهترین مشکل موجود در ارتقای همکاری های اقتصادی را انتقال پول بین ایران و کشورهای منطقه عنوان کرد و رفع این مشکل به دلیل تحریم های وضع شده علیه ایران را خواستار شد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت ها و زیرساخت های منحصربفرد چابهار بویژه در حوزه های بنادر و منطقه آزاد گفت: فرصت های سرمایه گذاری در چابهار بکر مانده است و هم اینک شاهد افزایش درخواست ها بویژه از سوی هندی ها برای سرمایه گذاری در این منطقه هستیم و این شرایط در آینده تغییر خواهد کرد و طبیعی است اولویت سرمایه گذاری و همکاری با کسانی است که زودتر در این منطقه حضور یافته و اقدام به فعالیت می کنند.

شاهرخ انصاری آذربایجانی با اشاره به اینکه ظرفیت هایی اقتصادی در این منطقه در حال تکمیل و به موازات آن نیز این فرصت ها توسط شرکت های داخلی و خارجی در حال جذب شدن است تاکید کرد: بهترین زمان برای سرمایه گذاری در چابهار اکنون است چراکه در آینده رقابت برای حضور در این منطقه بسیار شدت خواهد گرفت و بسیاری امکان حضور پیدا نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه هم اینک برای آغاز جهش های اقتصادی در منطقه مشوق ها و تخفیف های بسیار مناسبی در حوزه های مختلف اقتصادی از سوی منطقه آزاد و سازمان بنادر و دریانوردی در نظر گرفته شده است خاطر نشان کرد: برای آغاز فعالیت رسمی تجاری و سرمایه گذاری در این منطقه بر اساس برنامه ریزی ها برای ثبت شرکت، صدور مجوز سرمایه گذاری و... در مدت کمتر از 24 ساعت قابل انجام است.

این گروه 22 نفره تجاری ولایت ننگرهار افغانستان در سفر 4 روزه ای به ایران پس از بازدید از اتاق های بازرگانی شهرهای تهران و قم ، از روز جمعه به منظور آشنایی با قابلیت ها و ظرفیت های سرمایه گذاری وارد چابهار شدند.

این گروه تجاری در مدت حضور خود در چابهار از ظرفیت های اقتصادی و سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار از جمله هاب سوم پتروشیمی، پالایشگاه و تعدادی از واحدهای تولیدی و صنعتی و همچنین طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کردند.

چابهار