غربالگری ژنتیک، آلزایمر و اوتیسم در کشور انجام می شود

دکتر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از انجام غربالگری های ژنتیک، آلزایمر و اوتیسم در برخی از استان های کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که 11 آذر برای افتتاح ساختمان جدید بهزیستی کیش به این جزیره سفر کرده بود، در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران ضمن تقدیر از مسئولان جزیره کیش، گفت: ساختمان جدید بهزیستی کیش در مساحتی بیش از 1200 متر مربع برای توانبخشی افراد معلول از گفتار درمانی تا توانبخشی های درمانی ساخته شد که پاسخگوی نیازهای معلولان ساکن در جزیره کیش است.

وی افزود: جزیره کیش می تواند به عنوان یک الگوی خوب کار در مناطق آزاد معرفی شود.

همچنین دکتر ربیعی، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته معلولان، گفت: در این هفته من مسئولیت های خودمان در دولت را یاد آوری می کنم و امیدوارم بتوانیم با مجموعه اقداماتی که در سازمان بهزیستی کشور در سال های گذشته انجام شده و با دنبال کردن لایحه حمایت از معلولان در مجلس، بتوانیم کمک خوبی به افراد معلول کشور انجام دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پس از انجام غربالگری شنوایی و بینایی  از غربالگری ژنتیک در کشور خبر داد و افزود: در برنامه ششم، انجام این غربالگری تصویب شد. این غربالگری همزمان با آزمایشات پیش از ازدواج افراد، در کشور انجام خواهد شد. همچنین غربالگری اوتیسم برای کودکان بین 2 تا 5 سال در 31 استان کشور به زودی انجام می شود.

وی در خصوص انجام غربالگری آلزایمر در شهر تهران گفت: با توجه به اینکه جامعه به سمت سالمندی پیش می رود، یکی از مهمترین برنامه های دولت این است تا سالمندی تبدیل به معلولیت نشود. چون ورود به سالمندی همراه با آمادگی نیست. غربالگری آلزایمر که یکی از بیماری های شایع دوران سالمندی است، فعلا در تهران آغاز شده، و امیدواریم بتوانیم با تأمین منابع و با مطالعه موردی، آن را عمومیت ببخشیم و در کل کشور اجرا کنیم. با غربالگری ژنتیک و آلزایمر امید داریم تا میزان معلولیت در کشور را به حداقل برسانیم.

دکتر ربیعی در خصوص کمک هزینه هایی که به افراد معلول تخصیص یافته، گفت: علاوه بر پانصد و سی هزار ریال کمک نقدی، به برخی از افراد که معلولیت های خاص  دارند ، هزینه ای بالغ بر شش میلیون ریال نیز پرداخت می کنیم که البته با پیش بینی های صورت گرفته و در لایحه ای که به مجلس ارائه شده، در تلاشیم تا آن مبلغ را به حداقل دستمزد برسانیم که این مبلغ سالانه متفاوت خواهد بود. همچنین سرانه هزینه نگهداری هر فرد معلول برای دولت بیش از ده میلیون ریال است. این ها مجموعه ای از هزینه های پنهان و آشکار است.

وی با بیان اینکه با تاکیدات مقام معظم رهبری، اورژانس اجتماعی در کشور راه اندازی شد، عنوان کرد: این اورژانس نیز در جزیره کیش با هدف کمک رسانی به مشکلات خانواده های ساکن در جزیره کیش راه اندازی شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه اندازی سامانه طلاق تا پایان آذر ماه در 11 استان کشور خبر داد  و یاد آور شد: در حال حاضر مشاوره های طلاق بین خانواده های مراجعه کننده در آستانه طلاق، در حال انجام است و این کار تخصصی تر و پیگیرانه تر از قبل انجام می شود.

دکتر ربیعی در پایان از برگزاری جشنواره تئاتر معلولان از 12 آذر در شهر تهران و اصفهان خبر داد و افزود: علاوه بر ورزش که ورزشکاران معلول در مسابقات پارا المپیک مدال های بسیاری را به دست آوردند و باعث سرافرازی کشور شدند، در زمینه هنر نیز این جشنواره راه اندازی شد تا بتوانیم فعالیت های هنری را بین معلولان کشور گسترش دهیم.

شایان ذکر است، تعداد 115 فرد معلول در جزیره کیش زندگی می کنند و از خدمات اداره بهزیستی کیش بهره مند می شوند.