گذری بر بزرگ‌ترین غار نمکی دنیا

غار نمکی قشم جهانی می‌شود؟

در فاصله‌ی 90 کیلومتری شهر قشم، در بخش انتهایی جنوب‌غربی جزیره، در کوه گنبدی شکل به ارتفاع 237 متر از سطح دریا، غار نمکی شماره 3 واقع است که با طولی بیش از شش کیلومتر بزرگترین غار نمکی دنیاست، غاری که اخیراً می‌خواهد ثبت میراث جهانی یونسکو شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خلیج‌فارس، چندی پیش شایعاتی مبنی بر تخریب غار نمکی شماره 3 به‌وجود آمد که این شایعات می‌توانست موجب کندی و یا حتی مشکلاتی در مسیر ثبت میراث جهانی یونسکو شود، اما بازدید از این غار نشان داد شرایط به‌گونه‌ی دیگری است.

در ورودی غار نمکی شماره 3 آب شور مانند آیینه عمل می‌کند و همه چیز را انعکاس می‌دهد. بلورهای شیشه‌ای نمک در کف آن مانند الماس نظرها را به خود جلب می‌کند. برای ورود به غار باید مسافتی را به‌صورت خمیده حرکت کرد و پس از آن به محوطه بازی می‌رسید که در آن نمایی از قندیل‌های نمکی را خواهید دید، هر چند این محوطه تمام غار نیست و باید برای رسیدن به انتهای آن مسافتی بیش از شش کیلومتر را طی و از راه‌های تنگ و تاریک عبور کرد که عبور از برخی از آنها تنها در حیطه افراد حرفه‌ای غارنوردی است، اما می‌توان به جرأت گفت هیچ جای این غار شبیه جای دیگرش نیست و آثار تخریبی که در شایعات به آن اشاره شده بود در این غار وجود ندارد.

درون غار به‌ویژه در اعماق آن، تاریک است و برای مشاهده‌ی «استالاکیت‌»های بلورین نمک به چراغ قوه پرنور نیاز است. سقف را قندیل‌های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشانده‌اند که منظره‌ای بدیع را به وجود آورده است‌. جریان آب‌ نمک در کف غار نیز از منظره‌های دل‌پذیر بزرگ‌ترین غار نمکی دنیاست. رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غار سبب فروچکیدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قندیل‌ها می‌شود که شکل آن را پیوسته تغییر داده یا قندیل‌های جدیدی می‌سازد.

این غار چندین تالار بزرگ و کوچک دارد که نخستین تالار آن در فاصله ۶۷۰ متری ورودی آن قرار دارد. از دل کوه نمکدان یک جریان آب زیرزمینی دائمی می‌جوشد که راه را به خارج می‌گشاید و پس از حل کردن نمک در مسیر حرکت خود به‌صورت چشمه‌ی نمک در دامنه‌ی کوه ظاهر می‌شود که در گودال مقابل خود حوضچه‌ای طبیعی به رنگ سفید به وجود می‌آورد. منظره این حوضچه از دور هم‌چون برف زمستانی دیدنی است. این چشمه در تمام طول سال جریان دارد.

سرپرست ژئو پارک قشم در خصوص روند ثبت جهانی غار شماره 3 توسط یونسکو، با بیان این‌که ژئوپارک قشم زیرنظر یونسکو بوده و به‌علت کم‌کاری‌های دولت پیشین کارت قرمز گرفته است، می‌گوید: این موجب شد تا از فهرست ژئوپارک‌های جهانی خارج شویم. پس از آن بازرس یونسکو چارچوب‌های استراتژیک را تعیین کرد که اگر براساس آن اقدام کنیم شانس گرفتن کارت سبز و ورود دوباره به فهرست ژئوپارک‌های جهان را پیدا می‌کنیم.

«مسعود مورموگویی» با بیان این‌که برخلاف شایعات ایجاد شده غار نمکی قشم که طولانی‌ترین غار نمکی جهان است، تخریب نشده، افزود: عملیات عمرانی که چندی پیش بمنظور تسهیل امور گردشگری انجام شد، کمی آن‌سوتر و در غار نمکی شماره 2 بوده که این اقدام در چارچوب شاخص‌ها و استانداردهای تعیین شده از سوی بازرس یونسکو بود و تخریبی در بخشی که مربوط به غار نمکی شماره 3 رخ نداده است.

مورموگویی با بیان این‌که باید همه به‌دنبال ثبت غار نمکی شماره 3 در میراث جهانی یونسکو باشند، افزود: حفظ این غار به‌عنوان میراث ایرانیان وظیفه‌ی ملی است و همه باید در نگهداری آن کوشا باشیم و بگذاریم این آثار طبیعی ثبت میراث یونسکو شود.

وی از پاکسازی و شست‌وشوی غار نمکی شماره 3 خبر داد و افزود: هدف از شست‌وشوی پاکسازی گرافیت‌های این غار(گرافیت به معنای سیاهی به جا مانده از دست نوشته‌های افراد ناآگاهی است که با استفاده از ذغال چوب بر روی نمک‌های دیواره غار از خود به جا گذاشته‌اند) است.

سرپرست ژئوپارک قشم خاطرنشان کرد: با انجام مراحل شست‌وشو، بازدید از غار نمکی قشم تنها با دریافت مجوز از مدیریت ژئوپارک برای دانشمندان و محققان امکانپذیر است و حداقل تا سه سال آینده بازدید عمومی ندارد.

به گزارش ایسنا، در بازدید از این غار باید نکات ایمنی را خیلی جدی رعایت کرد اما خطر همیشه وجود دارد … خطرهایی مانند گمشدن در تونل‌های تاریک و سیاه طولانی‌ترین غار نمکی جهان که نباید در این میان خطر رانش زمین را نیز فراموش کرد. اما عناصر این خطرها بخشی از تفریح و این حس عجیبی است که بتوان از جایی دیدن کرد که کمتر کسی می‌تواند برود.

براساس این گزارش، پیش از این غار حتیغار «سدام» در حوزه‌ی بحرالمیت فلسطین با طول 5685 متر به‌عنوان نخستین غار طویل نمکی دنیا محسوب می‌شد.

قشم