صبح عاشوراي حسيني و طنين نواي يا حسين در مصلاي كيش

ساكنان و گردشگران جزيره كيش در صبح عاشورا با حضور در مصلاي كيش و سر دادن نواي يا حسين در ماتم شهادت مظلومانه حضرت سيد الشهدا و ياران با وفايش سوگواري كردند

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، ارادتمندان و شيفتگان حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) در دهمین روز ماه محرم از ساعت ٩ صبح با حضور در مصلاي بزرگ كيش و در فضایی پر از حزن و اندوه به سینه زنی و عزاداری پرداختند و با سر دادن نواي يا حسين شهيد عشق خود را به ساحت مقدس سومين پيشواي شيعيان جهان و یاران با وفایش نشان دادند و در ماتم شهيدان كربلا به سوگ نشستند.

همزمان با فرا رسیدن عاشورای حسینی، و در مراسمي كه با حضور مدير عامل سازمان منطقه آزادكيش، امام جمعه و مسئولان محلي، ساكنان و گردشگران كيش برگزار شد هیات های حسینی و دسته های عزادار با حمل علم ها و بیرق های مزين به نام شهیدان دشت نینوا با نظمی خاص در مصلای بزرگ کیش حضور یافته و با سینه زنی و زنجیر زنی بار دیگر ارادت خالصانه خود را به خاندان پیامبر گرامی اسلام(ص) نشان دادند. ساکنان و گردشگران سوگوار و سیاه پوش جزیره کیش هم از پیر و جوان و زن و مرد با دلهای اندوهگین همنوا با هیات های عزاداری یکدل و یکصدا نوای یا حسین سر دادند و عشق و دلدادگی خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) به نمایش گذاشتند. تعدادی از عزاداران نیز با عطر افشانی و پخش گلاب و دود کردن اسپند، دسته های عزاداری را همراهی کرده و در بر پایی با شکوه مراسم عاشورای حسینی مشارکت می کردند.

بسیاری از سوگواران حسینی که از ساعات اولیه صبح و پیش از ورود هیات های عزاداری در مصلی حاضر شده بودند با قرائت زیارت عاشورا به ابراز ارادت به این امام همام پرداختند و برای سربلندی اسلام و مسلمین دعا کردند.

کودکان زیادی در حالیکه سربند هایی مزین به عبارات یا حسین شهید و یا ابوالفضل العباس بر سر داشتند دست در دست والدین خود سوگواران حسینی را همراهی میکردند. عده ای نیز با پخش نذورات و شربت در بین عزاداران ارادت و عشق خود را به سید و سالار شهیدان نشان می دادند.

با توجه به حضور اقوام مختلف ایرانی ساکن در جزیره کیش نوحه خواني و سوگواری به زبان هاي مختلف فارسي، آذري، كردي، عربي و گویش های مختلف از شمال و جنوب کشور در ظهر عاشورا فضاي مصلاي كيش را آكنده از شور حسینی کرده و تابلوی زیبایی از همدلی و وحدت بين قوميت هاي مختلف کشور و عمق عشق و ارادت ایرانیان به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت عليهم السلام را به تصویر می کشید.

پس از برگزاری مراسم عزاداری همزمان با بانگ اذان ظهر، به یاد نماز ظهر عاشورا این فریضه الهی به امامت حجت الاسلام و المسلمین علیدادی امام جمعه کیش اقامه شد.

لازم به ذکر است يكي از آيين ها ی عزاداري عاشورای حسینی در جزیره کیش، مراسم شبيه سازي خيمه سوزان پس از شهادت حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) و ياران و اصحاب آن حضرت و اسارت اهل بيت (ع) ايشان است که امسال نیز در میان هزاران تن از شیفتگان حضرت سید الشهدا در مصلای کیش برگزار شد.

در اين مراسم، خیمه بزرگی در محوطه مصلا بر پا شده بود و جمعی از ارادتمندان اباعبدالله الحسین (ع) با پوشیدن لباس هاي مخصوص تعزيه سوار بر اسب با حرکت در اطراف این خیمه بخشی از نزاع خونین بین سپاه اسلام و کفر را در روز عاشورا به نمایش گذاشتند. سپس با سوزاندن این خيمه بزرگ گوشه هایی از نا جوانمردی سپاه کفر و ظلمی را که یزیدیان بر خاندان پیامبر مکرم اسلام روا داشتند به تصویر کشیدند. محبان ابا عبدالله و سوگواران حسینی نیز با چشمانی اشکبار و دلهایی اندوهگین سوختن خیمه را نظاره کرده و از تصور ظلم و جوري كه بر مظلومان واقعه كربلا گذشته است در غم شهادت سومین امام شیعیان و یاران با وفایش عزاداری کردند.

عزاداري عاشوراي حسيني در جزيره كيش پس از اين مراسم به پايان رسید و سوگواران ابا عبدالله براي بر پايي مراسم شام غريبان مهيا مي شوند. در جزيره کيش با بیش از 28 هزار نفر جمعيت و 43 هيات عزادای، هر ساله مراسم سوگواری محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی با شکوه خاصی برگزار می شود.