صادرات قطعی از منطقه آزاد ارس ۲ برابر شد

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس، ارزش صادرات قطعی از این منطقه در سه ماهه نخست سالجاری را ۲۱.۳ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ برابر شده است.

به گزارش فرینا، صفر شاسفند در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست سال گذشته ۱۱ میلیون دلار صادرات قطعی از منطقه آزاد ارس اتفاق افتاد، گفت: ۴۳ درصد صادرات قطعی منطقه به جمهوری آذربایجان بوده و ترکیه، عراق، چین، افغانستان، امارات متحده عربی، ارمنستان، قزاقستان، ازبکستان و گرجستان در رده های بعدی کشورهای هدف صادراتی منطقه قرار دارند.

شاسفند اعلام کرد: قیر، نفت، گازوئیل، هیدروکربن، فیلم شیرینگ، انواع کیسه، طناب از پلی‌اتیلن، خشکبار، نخ پلی‌استر، منسوجات، فلفل و گوجه‌فرنگی از جمله اقلام صادراتی منطقه به کشورهای دیگر است.

وی همچنین با اعلام اینکه در زمینه صادرات مجدد از این منطقه در سال جاری شاهد افزایش ۳ برابری نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته هستیم، گفت: صادرات مجدد این منطقه در سه ماهه نخست سال گذشته ۷ میلیون دلار بود که امسال به ۲۸.۳ میلیون دلار رسیده است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به راه اندازی گمرک نوردوز، خاطرنشان کرد: ۲۳ میلیون دلار هم صادرات مجدد از گمرک نوردوز اتفاق افتاده است.

شاسفند ارزش صادرات حاصل از تولید به سرزمین اصلی را در سه ماهه امسال ۳۱.۶ میلیون دلار اعلام و یاداوری کرد: در مدت مشابه سال گذشته صادرات منطقه به سرزمین اصلی ۲۷.۲ میلیون دلار بود.

وی گفت: مشتریان ایرانی انواع کالا از جمله نخ، پروفیل یو پی‌وی‌سی، انواع کیسه، ام دی اف ملامینه، پروفیل، تجهیزات گلخانه‌ای، صفحات کابینت، مبلمان خانگی، فربرقی، باتری خودرو، وانت پیکاپ، اکسل عقب تریلر، وانت دو کابین، کیسه پروپیلن و نخ، شمش آلومینیوم، پروفیل آلومینیوم، منسوج نبافته و نمد، سیلیکون از منطقه آزاد ارس خریداری می کنند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه سال گذشته ۴ میلیون دلار صادرات کالای داخلی از منطقه آزاد ارس اتفاق افتاد، گفت: امسال به ۱۰.۶ میلیون دلار افزایش یافته است.

شاسفند مجموع صادرات منطقه آزاد ارس در سه ماهه نخست سال جاری را ۹۱.۸ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: مجموع صادرات منطقه در مدت مشابه سال گذشته ۴۹.۲ میلیون دلار بود.

وی همچنین از کاهش واردات کالا به منطقه آزاد ارس در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبرداد و گفت: در سال جاری ۱۵ میلیون دلار وارد منطقه شده است در حالیکه ارزش واردات منطقه در سه ماهه نخست سال گذشته ۱۷.۲ میلیون دلار بود.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه واردات کالای مسافری به منطقه آزاد ارس در سال گذشته ۱۴ میلیون دلار بود و امسال به ۱۴.۵ میلیون دلار رسیده است، اظهارداشت: واردات کالای مصرفی به منطقه از ۸۰۰ هزار دلار به ۲۰۰ هزار دلار کاهش یافته و وسایل نقلیه موتوری از ۲۰۰ هزار دلار به ۲.۵ میلیون دلار افزایش یافته است.

ارسال کالا به خارج از مرزهای گمرکی کشور با هدف مصرف و یا کسب درآمد در کشورهای خارجی صادرات قطعی نامیده می شود و صادرات موقت نوع دیگر صادرات است که در تعریف، به معنی خارج نمودن کالا از قلمرو گمرکی کشور برای نمایش و عرضه در نمایشگاه ها، یا به منظور تعمیر، تکمیل و فرآوری محصول در خارج از قلمرو گمرکی کشور و سپس بازگرداندن آن به داخل قلمرو گمرکی می باشد.

به گزارش ایرنا، موقعیت راهبردی منطقه آزاد ارس در شمال غرب کشور با وسعت ۵۱ هزار هکتاری به دلیل هم‌مرز بودن با جمهوری آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان همچنین نزدیکی آن به کشورهای ترکیه و عراق و درنهایت هم‌جواری جغرافیایی با کشورهای CIS درمجموع با هدف‌گذاری بازار ۶۰۰ میلیون نفری منجر به ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی بسیار مناسب برای این منطقه در بین مناطق آزاد کشور شده است.

منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس توانست در سال ۹۷، صادرات ۲۵۱ میلیون دلاری کالا و خدمات را در کارنامه خود به ثبت برساند.