شب رسانه با حضور اساتید مطرح عرصه ارتباطات و رسانه در کیش برگزار شد

پروفسور باقر ساروخانی در برنامه شب رسانه در کیش تاکید کرد: معرفی شایسته ظرفیت های جزیره کیش در عرصه ملی، منطقه ای و جهانی ماموریت مهم رسانه ها است.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزادکیش، برنامه شب رسانه از سری برنامه های شب های فرهنگ با حضورپروفسور باقر ساروخانی پدر جامعه ‌شناسی ارتباطات و شماری از اساتید مطرح عرصه ارتباطات و رسانه ، همچنین مشاور و مدیر کل حوزه مدیر عامل، معاونان فرهنگی و اجتماعی و عمرانی و امور زیربنایی، جمعی از مدیران سازمان منطقه آزاد کیش و خبرنگاران و اصحاب رسانه کیش عصر دوشنبه 17 تیر در خانه فرهنگ و هنر لبخند برگزارشد.

پروفسور باقر ساروخانی پدر جامعه‌شناسی ارتباطات در این نشست با اشاره به ظرفیت های ارزشمند اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی وگردشگری کیش گفت: جزیره کیش می تواند سرزمین خلاقیت ، ابداع و ابتکارباشد و به پایلوت فعالیت های رسانه ای کشور تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه تقویت فرهنگ در هر جامعه ای از آسیب های اجتماعی متعددی پیشگیری می کند گفت : فرهنگ و ساختار اجتماعی مناسب جزیره کیش ظرفیت خوبی را ایجاد کرده تا این جزیره دروازه اتصال ایران به جهان باشد و در این مسیررسانه ها نقش بسیار موثری دارند.

پروفسور باقر ساروخانی کیش را نماد فرهنگ و قانونمندی درکشورخواند وبا اشاره به آرامش، امنیت بی نظیر و زیرساخت های خوب جزیره کیش گفت: تصویر سازی مناسب ازامکانات کیش در فضای بین المللی و تبدیل این جزیره به گزینه اول انتخاب گردشگران و سرمایه گذاران خارجی، ماموریت مهم اصحاب رسانه کیش است. 

وی تاکید کرد: رسانه های کیش باید تحلیل گرا، پژوهشگر و هوشمند باشند تا با معرفی شایسته توانمندی های کیش در شرایط حساس کنونی، هر تهدیدی به فرصت تبدیل شده و حرکت این منطقه آزاد در مسیر توسعه و پیشرفت سرعت گیرد.

سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست با بیان اینکه شاخص های اجتماعی مناسب و سطح بالای سواد ساکنان جزیره کیش ساختار اجتماعی و مطالبه گری افراد جامعه را تقویت کرده است که همین امر الزامات مدیریتی ، فرهنگی و سیاسی خاصی را می طلبد گفت: در کیش حدود 97 درصد افراد جامعه باسواد هستند و شمار رسانه های مکتوب، خبرگزاری و پایگاه های خبری نیز در مقایسه باجمعیت 35 هزار نفری کیش مبین سطح آگاهی ساکنان این جزیره است.

وی با اشاره به نقش موثر رسانه ها درتوسعه همه جانبه کیش ، ایجاد خانه مطبوعات را عامل مهمی در ارتقاء کمی و کیفی فعالیت های رسانه ای منطقه برشمرد و برگزاری دوره های متعدد آموزشی در معاونت فرهنگی و اجتماعی را گام مهمی درجهت ارتقاء سطح علمی اصحاب رسانه کیش عنوان کرد.

پورعلی با تاکید بر اینکه ازنگرش انتقادی در رسانه ها استقبال می کنیم گفت: تقویت وحدت و انسجام ملی مهم ترین هنر رسانه ها است و نگرش انتقادی هوشمندانه و مسئولانه ضامن حفظ انسجام فرهنگی جامعه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه ایجاد فضای تعامل و گفتگو حول دو محور مسئولیت و حقوق میسر است تصریح کرد: توانمند سازی فضای رسانه ای کیش نتیجه ارزشمند برگزاری نشست هایی چون شب رسانه و بهره مندی از اساتید مجرب این حوزه است که  حرکت این منطقه آزاد در مسیر توسعه و پیشرفت را تقویت می کند.

دکتر اسعدی مشاور فرهنگی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز تفهیم و تفاهم را اصل اساسی رسالت رسانه عنوان کرد و با اشاره به ضرورت تفکر انتقادی در رسانه ها گفت: سازمان های رسانه ای باید یادگیرنده، کارآمد و اثربخش باشند و اثر بخشی تنها با تفکر، تلاش و تعامل محقق می شود.

دکتر اسعدی با اشاره به ظرفیت های خوب جزیره کیش گفت: رسانه های جزیره کیش می توانند با معرفی شایسته این جزیره در عرصه ملی و بین المللی سهم موثری در توسعه اقتصادی کشور ایفا کنند.

وی افزود: برگزاری شب رسانه اگرچه برای تجلیل از نام آوران عرصه ارتباطات و رسانه است اما با فراهم آوردن زمینه بهره مندی از نخبگان علمی و فرهنگی کشور، فرصت مغتنمی برای حل چالش های رسانه ای فراهم می کند.

وی با اشاره به توسعه فضای رسانه ای در عصر حاضر گفت : امروزه فضای مجازی نه تنها معضل نیست بلکه موهبتی است که برای استفاده بهینه ازآن نیازمند بکارگیری نیروی انسانی کارآمد و استفاده از ظرفیت علمی نخبگان کشور هستیم.

لازم به ذکراست در بخش تخصصی این نشست که با حضور پرفسور ساروخانی، دکترنصرالهی ، دکتر نعمتی ودکتر سعید آبادی برگزار شد چالش های فرارروی رسانه درعصر ارتباطات به اختصار بررسی و راهکارهای علمی استفاده حداکثری از ظرفیت های خوب رسانه ای کیش عنوان شد.

دکتراکبر نصرالهی رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در این نشست  وضعیت موجود فعالیت های رسانه ای را وضعیتی پرمخاطره عنوان کرد و درک هوشمندانه اصحاب رسانه از آرایش رسانه ای جامعه، تسلط بر تازه ترین فناوری، ابزارو روش های حرفه ای را گام نخست در پیشگیری از بحرانی شدن وضعیت رسانه ها برشمرد.

وی با اشاره به توسعه روزافزون فضای مجازی در سایه رشد علم و فناوری و تغییرسلیقه مخاطبان تاکید کرد: استفاده مطلوب ازظرفیت رسانه ها برای تمامی کنشگران سیاسی، اجتماعی در سایه درک درست آرایش وتغییر فضای رسانه ای جهان محقق می شود.

نصرالهی باتاکید بر اینکه رسانه ها با طرح هوشمندانه مشکلات جامعه می توانند از بروز بحران های جدی پیشگیری کنند گفت : هیچ توسعه ای بدون حضور موثر رسانه های واقع نما و تحلیل گر ممکن نیست. 

وی با بیان ظرفیت های ارزشمند جزیره کیش در بخش های اجتماعی ، اقتصادی و گردشگری اظهار داشت: رسانه های کیش با ارائه الگوی موفقی ازیک رسانه آزاد، مسئول، چابک و حرفه ای می تواند پایلوت فعالیت رسانه ای کشور باشند.

دکتر نصرالهی تاکید کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه در کیش باید ضمن تسلط به زبان انگلیسی به تازه ترین روش ها و شگرد های فعالیت حرفه ای رسانه آشنا باشند تا  درمعرفی شایسته جزیره کیش در سطح بین المللی موفق شوند.

دکتر سعید آبادی از اساتید مجرب و مطرح کشور در حوزه رسانه  نیز به نقش مهم رسانه ها درترویج فرهنگ گفتگو و تعامل درجامعه کنونی ایران اشاره کرد و گفت : در فضای انبوه اطلاعات رسانه ها و فقر توجه مخاطبان ، اصحاب رسانه برای ماندگاری و عملکردی موفق باید ازسواد رسانه ای خوبی برخوردارباشند.

وی پیشرفت های جزیره کیش درایجاد زیرساخت های مناسب توسعه راحاصل تلاش مدیران و مردم در سال های متمادی خواند و تصریح کرد: برای استفاده بهینه از ظرفیت های کیش باید نخست نقش مطلوب این جزیره زیبا ، امن و آرام را درسطح ملی ، منطقه ای و بین المللی تعیین کرده و سپس برای تحقق اهداف توسعه ای و دستیابی به جایگاه شایسته کیش درعرصه بین المللی برای فعالیت های رسانه ای هدفگذاری کرده و از توان رسانه ها بهره برد.

سعیدآبادی با اشاره به ضرورت دیپلماسی شهری درروند توسعه شهرها گفت: امروزه تمامی شهرها باید جایگاه خود را در سطح ملی و منطقه ای تعیین کرده و بر مبنای آن حرکت کنند.

وی افزود: برنامه شهر ها برای توسعه فراملی و جهانی شدن باید واقع گرا، دقیق ، قابل اندازه گیری بامعیارهای مشخص ، دردسترس و مبتنی برواقعیت بوده و دریک بازه زمانی معین برنامه ریزی شوند.

دکترسعید آبادی با تاکید بر اینکه تمایز آفرینی و ایجاد مشخصه منحصر بفرد، کلید موفقیت یک شهر برای تبدیل شدن به مقصد مطلوب گردشگری است گفت : جزیره کیش می تواند یک مقصد گردشگری موفق بوده و در رشد اقتصادی کشور سهم بسزایی داشته باشد. درتحقق این امر و توسعه همه جانبه کیش رسانه های واقعی نقش موثری داشته و همراه ویاورسازمان منطقه آزادکیش خواهندبود.   

وی، باور حقیقی به ایجاد فضای گفتمان ، ساختارمناسب اجتماعی و فعالیت کارگزاران حرفه ای را سه عنصر اصلی فعالیت موفق رسانه ای در جوامع عنوان و ابراز امیدواری کرد به مدد نگرش نوین سازمان منطقه آزاد کیش و  مهیا شدن این سه عنصر ، بتوان از توانمندی اصحاب رسانه درجهت رشد و توسعه همه جانبه جزیره کیش بهره برد. 

همچنین دکترنعمتی از فعالان باسابقه رسانه ای و مطبوعات کشور و از اساتید دانشگاه با اشاره به عوامل بیرونی و درونی موثربر صنعت رسانه کشور گفت: در بسیاری ازموارد محدودیت های حاصل ازنگاه سلیقه ای منجر به خود سانسوری می شود و همین امر ضمن تضعیف اعتماد مخاطبان ، ازشمارخوانندگان مطبوعات می کاهد.

وی هم راستا نبودن قانون مطبوعات کشور با فضای رسانه ای فعلی جامعه رایکی از چالش های مهم رسانه ها عنوان کرد و گفت : این قوانین درسالهای قبل و برای رسانه های مکتوب و سنتی تدوین شده است و در فضای رسانه ای فعلی فاقد کارآیی است. چرا که محدودیت های قانونی رسانه های مکتوب بر فضای مجازی اعمال نمی شود و همین تضاد، سبب می شود رسانه ها در فضای مجازی آزادانه ترفعالیت کنند که این خود یکی ازچالش های مهم رسانه های مکتوب است.

دکترنعمتی اعتبارمنبع ، قدرت جریان سازی و اعتماد مخاطبان را ازدلایل مانایی رسانه های مکتوب در عرصه رقابت بارسانه های فضای مجازی عنوان کردو اظهارداشت : آموزش نیروی انسانی توانمند برای گذر موفق ازتنگنای تغییر ذائقه مخاطبان از رسانه های مکتوب و سنتی به رسانه های نوین چالش دیگر رسانه های مکتوب است.

 وی بابیان اینکه بسیاری از خبرنگاران مجرب درحوزه تولید محتوا با ابزارهای رسانه های نوین آشنایی ندارند، برضرورت حرفه ای کردن فضای فعالیت رسانه ای باآموزش نیروی انسانی و بکارگیری افرادخلاق، با قوه اندیشه و ابتکارمناسب و دانش کافی درجهت ارتقاء سطح کیفی تولیدات رسانه ای ارزشمند تاکیدکرد.