وزیر بهداشت در هفتمین نشست منطقه ‌ای مجمع جهانی سلامت درکیش؛

سلامت حق همه افراد بشر است

دکتر نمکی گفت: باید با بسیج امکانات ، استفاده از تمام ظرفیت های ممکن وایستادگی در مقابل متجاوزین به سلامت مردم ، هیچ فردی به خاطر اعمال تحریم ظالمانه از دسترسی به خدمات سلامت، محروم نماند.


به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، این رویداد بین المللی با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیربهداشت درمان و آموزش پزشکی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و مسوولان کشوری ومحلی و همچنین 135شخصیت برجسته علمی و اجرایی از 40 کشور دنیا در جزیره کیش آغاز شد.

دراین رویداد مهم حوزه سلامت دکتر سعید نمکی با ابراز خرسندی از برگزاری این مجمع جهانی به میزبانی کشورمان درجزیره کیش توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مجمع جهانی سلامت با 10 سال سابقه اکنون یک کانون مطرح در سطح بین ‌الملل برای طرح تجربیات و ایده‌ های نو در حوزه سلامت است و این مایه مباهات است که میزبان اولین نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در جزیره کیش ودرکشورمان باشیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با تقدیر از سازمان منطقه آزاد کیش برای میزبانی از این رویداد مهم افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران که با عضویت در کنسرسیوم بین ‌المللی پیمان هشتم، امکان حضور نماینده ایران در این مجمع را فراهم کرد، با حمایت کامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کمک های ارزشمند وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، علیرغم مشکلات فراوان تحمیل شده به کشور ما، میزبانی این نشست منطقه‌ ای را تقبل کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته اصلاحاتی را تجربه کرده است و در این مسیر با موفقیت ها و چالش های بسیاری رو به رو شده است، تصریح کرد: مهمترین اصلاح انجام شده تاسیس شبکه بهداشت و درمان در سال 1985 با اولویت گذاری پیشگیری بر درمان، روستا بر شهر و با هدف کاهش نابرابری و گسترش پوشش و دسترسی به خدمات بهداشتی به ویژه در مناطق محروم بود.

دکتر نمکی درتوضیح این عبارت که "سلامت یک انتخاب سیاسی است" گفت: سیاست، تعیین کننده ابعاد ارائه خدمات سلامت در بعد داخلی و بین المللی است. با تاکید رییس جمهوری، سلامت به عنوان یکی از سه اولویت اصلی دولت قرار گرفته و اقدامات مهمی در جهت پوشش همگانی سلامت، کنترل بیماری‌ های غیر واگیر، گسترش مراقبت ‌های اولیه، پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع در حال انجام است.

وزیر بهداشت افزود: طرح تحول نظام سلامت (HTP) جدیدترین سیاست اصلاحی در نظام سلامت ایران محسوب می شود. تحول خدمات سلامت در کلیه بیمارستان های دولتی آغاز شد که در راستای پوشش همگانی سلامت (UHC) و به ویژه حل معضل افزایش هزینه های خدمات بهداشتی در دهه گذشته بود.
دکتر نمکی بیان کرد: طرح تحول نظام سلامت مبتنی بر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و استراتژی های ملی 5 ساله کشور، مشتمل بر مداخلات گوناگون از جمله افزایش پوشش جمعیتی بیمه خدمات درمانی، افزایش کیفیت خدمات، کاهش سهم بیماران در پرداخت هزینه های خدمات بهداشتی، افزایش پوشش مراقبت های بهداشتی و مراقبت های اولیه و ثانویه سلامت بود که اصلاحات انجام شده در این طرح، واکنش های مثبت اجتماعی و بازخوردهای تخصصی گسترده ای را به همراه داشته است.

وزیر بهداشت در ادامه سخنان خود در هفتمین نشست منطقه ‌ای مجمع جهانی سلامت، عنوان کرد: نظام ارائه خدمات در ایران با نظام آموزش پزشکی ادغام یافته و بنابراین هریک از 66 دانشگاه علوم پزشکی سهم مشخصی از جمعیت 81 میلیونی ایران را تحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی دارند. بیش از 19 هزار عضو هیات علمی و 250 هزار دانشجو در رشته های مختلف در دانشگاههای علوم پزشکی مشغول هستند و افتخارات علمی قابل توجهی از جمله، رتبه 5 جهانی در سلول های بنیادی، رتبه دوم در پیوند مغز استخوان و نیز جزو 10 کشور برتر در زمینه فناوری نانو، فناوری زیستی و درمان ناباروری، محصول دانشگاه های علوم پزشکی کشور است.

دکتر نمکی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از حدود 760 مرکز تحقیقات پزشکی، 412 مجله علمی پزشکی ایندکس شده و بیش از 4 میلیون استناد علمی، حائز رتبه شانزدهم جهان و رتبه اول در میان کشورهای منطقه در زمینه تحقیقات پزشکی است و درصدد کسب رتبه دهم در ده سال آینده است. همچنین سرمایه گذاری زیادی در زمینه تحقیقات بالینی در قالب 17 مطالعه کوهورت با بیش از 170هزار جمعیت در 5 سال اخیر صورت گرفته است. با بهره گیری از نقش پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، روند رو به رشدی در تحقیقات پزشکی، بالینی و زیست فناوری طی شده و بیش از 1200 شرکت دانش بنیان در بازار سلامت ایران و منطقه فعال هستند، به گونه ای که بیش از 96 درصد از نیازهای دارویی کشور در داخل تولید می شود.

وزیر بهداشت در ادامه درخصوص تأثیرپذیری سلامت از سیاست، تصریح کرد: بحران های منطقه ای که صلح و ثبات کشورها از جمله یمن و لیبی را به خطر انداخته و یا تروریسم کور که با حمایت قدرت های جهانی و تفکرات رادیکالی از نیوزیلند تا سریلانکا را تحت تأثیر قرار داده از یک طرف، و اعمال تحریم های ظالمانه و یک جانبه و نیز چالش های کنونی جهان مثل تغییرات آب و هوایی، دسترسی به فناوری های پیشرفته سلامت مانند، واکسن، داروهای خاص و روش های تشخیص و درمان برتر و موضوعاتی مثل مقررات بین المللی سلامت (IHR) و یا نگهداری ویروس آبله به هر دلیل، از سوی دیگر، همگی نشان دهنده تأثیرپذیری سلامت از سیاست است.

دکتر نمکی با بیان اینکه سلامت، حق همه افراد بشر است، خطاب به مدعوین و شرکت کنندگان هفتمین نشست منطقه ‌ای مجمع جهانی سلامت، یادآور شد: به عنوان وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، از همه شما اندیشمندان و سیاستگزاران سلامت دعوت می کنم تا با بسیج امکانات و استفاده از تمام ظرفیت های ممکن، در مقابل متجاوزین به سلامت مردم ایستادگی شود، تا هیچ فردی به خاطر اعمال تحریم ظالمانه از دسترسی به خدمات سلامت محروم نماند، هیچ واحد ارائه خدمات چه در یمن، لیبی و یا کنگو مورد تهاجم وحشیانه قرار نگیرد و هیچگاه ارائه دهندگان خدمات سلامت مانند، دکتر ریچارد موزوکو، اپیدمیولوژیست همکار بهداشت جهانی در مبارزه با ابولا که هفته گذشته به قتل رسید، تحت یورش و آسیب قرار نگیرند.

وزیر بهداشت خطاب به دکتر گنتن رییس و بنیان‌گزار پیمان گروه 8 و مجمع جهانی سلامت، گفت: بر اساس اشعار حافظ که گوته آلمانی به او تاسی کرده باید بگویم "رواق منظر چشم من آشیانه توست، کرم نما و فرودا که خانه، خانه توست". پیام بنده این است که به زودی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا که یک حرکت ملی و با مشارکت همه دستگاه ها است را در ایران آغاز می کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان تاکید کرد: امیدوارم این نشست بتواند با تشریح راه‌های طی شده، موفقیت‌ ها و شکست ‌ها به طرح ایده‌ های نو برای مشارکت همگان و همراه شدن سیاستمداران، صنایع و جامعه مدنی برای ارتقای سلامت جهانی، منجر شود و جامعه دانشگاهی از این طریق مسئولیت اجتماعی خود در سلامت جهانی را به انجام رساند.

گفتنی است هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت تا 10 اردیبهشت با  181 سخنرانی توسط مسئولان واساتید علمی ایران و 40 کشور دنیا در قالب چهار نشست جامع و 30 پنل تخصصی ادامه می یابد. سلامت در جهان درحال گذار، توسعه پایدار سلامت، بیماری‌های غیرواگیر و سلامت روان، سلامت در شرایط نا ایمن و بحرانی و بهداشت محیط و آموزش سلامت و نقش فناوری در سلامت، 6 محور اصلی این رویداد مهم ایران ودنیا است که به میزبانی مشترک دانشگاه علوم پزشکی تهران و سازمان منطقه آزاد کیش در حال برگزاری است.