سرمایه گذاری هند در بندر چابهار ایران به منزله سیاست برد - برد است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران و هند به زودی یاداشت تفاهمی برای سرمایه گذاری در بندر چابهار امضا می کنند گفت: همکاری دو کشور در این زمینه منافع زیادی برای هر دو کشور به همراه دارد و به منزله سیاست برد برد برای دو کشور است.

' عباس آخوندی' روز جمعه درگفت وگوی اختصاصی باخبرنگار ایرنا در دهلی نو افزود: ایران علاوه برسرمایه گذاری عظیمی که قبلا در بندر چابهار کرده بود، 350 میلیون دلار دیگر نیز برای احداث اسکله جدید چابهار سرمایه گذاری کرده است.

وی اظهار کرد با این سرمایه گذاری شش میلیون تن به ظرفیت بار در این بندر افزوده می شود.

وزیر راه و شهرسازی میزان سرمایه گذاری هند در بندر چابهار را حدود یکصد میلیون دلار ذکر کرد و گفت ایران از هرگونه سرمایه گذاری دربندر چابهار و دیگر نقاط کشور استقبال می کند.

آخوندی گفت: ایران دروازه خوبی برای دسترسی هند به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است.

چندهفته پیش دولت هند مصوبه سرمایه گذاری حدود یکصد میلیون دلاری در بندر چابهار را تصویب کرد.

سالهاست که دولت هند برای عقب نماندن ازچین رقیب دیرینه اش که در نزدیکی چابهار دربندرگواترپاکستان سرمایه گذاری عظیمی کرده درصدد سرمایه گذاری دراین منطقه است به نظر می رسد با روی کارآمدن دولت مودی و مصوبه هیات دولت هند گام بزرگی برای سرمایه گذاری برداشته شده است .

* سیاست برد برد

آخوندی گفت:همکاری ایران و هند در چابهار می تواند برای هردو کشور منافع زیادی داشته باشد و درواقع این سیاست برد برد برای هر دو کشور است .

وی با بیان اینکه آسمان ،دریا و راههای زمینی ایران می تواند معبر خوبی برای حمل کالا باشد افزود: میزان ترافیک هوایی در یک سال گذشته به بیش از دوبرابر افزایش یافته است .

وزیر راه و شهرسازی گفت :ایران می تواند از طریق راههای خود ارتباطات بین هند ، چین و کشورهای دیگر را فراهم کند و این به نفع هر دو طرف است .

* خط لوله صلح

وزیر راه و شهرسازی درپاسخ به سوالی درخصوص خط لوله صلح گفت: ایران علاقمند به احداث این خط لوله است و تمام اقدامات لازم را انجام داده است .

وی اظهار امیدواری کرد که با ملاقات ناراندرا مودی و نواز شریف نخست وزیران هند و پاکستان در کاتماندو پایتخت نپال در حاشیه اجلاس سارک و کاهش تنش بین دو کشور این خط لوله اجرایی شود.

خط لوله صلح، گاز ایران را از طریق پاکستان به شبه قاره هند منتقل می کند و ایران عملیات اجرایی این خط لوله را داخل کشور به اتمام رسانده ولی دولت پاکستان به دلایل مختلف تعلل کرده است .

* ایران دروازه سارک به خلیج فارس

آخوندی که روز چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته در اجلاس سران 'مجمع همکاری های منطقه ای کشورهای جنوب آسیا' موسوم به 'سارک' شرکت کرده بود در خصوص آینده همکاری این اتحادیه و ایران گفت :ایران می تواند برای برخی از کشورهای عضو سارک نظیر افغانستان وپاکستان و هند دروازه ورود به خلیج فارس و دریای عمان را فراهم کند.

وی افزود:ایران می تواند تجارت جنوب – شمال را فراهم کند و کشورهای سارک می توانند از طریق خلیج فارس به آسیای میانه ، اروپا و چین ارتباط برقرار کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت که کشورهای عضو سارک با بیش از یک و نیم میلیارد نفر جمعیت از پتانسیل بالایی برخوردارند و کشورهای دارای مازاد تجاری توجه ویژه ای به این منطقه دارند.

کشورهای هند،پاکستان،افغانستان،بنگلادش ،نپال،بوتان ،مالدیو از اعضای اصلی و کشورهای امریکا، استرالیا،ژاپن،کره جنوبی،چین ، ایران و اتحادیه اروپا از اعضا ی ناظر این اتحادیه هستند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون کشورهای سارک با گذشت 18 سال از شکل گیری عملکرد مثبتی نداشته اند گفت: موافقت نامه منطقه آزاد تجاری از سال 2016 به امضا اعضای این اتحادیه رسیده است .

وی افزود:درصورتیکه این اتحادیه با استانداردهای یکسان بین اعضا شکل گیرد می تواند تحولات عظیمی دراین اتحادیه ایجاد کند.

* اتحاد چین – سارک

آخوندی گفت:چین به عنوان یکی از اعضای ناظر دراین اتحادیه ، اتحاد چین – سارک را مطرح و پیشنهاد تامین مالی واعطای بورس های مختلف به دانشجویان و ارائه آموزش های فنی و حرفه ای و تربیت مدیران را مطرح کرد.

وی افزود:مشابه همین پیشنهادها از طرف امریکا، استرالیا و کره جنوبی نیز مطرح شد.

وزیر راه و شهرسازی سه شنبه هفته گذشته وارد دهلی نو پایتخت هند شد و با وزیر حمل و نقل جاده ای و وزیر بازرگانی این کشور درخصوص همکاری دربخش حمل و نقل و مشارکت بیشتر بخش خصوصی بحث و تبادل نظر کرد.

وی در ادامه برای شرکت در اجلاس سران سارک به کاتماندو پایتخت نپال سفر کرد و در مراسم افتتاحیه این اجلاس سخنرانی و آمادگی ایران را برای همکاری با این اتحادیه اعلام کرد.

وی همچنین با دبیرکل سارک و نخست وزیران بوتان و نپال نیز درحاشیه این اجلاس دیدار و گفت وگو کرد.

آخوندی همچنین روز گذشته در ضیافت ناهاری که با حضور کارکنان نهادهای ایرانی از سوی سفیر ایران ترتیب داده بود شرکت کرد.

وی همچنین بعدازظهر روز جمعه دردیدار با وزیر راه آهن درخصوص زمینه های همکاری ریلی در زمینه زیرساخت ، علائم و واگن سازی گفت وگو کرد و به این ترتیب به سفر چهار روزه خود به شبه قاره پایان داد