رونق سرمایه گذاری خارجی در کیش

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه سرمایه گذاران زیادی ظرفیت های کیش را رصد می کنند افزود : با مناسب شدن فضای تجاری کشور پس از مذاکرات و حضورهیات های تجاری به رونق سرمایه گذاری خارجی در جزیره کیش امیدوار هستیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به نقل از ایرنا علی اصغر مونسان روز یکشنبه در نشستی در خصوص توسعه زیر ساخت ها مباحث مربوط به سرمایه گذاری داخلی و خارجی، موانع موجود در این مسیر، صادرات و واردات، تجهیز ناوگان هوایی، توسعه بندرگاه، زیر ساخت های ارتباطی، در آمدهای پایدار و فروش زمین، حوزه گردشگری و چالش ها، موانع، مشکلات و اقدامات انجام شده گفت و گو کرد که بخشی از آن در ذیل می آید:

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گردشگری و تجارت از ماموریت های اصلی منطقه آزاد کیش است و جذب سرمایه گذار خارجی نیز از وظایف سازمان به شمار می رود در این زمینه چقدر موفق عمل کرده اید و روند سرمایه گذاری از زمان عهده دار شدن این مسوولیت چگونه بوده است گفت : ماموریت های متفاوتی برای مناطق آزاد تعریف شده و موضوع محوری در کیش توسعه گردشگری است ، ما اجازه ورود صنایع بزرگ به کیش را نداده ایم چرا که وجود صنایع آلاینده ،به محیط زیست منطقه آسیب می رساند .

وی اظهار داشت: کیش دارای شش شهرک صنعتی با 500 صنعت HIGH TEK شامل صنایع دارو و تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و بهداشتی، صنایع پشتیبانی نفت، بسته بندی است که صنایع کوچکی هستند اما به لحاظ تولید فعالند .

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت: در بخش جذب سرمایه گذاری خارجی تا قبل از جمع بندی مذاکرات، فضای سنگینی بر کشور حاکم بود و ما تنها یک پروژه سرمایه گذاری خارجی داشتیم، زمانی که مسیر های انتقال پول و ارز مسدود شده، بیمه های بین المللی وجود ندارد و فضای تبلیغاتی مناسبی برای کشور در آنسوی مرزها در طی این سال ها ایجاد نشده، امکان سرمایه گذاری خارجی نیز بسیار اندک بوده است .

با بازشدن فضا و تبادل هیات های تجاری به رونق سرمایه گذاری امید داریم / کیش پایگاهی منطقه ای برای سرمایه گذاری

مونسان در پاسخ به این سوال که مهمترین موانع بر مسیر سرمایه گذاری چیست؟ و اینکه برای شناساندن ظرفیت های اقتصادی کیش چه برنامه هایی در راستای جذب سرمایه گذاری دارید به ایرنا گفت: با توجه به وجود تحریم ها و اثرات ناشی از آن در طی سالها، علاقمندی به سرمایه گذاری در ایران کاهش پیدا کرده بود، نبود امکان نقل و انتقالات مالی و جابجایی پولی، نبود بانک های بین المللی و بیمه های بین المللی و شرکت های تعیین ریسک بین المللی که سرمایه گذاران بین المللی آن را قبول دارند همه دست به دست همه داده تا سرمایه گذاری خارجی در ایران عدد قابل قبولی نداشته باشند .

وی اظهار داشت: با باز شدن فضا و تبادل هیات های تجاری بین کشورها می توان به رونق سرمایه گذاری امید زیادی داشت، در روزهای اخیر هیاتی خارجی به کیش سفر داشت و علاقمند به سرمایه گذاری بود که طرح های مختلفی برای سرمایه گذاری پیشنهاد شد و آنها مشغول بررسی هستند، سال گذشته نیز هیات تجاری از اتریش به کشور سفر کرد، آنها نیز علاقمند به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری سلامت و بیمارستان هستند، با رایزنی های صورت گرفته و فضای پیش رو قرار است در پاسخ به سفر آنها، سفری به اتریش داشته باشیم و در صورت فراهم شدن شرایط لازم، موافقت نامه همکاری امضا می کنیم .

مونسان با بیان اینکه مناطق آزاد کشور قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست اظهار داشت: هم اکنون قانون نسبتا خوبی برای مناطق آزاد در کشور وجود دارد اما متاسفانه بسیاری آن را رعایت نمی کنند، محدودیت ها به شدت افزایش یافته است، با راحتی عملیاتی که مناطق آزاد دیگر کشورها دارند فاصله زیادی داریم.

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش گفت: ما نیز درگیر بروکراسی ها ی اداری کشور هستیم، دستگاه های نظارتی متعددی امور را رصد می کنند و ما دائم پاسخگو هستیم، فضای انتقادی که بر مناطق آزاد به صورت عمومی وجود دارد کار را در مناطق آزاد سخت و کند کرده است شاید بتوان یکی از دلایل را اقدامات و اتفاقات صورت گرفته در سالهای گذشته دانست.

وی تصریح کرد، شرکتهای سرمایه گذاری خارجی سالهاست که در حال بررسی و ارزیابی بازار و فرصتهای سرمایه گذاری در ایران به ویژه در حوزه های نفت و گاز هستند، برخی از آنها نیز اعلام آمادگی کرده بودند اما به دلیل فضای موجود در گذشته این امکان وجود نداشت امیدواریم با فضای پس از مذاکرات، شرکتهای خارجی مطرح وارد عرصه سرمایه گذاری شوند .

به گفته مونسان، کیش پایگاه منطقه ای برای سرمایه گذاری است و به دلیل وجود مزیت هایی همچون معافیت های مالیاتی، وجود فرودگاه با ظرفیت های پروازی مناسب، زیر ساخت های لازم، وجود بندرگاهها با ظرفیت بالا، عوارض گمرکی پایین، بروکراسی پایین اداری در منطقه، گزینه ای مناسب برای شرکتهای خارجی است که این منطقه را به عنوان پایگاه سرمایه گذاری انتخاب می کنند، وجود فضای راحت و آسان برای فعالیتهای اقتصادی و سرمایه گذاری سبب بهبود فضای کسب و کار و تجارت می شود .

علاقمند به افزایش طراز صادراتی هستیم / آمار صادرات کیش نسبت به دیگر مناطق قابل قبول است

مونسان در پاسخ به این سوال که چه سرمایه گذارانی در اولویت سرمایه گذاری در کیش هستند؟ آیا آن دسته که به قصد صادرات تولید می کنند یا کسانی که به قصد تولید داخلی فعالیت دارند؟ گفت : به رغم مهم بودن جایگاه تولید برای ما، فعالیتی که منجر به صادرات شود دارای اهمیت بیشتری است ، ماموریت مهم ما فعال کردن تجارت است، علاقمندیم طراز صادراتی ما نسبت به واردات افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: کیش ماموریت خود را در این زمینه خوب انجام داده است، تمامی کسانی که به فعالیت مناطق آزاد انتقاد دارند به خوبی می دانند که کیش هیچگاه محل ورود کالاهای لوکس به کشور نبوده است ،کالاهایی که از کیش به کشور وارد می شود عمدتا کالاهای اساسی، مواد و قطعات اولیه صنایع و یا تولیدات کیش است .

مونسان در مورد اینکه تاکیدات زیادی بر این موضوع که مناطق آزاد باید سکوی صادرات کشور باشند نه واردات در پاسخ به خبرنگار ایرنا که چه آماری از میزان صادرات و واردات دارید و اینکه در زمینه ایجاد اشتغال وصدور جواز برای واحدهای صنعتی چگونه عمل کرده اید؟ گفت: آمار صادرات کیش نسبت به مناطق آزاد دیگر بسیار قابل توجه است، در قیاس با استان ها نیز عدد بالایی داریم، اما در مجموع راضی نیستم، فضا باید بگونه ای باشد که مناطق آزاد به ویژه کیش نقطه ای برای صادرات و تجارت باشد که امیدواریم این مهم در فضای پیش رو محقق شود .

وی یاد آور شد: در سال 92 کل صادرات صورت گرفته از کیش 131 میلیون دلار بوده که در سال 93 با رشد 30 درصدی به 171 میلیون دلار رسیده است، ارزش دلاری صادرات واحدهای تولیدی سال 92 در کیش 54 میلیون دلار بوده که در سال 93 به 76 میلیون دلار رسیده است .

مونسان گفت: در حوزه واردات کالا به کیش، در سال 93 نسبت به سال 92 چهار ممیز هشت درصد با کاهش روبرو بودیم ، در سال 92 ترانزیت کالا به سرزمین اصلی 782 تن بوده که در سال 93 این میزان به سه هزار و 820 تن رسیده است . ارزش کل صادرات در سال گذشته 327 میلیون دلار و ارزش کل واردات 508 میلیون دلار بوده است که امید داریم شاهد رشد بیشتر صادرات در آینده باشیم.

وی در ادامه در مورد آمار ثبت شرکت ها و میزان اشتغال نیز گفت: در سال 92 آمار ثبت شرکت ها 770 شرکت بوده که با رشد 17 درصدی در سال 93 به 900 شرکت رسیده است .

مونسان افزود: صدور جوازهای تاسیس واحدهای صنعتی در سال نود و یک 34 میلیارد ریال، در سال 92، 46 میلیارد ریال و در سال 93 به 63 میلیارد ریال.

در بحث اشتغالزایی سال 91 ، یک هزار و 200 شغل ایجاد شده، در سال 92 این رقم به یک هزار و 800 نفر و در سال 93 به دو هزار نفر رسیده است.

رییس هیات مدیره منطقه آزاد کیش اظهار داشت : در سال 93، سرمایه گذاری در بخش صنعت 55 درصد رشد داشته است، ارزش کل محصولات صادر شده صنعتی، 40 درصد رشد داشته و به عدد80 میلیون دلار رسیده است.