روند توسعه کیش در دولت تدبیر و امید

روند توسعه کیش در دولت تدبیر و امید

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش،‌ توسعه متوازن کیش یکی ازشاخصه های ارزنده عملکرد تیم مدیریتی این منطقه آزاد درسه سال گذشته است. رها شدن جزیره کیش از وابستگی به درآمدهای ناشی از فروش زمین، ایجاد درآمدهای پایدار، حمایت از سرمایه گذاران صنعتی و تولید کنندگان کالا و خدمات درحوزه های گردشگری، فناوری، صنعتی و درمانی و... ، تغییر انگیزه ها به سمت تولید کالا وخدمات و توسعه کار آفرینی با تسهیل شرایط ضمن شفاف سازی امور نتایج ارزنده ای برای این جزیره مرجانی است که ثمرات بسیاری از این اقدامات اعتلای این جزیره را در زمینه های اقتصادی و گردشگری رقم خواهد زد. این نتایج حاصل تفکر، تدبر، اقدام و نظارت شبانه روزی بر برنامه ریزیها و فعالیت های اجرا شده در جزیره کیش است.

عملکرد کیش درسه سال گذشته :

رکورد 105 میلیون دلاری صادرات محصولات تولیدی کیش در پی افزایش 72 واحد صنعتی

رشد ارزش صادرات محصولات تولید شده در جزیره کیش دستاوردی ارزشمند است که این جزیره را در مسیر دستیابی به اهداف پیش بینی شده برای مناطق آزاد در سیاستهای اقتصاد مقاومتی قرار داده است.

رشد 117 درصدی ارزش صادرات جزیره کیش شاهدی بر این ادعاست که در طول سه سال گذشته ارزش صادرات محصولات تولیدی جزیره کیش از 48.4 میلیون دلار در سال 91 به 105 میلیون دلار درسال 94 رسیده است.

در سال 92 سازمان منطقه آزاد کیش موفق شد ارزش صادرات خود را به رقم 54.7 میلیون دلار افزایش دهد روند افزایش ارزش صادرات با شیبی تند در سال 93 به رقم 81.4 میلیون دلار صعود کرد و در سال94 این رقم به 105 میلیون دلار افزایش یافت.

در بخش واردات درسال 92 میزان واردات جزیره کیش 559 میلیون دلار بود که کاهش میزان واردات جزیره کیش ازدستاوردهای مهم درمسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است.

در سال 93 این رقم به 508 میلیون دلار کاهش یافت و در سال 93 رقم واردات جزیره کیش با تنزل 19 درصدی در مقایسه با سال 92 به 452 میلیون دلار کاهش یافت.

مقایسه آمار صادرات کیش در سال 94 که رقم 105 میلیون دلار است با آمار 452 میلیون دلاری واردات در همین سال نشان می دهد ارزش واردات کیش 4 برابر ارزش صادرات محصولات تولیدی در سال گذشته است در حالی که درسال 92 این اختلاف بین ارزش واردات نسبت به صادرات 10 برابر بود.

رسیدن به تراز مثبت تجاری برنامه ای است که سازمان منطقه آزاد کیش در طول سه سال گذشته با تمرکز بر جذب سرمایه های صنعتی و تولیدی در پیش گرفت و گام بزرگی دراین راستا برداشت هرچند تا رسیدن به سرمنزل مقصود راه دشواری پیش روست اما این موفقیت ارزشمند که مرهون تلاش سه ساله تیم مدیریتی منطقه آزاد کیش است نشان می دهد با برنامه ریزی منسجم و هدفمند جزیره کیش در آینده نزدیک می تواند الگویی موفق برای دستیابی به توسعه اقتصادی باشد.

** افزایش 51 درصدی سهم گردشگری، در سبد سرمایه گذاری غیر صنعتی کیش، دستاوردی ارزشمند

جزیره کیش براساس ماموریت محوله از سوی دولت، منطقه آزاد تجاری و گردشگری است. در طول سه سال گذشته مسئولان، کارشناسان و مشاوران جزیره کیش با بررسی همه جانبه برای اصلاح ساختار سرمایه گذاریهای کیش اقدام کردند. خلاء سرمایه گذاری دربخش های گردشگری و تولیدی که مهمترین ماموریت جزیره کیش به عنوان نخستین منطقه آزاد کشوراست بزرگترین سد درمسیر توسعه این منطقه آزاد بود.

تیم مدیریتی سازمان منطقه آزاد کیش از بدو ورود درسال 92 با واقعی کردن قیمت عرضه زمین علاوه بر حذف واسطه ها و رانت در این بخش نسبت به حفظ این اراضی به عنوان سرمایه ای برای آینده این جزیره اقدام کرد .

در سال 91 میزان واگذاری زمین در جزیره کیش 970 هزار مترمربع بود که با سیاستهای اجرایی سازمان منطقه آزاد کیش در سال 94 به 82 هزار مترمربع رسید در حقیقت واقعی شدن قیمت واگذاری زمین ضمن کاهش 91 درصدی میزان واگذاری و حفظ این منبع ارزشمند در طول سه سال گذشته ارزش افزوده ای معادل 130 درصد برای کیش به همراه داشته است.

سازمان منطقه آزاد کیش همزمان با حمایت و تسهیل شرایط برای سرمایه گذاران در بخش های صنعتی، گردشگری، زیر ساختی و خدماتی نسبت به اصلاح ترکیب پروژه های سرمایه گذاری در این جزیره اقدام کرد.

به طوریکه سهم کاربریهای تفریحی و ‌گردشگری در سبد واگذاری اراضی در سه سال گذشته به بیش از 50 درصد افزایش یافته است.

این سیاست هوشمندانه باعث شد انگیزه کار برای سرمایه گذاران صنعتی، تولیدی، خدماتی وگردشگری افزایش یابد.

با پشتوانه حمایت مسئولان در طول سه سال گذشته حجم سرمایه گذاریهای غیرصنعتی کیش با اجرای 62 پروژه به رقم 65 هزار و200 میلیارد ریال رسید و سبد سرمایه گذاری کیش با تحولی بزرگ روبرو شد و سهم سرمایه گذاریهای گردشگری در جزیره کیش 51 درصد و سرمایه گذاری در حوزه مسکونی 27 درصد شد.

** جذب 9400 میلیارد ریال سرمایه در قالب 65 طرح صنعتی

سازمان منطقه آزاد کیش در پی منویات ارزنده مقام معظم رهبری در اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی مبنی براصلاح ساختار در آمدی و ایجاد در آمدهای پایدار رویکردی جدید را در واگذاری های خود دنبال کرد که حمایت از سرمایه گذاران، حفظ منابع و ایجاد ارزش افزوده در اراضی منطقه آزاد کیش نیز در آن دیده شده بود.

در این برنامه اراضی کیش به سه صورت استیجاری، مشارکتی و قطعی واگذار می شوند.

با اجرای این طرح میزان واگذاری قطعی زمین در سبد سرمایه گذاریهای سازمان از 80 درصد به 36 درصد کاهش یافت و مشارکت با سرمایه گذاران در اجرای پروژه ها وکسب درآمد از ارزش افزوده ناشی از آن جایگزین در آمد حاصل از فروش زمین خام برای این منطقه آزاد شد.

نکته مثبت در این طرح واگذاری استیجاری زمین با قیمت های حمایتی به سرمایه گذاران و کار آفرینان در حوزه خدمات صنعتی و صنایع کوچک است به همین منظور با ایجاد شهرک صنعتی شماره شش قطعات کوچک زمین برای فعالیت صنایع کوچک به سرمایه گذاران با قرار دادهای استیجاری و هزینه های پایین واگذار شده است.

ایجاد فرصت برای جوانان، اشتغال آفرینی، جذب شرکت های داشن بنیان و حمایت از کارافرینان ثمره ارزشمند اجرای این طرح است.

شهرک شماره شش صنعتی کیش نمونه بارز اجرای این طرح است که به شهرک خدمات صنعتی و پشتیبان تبدیل شده است. این شهرک دارای 94 قطعه زمین 120 تا 2300 متری است و در فاز اول 80 درصد این شهرک واگذار شده است.

با اجرای این سیاستها 65 طرح صنعتی با سرمایه گذاری 9400 میلیارد ریال در سه سال گذشته جذب شده که رشد 17.6 در صدی را برای جزیره کیش به همراه داشته است.

همچنین در طول سه سال گذشته 72 واحد تولیدی و خدمات صنعتی به بهره برداری رسیده و یا فعال شده است.

** رشد بی سابقه فعالیت شرکت های بین المللی درکیش

از ابتداي آغاز فعاليت اداره ثبت شزکت ها در منطقه آزاد کیش تاكنون حدود ١٠ هزار و900 شركت در كيش ثبت شده اند.

در سه سال گذشته ٢٦٤٧ شركت در كيش ثبت شده اند كه از اين تعداد ٢٥١٩ شركت ايراني، ٥٢ شركت خارجي و ٧٦ شركت مالكيت مشترك ايراني، خارجي دارند.

افزايش ثبت شركت هاي خارجي از هشت شركت در سال ٩٢ به ٢٧ شركت درسال ٩٤ و ثبت ١٠ شركت در سه ماهه نخست امسال بيانگر بهبود فضاي كسب و كار و رونق در بخش بين الملل در اين جزيره است.

** شفاف سازی اولویت اقتصادی کیش در سه سال گذشته

ایجاد درگاه خدمات دولت الکترونیک و پنجره واحد اقتصادی یکی از مهمترین برنامه های سازمان منطقه آزاد کیش برای دستیابی به شفافیت و سلامت اقتصادی و تسهیل امور فعالین اقتصادی در سه سال گذشته بوده است.

شفاف سازی فرآیندها محصول ارزشمند الکترونیکی شدن فرآیندها در جزیره کیش است. معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش با ایجاد سه سامانه ثبت در خواست های سرمایه گذاری، صدور مجوز اقتصادی و ثبت اظهار نامه گمرکی امکان انجام فرآیندها به صورت الکترونیکی را برای متقاضیان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کرده است.

ثبت شرکت ها سامانه جدیدی است که تا پایان سال جاری رو نمایی و اجرایی می شود.

تسریع، تسهیل و سلامت اقتصادی از مزایای راه اندازی این سامانه ها است.

**‌رشد 86 درصدی جذب سهمیه کالاهای مشمول تبصره جذب با توسعه امکانات بندری کیش

دولت برای تامین نیازهای داخلی کشور ناگزیر به واردات برخی کالاها است. مسیرهای ورود این کالاها بنادر و گمرکات مرزی کشور است که بر اساس مصوبه دولت برای مناطق آزاد سهمی از واردات این کالاها در نظر گرفته شده است. با توسعه زیر ساخت های بندرگاهی و تسهیل فرآیندهای گمرکی و اداری در سال گذشته 69 میلیون دلار از این واردات که در بودجه کشور نیز دیده شده و مشمول تبصره جذب شده از بندر تجاری کیش وارد شده است که در مقایسه با سال 91 رشد 86 درصدی داشته است.

با جذب این میزان از واردات کشور از طریق منطقه آزاد کیش، این منطقه از طریق تسهیل امور به یاری سایر بنادر و مبادی ورودی کشور آمده و علاوه بر این موجب رونق اقتصادی وکسب در آمد برای فعالین اقتصادی و منطقه شده است.

** دستیابی به افزایش صادرات در پی اصلاح ساختار سرمایه گذاریها و نحوه واگذاری اراضی

زنجیره تحول اقتصادی جزیره کیش با اصلاح قیمت و نحوه واگذای اراضی کیش آغاز و باعث ترغیب سرمایه گذاران برای سرمایه گذاریهای صنعتی و گردشگری در کیش شد. این موضوع باعث اصلاح ترکیب سرمایه گذاری در کیش و افزایش سهم سرمایه گذاریهای تولیدی و صنعتی شد. با افزایش واحدهای صنعتی میزان تولید محصولات افزایش یافت و در پی آن رشد صادرات را در پی داشت.

حصول این نتایج ارزشمند اقتصادی حاصل برنامه ای دشوار بود که در سایه سیاستهای ارزشمند رهبر معظم انقلاب و تاکید بر اجرای اقتصاد مقاومتی در دولت تدبیر و امید در کیش محقق شد.

** جزیره کیش پیشگام در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در مناطق آزاد

بر اساس سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی و برنامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت، افزایش 30 درصدی تولید و صادرات، افزایش 30 درصدی صادرات مجدد و ایجاد مراکز ارتقاء و انتقال فناوری و تکنولوژی به عنوان اهداف مناطق آزاد در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی در سال جاری تعیین شده است.

در بخش افزایش تولید وصادرات جزیره کیش در5 ماه نخست سال 95 با افزایش 15 درصدی صادرات محصولات تولیدی که بخش عمده آن در زمینه محصولات پزشکی، دارویی، نفتی و آرایشی و بهداشتی و صادرات این تولیدات به کشورهای منطقه و آسیای میانه است نیمی از مسیر را پیموده است. در بخش صادرات مجدد نیز با همین رقم جزیره کیش به نیمه راه رسیده و بر اساس تاکیدات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تلاش می شود تا پایان سالجاری این آمارها به بیش از 30 در صد افزایش یابد.

در زمینه ایجاد مراکز ارتقاء و انتقال فناوری و تکنولوژینیز جزیره کیش علاوه بر راه اندازی مرکز ارتقاء و انتقال تکنولوژیهای تولید و ساخت تجهیزات صنعت نفت و تکنولوژیهای تولید و ساخت اقدام نموده که اقدامات مرتبط با آنها تاکنون اجرایی شده است.

عمرانی :

ايجاد اولين باند استاندارد هواپيماهاي پهن پيكر كشور در جزيره كيش

فرودگاه کیش به عنوان مهمترین مبداء ورودی در افزایش رضایتمندی گردشگران اين منطقه نقش موثري دارد. در همین راستا از ابتداي فعاليت دولت تدبير و اميد توسعه زیر ساخت ها، امکانات و خدمات فرودگاهی و دستیابی به استانداردهای بین المللی در دستور کار سازمان منطقه آزاد كيش قرار گرفت.

تعريض، بهسازي و روكش باند جنوبي به طول تقريبي 4 كيلومتر كه با هدف ساخت و آماده سازي نخستين باند استاندارد كشور براي فرود هواپيماهاي پهن پيكر ايرباسA380 اجرايي شد جزيره كيش را در بين ساير مقاصد گردشگري منطقه متمايز كرده است.

ساخت دومين پايانه بزرگ فرودگاهي كشور در جزيره كيش

پايانه مسافری فرودگاه بین المللی کیش با ظرفيت پذيرش سالانه چهار و نيم ميليون مسافر كه پس از پايانه فرودگاه بین المللی امام خمینی در تهران، دومین پايانه بزرگ کشور خواهد بود كه مراحل ساخت و تجهيز آن تا نيمه اول سال 96 به پايان مي رسد. اين پايانه جدید در زميني به مساحت 1861 متر مربع ساخته شده كه شامل فضاهای عمومی، گمرک خروجی و ورودی، کریدورها، کنترل گذرنامه، رستوران و نمازخانه ها و موتور خانه بوده و در مجموع 41 هزار و822 متر مربع زیر بنا دارد. ساخت 6 پل هوایی انتقال مسافر به هواپیما از امکانات این پايانه است كه بزرگترين سالن يكپارچه پروازهاي داخلي بوده و تاکنون با بيش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی، مراحل زير ساختي آن تكميل شده است. گفتني است كه طبق طرح جامع كيش اين پايانه جديد مسافري فرودگاه بين المللي كيش تا 20 سال نياز جزيره را براي ارائه خدمات مطلوب در بالاترين حد استانداردهاي بين المللي به گردشگران تامين خواهد كرد.

بندرگاه كيش

ارتقاء زیر ساخت های بندرگاهی در جزیره کیش از جمله اقداماتی است که در سه سال گذشته به عنوان یکی از عوامل موثر در توسعه اقتصادی جزیره مد نظر بوده است. تا چند سال گذشته با وجود ساخت اسکله دوازده هزار تنی، بدليل عمق چهار متري حوضچه امكان پهلو گيري کشتی های بزرگ در بندرگاه كيش ميسر نبود كه اين امر روند صادرات و واردات و فعاليت هاي گسترده بازرگاني را با مشكل مواجه مي ساخت. در سه سال گذشته با استفاده از بزرگترین لایروب کشور حوضچه بندرگاه كيش لايروبي شده و عمق این منطقه به منهای ده متر رسید تا شناورهای پانزده هزار تن نيز بتوانند در بندرگاه کیش پهلو بگيرند.

تاسيساسکله35 هزار تنی گامي مهم در ارتقاء خدمات بندرگاه كيش

پس از تكميل اسكله 12 هزار تني سازمان منطقه آزاد كيش عمليات ساخت اسكله 35 تني را در شهريور سال 93 آغاز كرد تا پس از تکمیل این طرح امکان پهلو گیری شناورهای تا 35 هزار تن در بندرگاه کیش میسر شود. اسكله 35 هزار تني به طول350 متر در ضلع غربی حوضچه شرقی واقع شده و براي ساخت آن حوضچه تا منفی 13 متر لايروبي مي شود. اين اسكله تا شهريور سال آينده به بهره برداري مي رسد.

اسکله مکانیزه رو – رو

این اسكله با هشت پست در بندرگاه کیش در حال ساخت است كه تا سال آينده به بهره برداري مي رسد و سرویس دهی هیدرولیك به كشتی های با ظرفیت 500 تا 5 هزارتنی را امكان پذير خواهد كرد.

اسکله های رو – رو (Link span) با قابلیت تنظیم ارتفاع شامل سه پست اسکله 5500 تنی و پنج اسکله 1500 تنی به منظور پهلو گیری بارجها و لندینگ کرافت ها ساخته شده و تسهیل و تسریع فعالیت ها، ساماندهی امور، دسترسی آسان مراجعه كنندگان به محل ترخیص كالاها، كاهش تردد ماشین های سنگین در بندرگاه و افزایش نظم انجام فعالیت ها از جمله مزایای ساخت اسكله رورو در بندرگاه کیش است.

اسكله های رو رو با حجم خاکی 120 هزار متر مکعب و حجم عملیات بتن ریزی دو هزار و 300 متر مکعب بوده و مراحل ساخت آن شامل هزار و 170 تن شمع کوبی و 950 تن عملیات فولادی است.

40 ميليارد تومان كاهش هزينه در عمليات توسعه اي بندرگاه كيش

سازمان منطقه آزاد كيش در روند اجراي دو طرح عمراني اسكله 35 هزار تني و اسكله هاي رو رو و در توقف كوتاه عمليات ساخت توسط پيمانكار موفق شد تا با بهره گيري از مشاوره مهندسي ارزشي در زمينه بررسي دقيق و اعلام هزينه هاي كارشناسي ساخت و بهينه سازي روند اجراي طرح، هزينه هاي ساخت را به ميزان 40 ميليارد تومان كاهش دهد.

تغيير سازه هاي پست اسكله رو رو و جايگزيني سازه هاي بتني با توجه به احتمال ميزان بالاي خوردگي اسكله هاي مكانيزه در شرايط جغرافيايي كيش، تغير شرايط اجراي طرح و الزام پيمانكار به تامين كامل مصالح مطابق با برنامه زمان بندي شده از جمله مواردي بود كه به كمك مشاوران مهندسي ارزشي محقق شد.

انبارهاي كانتينري

در مسیر توسعه بندرگاه کیش، انبار کانتینری بندر تجاری اين منطقه با وسعت 8 هکتار در دو زون A وB هر یک به مساحت تقریبی سه و پنج هکتار در حال ساخت است. این انبار به گونه اي طراحی شده که به طور متوسط گنجایشTEU4000 را دارا است. برای ساخت انبار کانتینری بندرگاه تجاری کیش 45 هزار متر مکعب عملیات خاکی، 39 هزار متر مکعب کارهای بتنی و 81 هزار متر مربع بلوک بتني اجرا می شود.

هدف از ساخت این انبار کانتینری تسهیل ورود کالا، افزایش حجم کالاهای کانتینری، امکان استفاده از ظرفیت هایترانشیپ، امکان استفاده از ظرفیت های صادرات و واردات و ایجاد بستری مناسب برای بازرگانان جهت انبار کالاها و همچنین تثبیت بستر و زیباسازی پس کرانه های بندر است که پس از اجرای کامل این پروژه، افقی روشن در راستای دپوی انواع کالا از مسیرهای مختلف در حاشیه خلیج فارس به جزیره کیش فرا روي منطقه گشوده خواهد شد

تامين روشنايي، اجرای عملیات آبرسانی و برق رسانی، ایجاد سیستم اعلام و اطفاء حریق، ساختمان جدید گمرک بندرگاه کیش، محوطه سازی در گمرک کیش بخشی از اقدامات انجام شده در بندرگاه منطقه آزاد تجاري – صنعتي كيش است. گفتني استهمچنين از طرح هاي عمراني كه در راستاي طرح جامع بندرگاه اجرا شده است مي توان به اجراي سيستم حفاظت كاتديك اسكله هاي بندر تجاري به عنوان روشي پيشرفته جهت جلوگيري از خوردگي فلزات، احداث دايك پيراموني بندر تجاري از طريق استحصال و استفاده از مصالح لايروبي به مساحت 14 هكتار، تعريض دايك ساحلي، ساخت اسكله سنگي و لايروبي حوضچه و ترميم اسكله بندرگاه تداركاتي چارك اشاره كرد.

جهش 3 و نيم برابري ظرفيت توزيع برق در جزيره كيش

تامين برق مورد نياز ساكنان و گردشگران جزيره كيش بعنوان يكي از عمده ترين مشكلات اين منطقه از ابتداي فعاليت دولت تدبير اميد در دستور كار سازمان منطقه آزاد كيش قرار گرفت كه در نهايت شبكه توزيع و انتقال برق در جزيره كيش در اين مدت بيش از سه و نيم برابر توسعه يافت. شبكه توزيع برق در اين منطقه آزاد كه تا نيمه اول سال 92 با 40 كيلومتركابل 132 كيلوولت، روشنايي بخش هاي مسكوني، تجاري و گردشگري را تامين مي كرد در مدت سه سال گذشته با افزايش متراژ كابل هاي توزيع به 141 كيلومتر كابل 132 كيلو ولت، رشد سه و نيم برابري را تجربه كرده است.

رشد 71 درصدي ظرفيت توليد برق در كيش

با تامين زير ساخت ها و تاسيس نيروگاه شماره 2 كيش، مجموع ظرفيت توليد عملي برق كه در سال 92 حدود 137مگاوات بود تا پايان سال 95 به 235 مگاوات خواهد رسيد كه رشد 71 درصدي را نشان مي دهد.

ساخت نيروگاه شماره 2 يكي از عمده ترين طرحهاي عمراني و توسعه اي بود كه افزايش توان توليد برق در جزيره كيش را ممكن ساخت. عمليات تاسيس اين نيروگاه در زميني به مساحت 50 هزار متر مربع از تير93 آغاز شده است و در برنامه عملكرد اين نيروگاه تامين آب و برق ساكنان و گردشگران كيش تا سال 97 پيش بيني شده است.

اين نيروگاه در مجموع با توليد عملي 55 مگاوات برق و 6 هزار متر مكعب آب شيرين علاوه بر تامين انرژي

افزايش بيش از يك و نيم برابري ظرفيت توليد آب شيرين در كيش

با تكميل زير ساخت ها و توسعه امكانات استحصال آب شيرين از دريا و ذخيره سازي آب شرب جزيره كيش، ظرفيت توليد آب شيرين در سه سال گذشته بيش از يك و نيم برابر شده است.

ظرفيت توليد آب شيرين در جزيره كيش كه در سال 92 در هر شبانه روز 21 هزار متر مكعب بود با افزايش 67 درصدي تا سال 95 به 35 هزار متر مكعب رسيده است.

تصفیه خانه ده هزار مترمکعبی کیش

با افتتاح فاز اول تصفیه خانه شمال جزیره کیش 9 هزار متر مکعب از آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز کیش توسط این تصفیه خانه تامین شد که با بهره برداری از فاز دوم این میزان به 13 هنزار متر مکعب افزایش می یابد.

فاز دوم تصفیه خانه کیش با اعتباری بالغ بر50 میلیارد ریال در فضایی به وسعت پنج هکتار و با ظرفیت 10 هزار متر مکعب ساخته می شود.

تکمیل وبهره برداری از این پروژه سالانه 18 میلیارد تومان صرفه جویی برای جزیره کیش به همراه دارد.

توسعه هندورابی به عنوان جزیره پاک با رویکرد حفظ محیط زیست

توسعه جزیره هندورابی در سال 93 با دستور رییس جمهور در پی سفر به این جزیره آغاز شد.

سازمان منطقه آزاد کیش توسعه این جزیره را بر محور حفظ محیط زیست بکر و طبیعت پاک هندورابی در دستور کار قرارداده است. با اقدامات انجام شده فرودگاه هندورابی با هدف بر قراری پروازهای سبک تا پایان شهریور بطور کامل آماده بهره برداری است. بندرگاه هندورابی نیز تا دو ماه آینده به بهره برداری می رسد.

رشد 8 درصدی ورود گردشگر به کیش از سال 92

گردشگری کیش از سال 92 تاکنون رشد هشت در صدی داشته است. این در حالیست که فضای گردشگری کشور متاثر از فضای اقتصادی است و در شرایطی که برخی نقاط گردشگری کشور رشد منفی داشتند جزیره کیش شاهد رشد 8 درصدی آمارهای گردشگری بود.