روایت حکایت رستم و سهراب در قاب معرق استاد صیاد

استاد کیومرث صیاد در تازه ترین اثر هنری خود حکایت رستم و سهراب را به تصویر کشید

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، کیومرث صیاد، استاد معرق کار جزیره کیش در تازه ترین اثر هنری خویش با هدف پاسداشت فرهنگ غنی و ادبیات کهن ایران زمین، بخش هایی از حکایت خواندنی رستم و سهراب را به تصویر کشیده است.

در این تابلو معرق که به سبک پرده خوانی طراحی شده است 12 صحنه از زندگی و نبرد رستم و سهراب قهرمان های شاهنامه نمایش داده شده است.

این تابلو که در ابعاد 120 در 80 سانتی متر آماده شده است حاصل هشت ماه کار و تلاش مداوم این هنرمند است و بزودی در جشن پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در جزیره کیش رو نمایی خواهد شد.  

در ساخت این اثر از چوب درختان گردو، بادام، پرتقال، ممرز، سنجد، توت، زرشک، عناب، شمشاد و چند نوع چوب خارجی  از جمله پرپل هارت( قلب بنفش)، وینگر یا سرکه و رز استفاده شده است.

کیومرث صیاد با اشاره به اینکه آشنایی نسل جوان و دوستدار هنر های سنتی با داستان های کهن ادبیات فارسی از جمله دلایلی بود که سبب شد حکایت رستم و سهراب را دست مایه ساخت این اثر قرار دهد گفت: تا کنون آثار فراوانی با موضوعات مذهبی و یا طبیعت ایران زمین آماده کرده بودم و در این میان جای یک تابلو معرق با موضوع قهرمانان شاهنامه که در امثال و حکم ایرانی جایگاه خاصی دارند خالی بود.

وی افزود: پس از دیدن نقاشی های زیبای استاد منصور وفایی طرح اولیه تهیه تابلو رستم و سهراب در ذهنم نقش بست و به لطف خداوند موفق به اجرای آن شدم.   

لازم به ذکر است نقاشی این تابلو معرق از آثار نگارگر قهوه‌ خانه‌ای و عضو هیئت امنای بنیاد فردوسی استاد منصور وفایی است که تابلوهای زیبایی را به سبک قهوه خانه ای نقاشی کرده است. نقاشی قهوه‌خانه‌ای به سبکی از نقاشی با درون‌ مایه مذهبی و بزمی گفته می‌شود که در پایان دوره قاجار و دوره پهلوی رواج زیادی داشت.

 معرق یکی از رشته های هنری است و در فرهنگ عمید از آن به تکه تکه، رگه رگه و وصله تعبیر شده است، در این هنر تکه هایی از چوب در رنگ های متنوع و مختلف در کنار هم قرار می گیرند و طرح و شکل خاصی ایجاد می کنند.

معرق بسته به نوع مصالح آن انواع گوناگونی دارد و شامل معرق کاشی، چرم، پارچه، فلز، خاتم و چوب است.

نمایشگاه دائمی آثار استاد صیاد با بیش از 40 تابلو معرق نفیس در مرکز همایش های بین المللی جزیره کیش بر پا است و علاقمندان به هنر معرق می توانند همه روزه  از ساعت 19 تا 23 به طور رایگان از این نمایشگاه بازدید کنند.