مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان عنوان کرد

رشد ۵۴ درصد تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با ورود فروند کشتی طی ۹ ماهه نخست امسال یک میلیون و ۹۲۱ هزار و ۹۹۰ تن کالا در بندر چابهار تخلیه و بارگیری شد که شاهد رشد ۵۴ درصدی در تخلیه و بارگیری کالا در این بندر بوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدانبه نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، سیاوش رضوانی در این باره اظهار داشت: با ورود فروند کشتی طی 9 ماهه نخست امسال یک میلیون و 921 هزار و 990 تن کالا در بندر چابهار تخلیه و بارگیری شد.

وی افزود: از این میزان کالا، 83 هزار و 615 تن کالا صادراتی بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد رشد داشته‌ایم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان عنوان کرد: میزان تخلیه و بارگیری در 10 ماهه نخست امسال، 36 هزار و376TEU  کانتینر تخلیه و بارگیری شد که این میزان رشد 192 درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر نسبت به مدت مشابه به سال قبل را نشان می‌دهد.

رضوانی بیان کرد: از میزان تخلیه و بارگیری 651 هزار و 172 تن کالا وارداتی بوده که بیشتر کالاهای اساسی گندم و کود بوده که مورد نیاز استان و استان‌های همجوار بوده است.

امکان تخلیه کانتینرهای یخچالی در بندر چابهار فراهم شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: خوشبختانه با نصب تجهیزات مرتبط با کانتینرهای یخچالی امکان تخلیه و نگهداری کانتینرهای یخچالی در بندر چابهار فراهم شد.

وی گفت: پس از بازدید مدیران شرکت‌های هیوندا با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ظرفیت نگهداری کانتینرهای یخچالی در بندر چابهار به 60 دستگاه خواهد رسید.

رضوانی تصریح کرد: این اقدام تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش هزینه‌های صاحبان کالا در پی خواهد داشت به طوری که صاحبان کالا قبل از این مجبور بودند کانتینرهای یخچالی به بندر بوشهر از آنجا به صورت زمینی به بندر چابهار حمل کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: از این پس در بندر چابهار زمینه برای صادرات و واردات محصولات کشاورزی و شیلاتی تمامی صاحبان کالای استان و شرق کشور فراهم شده است.

مدیران و اعضای هیئت مدیره شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 5 و 11 کشور شامل استان‌های خراسان شمالی، رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان با هدف آشنایی با پتانسیل‌ها و قابلیت‌های بندر چابهار به منظور تخلیه کالاهای اساسی استان‌ها، نشستی با حضور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان برگزار کردند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این نشست ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته برای طرح توسعه بندر شهید بهشتی و میزان 58 درصدی پیشرفت پروژه طرح توسعه گفت: بندر چابهار با توجه به اهمیت استراتژیکی آن برای کشور در زمان جنگ برای کالاهای اساسی نقش حیاتی داشت و امیدواریم با اتمام طرح توسعه و لایروبی اسکله 5 شهید بهشتی در یک ماه آینده شاهد پهلوگیری کشتی‌های بالای 70 هزار تن در چابهار باشیم.

اعضای هیئت مدیره شرکت غله و خدمات نیز در این جلسه، دیدگاه‌ها و نظرات خود را در زمینه چگونگی حمل کالا، تخفیفات بندری، وضعیت تخلیه و بارگیری ارائه کردند.


چابهار