رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درهمایش شهر ایده آل دركيش ؛

رسیدن به صدر لیست مقاصد گردشگري جهان، ممکن است

مسعود سلطانی فرگفت : ظرفیت قابل توجه رشد و توسعه فرهنگی اقتصادی در بخش گردشگری کشور موجود است و رسیدن به قله‌های گردشگری با رفع تحریم و عزم جدی مسئولان و مردم ممکن است.

به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، سلطانی فر در پنجمین همایش شهر ایده آل با اشاره به نام گذاری سال ۹۳ به نام اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: در هر دو عرصه توسعه فرهنگی و اقتصادی برنامه‌های مفصلی در دستورکار داریم.

 وی تاکید کرد: باید در استفاده از همه ظرفیت‌ها برای مقاوم شدن کشور در قبال همه تحریم‌ها و تهدید‌ها تلاش کنیم.

 رییس سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه امروزه شاخص رضایتمندی و نشاط مردم در کنار شاخص‌های مختلف اقتصادی در ارزیابی عملکرد نظام‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شود افزود: مجموعه‌ای از مسائلی نظیر عوامل موثر در حاکمیت مردمی، تمامیت ارضی، احترام به حقوق اقلیت‌ها، فعالیت احزاب و ان جی او‌ها رضایتمندی را شکل می‌دهد.

وی تاکید کرد: همه نظام‌ها در حد توان و در کنار تامین معیشت و نیازهای مردم در زمينه هاي آموزش و بهداشت،  تامین امکانات تفریحی را در حد نیاز انسان آزاده امروز به عنوان اصل در برنامه ریزی‌های توسعه‌ای کشور‌ها در نظر می‌گیرند.

مسعود سلطانی فر با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری برای ایجاد روحیه شاد در مردم تاکید کرد: ایجاد رضایتمندی ضریب بهره وری مردم در عرصه‌های اقتصادی را بالا می‌برد.

وی با اشاره به اینکه گردش مالی بخش تفریحات و سرگرمی و گردشگری در اقتصاد جهان نزدیک به ۶۵۰۰ملیارد دلار است گفت: نیمی از این گردش مالی مختص بخش گردشگری داخلی و خارجی کشورهاست.

 رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در سال ۲۰۱۳ از محل جابجایی یک میلیارد و ۱۸۷میلیون نفر گردشگر خارجی حدود۱۲۵۰ملیارد دلار درآمد نصیب کشور‌ها شده است.

وی با اشاره به اینکه شهر اول گردشگری جهان یعنی پاریس در سال ۲۰۱۳ جای خود را به استانبول داده است گفت: این نکته برای ما با توجه به قرابت فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری با ترکیه با اهمیت است.

 سلطانی فر با اشاره به اینکه ایران در جاذبه‌های گردشگری فرهنگی و تاریخی از ده کشور بر‌تر دنیا و در جادبه‌های طبیعی و تنوع اقلیمی ازکشورهای بر‌تر جهان است افزود: بیش از ۹۰ درصد آثار ارزشمند باستانی و تاریخی ایران هنوز کشف و ثبت نشده است.

معاون رییس جمهور با اشاره به سایت منحصر بفرد شهر سوخته در ایران گفت: تنها ۵درصد از شهر سوخته در سی سال گذشته کاوش شده است و بررسي بقیه آن بین ۹۰ تا ۱۴۰ سال زمان نیاز دارد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به میزبان از 7/۴ میلیون گردشگر در سال ۱۳۹۲ گفت : نیمی از اين گردشگران، گردشگر مذهبی بوده‌اند و گردشگری سلامت با توجه به سطح بالای پزشکی ایران از حوزه‌هایی جدید در رونق گردشگري ایران دانست.

 وی افزود: با وجود همه جاذبه‌های ایران سهم کشورمان از گردش مالی گردشگری جهان تنها نیم درصد است.

 سلطانی فر با ذکر این موضوع که در سال گذشته گردشگری کشور رونق نسبی یافته است ابراز امیدواری کرد که با فراهم کردن زیرساخت‌ها ، کم شدن تحریم‌ها و گسترش امکانات پروازی ایران به صدر کشورهای مقصد گردشگری برسد.

وی با اشاره به اینکه تحریم به طور مستقیم درهتلینگ، خرید صنایع دستی و امکانات پروازی ایران تاثیر داشته است گفت: ظرفیت قابل توجه رشد و توسعه فرهنگی اقتصادی در بخش گردشگری کشور وجود دارد و با رفع تحریم و عزم جدی مسئولان و مردم، رسیدن به قله‌های گردشگری ممکن است.

وی تعطیلی گردشگری فرهنگی کشورهای مجاور و امنیت کشورمان را از امتیازهای‌های ویژه ایران برای گردشگران خارجی ذکر کرد.

 رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کمبود امکانات اقامتی را از مشکلات مهم گردشگری کشور دانست و افزود: برای رساندن تعداد گردشگر ورودی به کشور به ۲۰میلیون نفر در عرض ۱۱ سال باید بستر حضور سرمایه گذاران خارجی و داخلی فراهم شود و شهرداری‌ها نیز عوارض ساخت هتل را صفر کنند.

مسعود سلطانی فر در پایان از شهرداران خواست با تبدیل و تغییر کاربری ساختمان‌های قدیمی شهر‌ها نظیر حمام‌ها و خانه‌ها به محل اقامت گردشگران به رشد صنعت گردشگری کشور كمك كنند.