ذخیره سازی ارزاق عمومی براي رفاه گردشگران نوروزي كيش

ارزاق عمومی برای مصرف ساکنان و گردشگران در ایام تعطیلات نوروز 96 تامین و ذخیره سازی شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، با توجه به ورود گردشگران از سراسر کشور به جزیره کیش در تعطيلات نوروز و افزایش جمعیت در این ایام، ارزاق عمومی از جمله گوشت و مرغ منجمد، تخم مرغ، غله و آرد جهت پخت نان ذخیره سازی و تامین شد.

با توجه به اينكه فرآورده های خام و گرم دامی و آرد روزانه از سرزمين اصلي و از طريق بنادر اطراف  به جزيره كيش وارد مي شود در تعطيلات نوروز نيز اين روند ادامه خواهد داشت و ذخيره سازي اين اقلام جهت تامين نياز ساكنان و گردشگران در مواقعي است كه به علت بدي آب و هوا امكان تردد شناورها براي انتقال اين اقلام ميسر نيست و يا به دليل رشد چشمگير شمار گردشگران ميزان مصرف  فرآورده های خام و گرم دامی و آرد افزايش قابل ملاحظه اي داشته باشد. در اين مواقع جهت رفاه ساكنان و گردشگران از اقلام ذخيره شده استفاده خواهد شد.

بنابر این گزارش، گوشت منجمد به میزان 168 هزار و 806 کیلوگرم، مرغ منجمد 505 هزار و 950 کیلوگرم  و تخم مرغ 341 هزار و 590 کیلوگرم در سردخانه های کیش ذخیره سازی شد.

این ذخیره سازی بر اساس مصرف هر فرد در روز 400 گرم مرغ و 200 گرم گوشت در نظر گرفته شده است.

فرآورده های خام و گرم دامی از شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و قم به جزیره کیش وارد می شود که برای مصرف و استفاده شهروندان در 14 قصابی توزیع می شود.

همچنین، در انبار های غله، 200 تن برابر با 5000 کیسه آرد برای تهیه انواع نان در ایام نوروز ذخیره شده است. با توجه به میزان رشد جمعیت جزیره کیش در ایام نوروز، به طور میانگین میزان مصرف آرد  روزانه  20 تن پیش بینی شده است.

در طول تعطیلات نوروز، 15 واحد کشیک نانوایی صبح ها از ساعت 5 تا 13 و عصرها از ساعت 17 تا 21 فعالیت می کنند. 19 واحد نانوایی غیر کشیک نیز صبح ها از ساعت 5 و سی دقیقه تا 9، ظهرها از ساعت 11 و سی دقیقه تا 13 و سی دقیقه و عصرها از ساعت 18 تا 22 نان مورد نیاز مصرف کنندگان را در تعطيلات  نوروز تامین می کنند.

تعداد 30 واحد نانوایی سنتی از جمله 9 واحد نانوایی بربری، 12 واحد لواش،4 واحد تافتون و 5 واحد سنگک و همچنین4 واحد نانوایی فانتزی در مناطق مختلف جزیره کیش به فعالیت مشغول هستند.