دوچرخه سواران كيش سفيران زمين پاك در سه كشور منطقه

دوچرخه سواران جزيره كيش با پيام حفظ محيط زيست و تلاش براي زمين پاك در سه کشور ارمنستان، گرجستان و تركیه رکاب می زنند.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، تيم دوچرخه سواران آفتاب كيش كه متشكل از 5 دوچرخه سوار از جزيره کیش و 5 ورزشکار از شهرهاي كرمان، اصفهان، مشهد و لاهيجان است به منظور معرفي جزيره كيش به عنوان يك جزيره دوستدار محيط زيست و زمين پاك و با هدف ترويج فرهنگ حفظ محيط زيست در سه كشور ارمنستان، گرجستان و تركيه رکاب می زنند.

اعضای اين گروه دوچرخه سواران 28 تا 38 ساله هستند و تمرينات خود را از 5 ماه قبل به سرپرستي امير صداقت از دوچرخه سواران با سابقه آغاز كرده اند تا براي پيمودن مسيرهاي طولاني و كوهستاني آمادگي لازم را كسب کنند.

امير صداقت گفت: جلب توجه افراد به جايگاه ورزش و سلامت و اهميت حفظ محيط ريست مهم ترين هدف اجراي اين برنامه است كه با نام مسير سبز تلاش خواهد كرد جزيره كيش را به عنوان يك مقصد گردشگري امن و آرام و دوستدار محيط زيست به ساكنان و گردشگران اين سه كشور در منطقه معرفي كند.

وی با بیان اینکه در مسير پيش بيني شده حركت از ارتفاع 2400 متر از سطح دريا با دماي 7 درجه سانتيگراد تا ركاب زدن در كنار ساحل و دماي 35 درجه سانتيگراد متغير است گفت: براي دوچرخه سواري در اين شرايط به آمادگي جسماني مطلوبي نيازمنديم به همین منظور در تمرینات تیم، شرایط متفاوت اقلیمی مد نظر قرار گرفته است.

وي با اشاره به اينكه بخش هايي از سفر در مناطق كوهستاني بوده و شيب مسير 15 درجه خواهد بود گفت: دوچرخه سواران جزيره كيش به دليل اقامت در نزديكي دريا و بالا بودن فشار هوا در اين شرايط جغرافيايي براي ركاب زدن در مسير هاي كوهستاني و ارتفاعات بايد يك روز در ايروان توقف داشته باشند به همين دليل اين گروه سه شنبه 23 خرداد جزيره كيش را به مقصد تهران ترك مي كنند و  25 خرداد با هواپيما از تهران عازم ايروان مي شوند و پس از اقامت يك روزه،  صبح 27 خرداد حركت خود را از ايروان به سمت گرجستان آغاز مي كنند.

به گفته صداقت برنامه مسير سبز از ايروان در ارمنستان آغاز شده و دوچرخه سواران پس از ركاب زدن و ورود به گرجستان مسير خود را به سمت تركيه ادامه مي دهند. اين گروه پس از پيمودن شرق تا غرب تركيه وارد استانبول مي شوند تا سفر خود را در اين شهر به پايان رسانده و به ايران بازگردند.

حركت تيم دوچرخه سواري آفتاب كيش در اين مسير 24 روز به طول مي انجامد و سفيران حفظ محيط زيست و زمين پاك  از ايران در هر يك از اين كشورها و در نقاط ديدني و مناطق گردشگري و بناهاي تاريخي توقف مي كنند تا ضمن تبادل اطلاعات با ساكنان و گردشگران اين كشورها آنها را به تلاش براي حفظ محيط زيست و پرهيز از استفاده غير ضروري از ماشين ها كه سهم بزرگي در آلودگي زمين دارند ترغيب كنند.

لازم به ذكر است سرپرست و چند تن از اعضاي اين گروه پيش از اين نيز با دوچرخه به برخي كشورهاي همسايه و منطقه سفر كرده اند و در اين زمينه از تجربه كافي بر خوردارند. برخي از اعضاي گروه هم با كمك هاي اوليه آشنايي دارند تا در صورت لزوم بتوانند به ساير دوچرخه سواران كمك كنند.