با كسب یک طلا ، یک نقره و یک برنز؛

درخشش پرثواكاران کیش در مسابقات قهرماني كشوري

تیم پرثواي جزیره زیبای کیش با کسب یک مدال طلا ، یک نقره و یک برنز از مسابقات قهرماني كشور به کیش بازگشت.

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، اعتصام گنجیان در وزن منهاي 86 ، محمود آقایی در وزن منهاي 80 و سامان قیصری در وزن منهاي 75 به ترتیب یک مدال طلا ، یک نقره و یک برنز از این مسابقات کسب نماید.

مسابقات قهرمانی کشور رزم پهلوانی پرثوا در بخش آقایان در دو رده سنی جوانان و بزرگسالان در اوزان مختلف طی روزهای 27 الی 28 فروردین ماه در تهران برگزار شد .

این مسابقات با حضور 150 شرکت کننده از سراسر کشور انجام شد و تیم کیش که با 8 ورزشکار به این مسابقات اعزام شده بود .

رزم پهلوانی پرثوآ، برآمده از شیوه‌های رزم سنتی، بومی و محلی ایرانیان است. از جمله، آیین‌های رزم پهلوانی خراسان (چوخه و رقص شمشیر)، مازندران (لوچو و لیفا)، کردستان (رقص هل پرکه)، گیلان (گیل مردی)، سیستان و بلوچستان (رقص چوب)، بختیاری (خلعت پرت کن)، لرستان، ترکمن (رقص خنجر) که تلفیقی از فرهنگ رزم ایرانی و با حرکات موزون آیینی و برگرفته از آداب و سنن دیرینه ایرانیان است که به صورت با سلاح و بدون سلاح انجام می‌شوند.

از نظر فنی در این رشته نه تنها از کلیه ضربات دست و پا برای غلبه بر حریف بهره گرفته می‌شود بلکه با ریتمی موزون از رقص و پای مخصوص رزم باستانی و در صورت تماس نزدیک با حریف، از فنون گیر و پرتاب و خاک نیز استفاده می‌شود.

سلاح‌هایی که در این رشته به کار گرفته می‌شوند نیز از سلاح‌های خاص ایرانی بوده که از دیرباز مورد استفاده جنگجویان و هنروران قرار می‌گرفت