در نه ماه نخست سال 95، از بندر کیش به میزان 132 هزار و 977 تن کالا به بنادر داخلی و خارجی صادر شده است

مدیر عامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های منطقه آزاد کیش از انجام اقدامات گسترده طی نه ماه نخست سال 95 در بندر جزیره کیش خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین المللی سازمان منطقه آزاد کیش، سید اسماعیل موسوی مدیر عامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های منطقه آزاد کیش در خصوص میزان ورود و خروج کالا در نه ماه نخست سال 95 از طریق بندر کیش گفت: در طی نه ماه نخست سال 95، از بندر کیش به میزان 132 هزار و 977 تن کالا به بنادر داخلی و خارجی فرستاده شده است که از این میزان 129 هزار و 922 تن کالا به بنادر داخلی و 3 هزار و 55 تن کالا به بنادر خارجی صادر شده است.

وی افزود: در همین مدت به میزان 863 هزار و 177 تن کالا از بنادر داخلی و 41 هزار و 945 تن کالا از بنادر خارجی به بندر کیش به جزیره کیش وارد شده است.

وی یاد آور شد: با تکمیل احداث اسکله 35 هزار تن، اسکله مکانیزه رو – رو، اتمام پروژه های سيستم اعلام و اطفاء حريق سوله ها و بندر تجاری، برق رسانی و آبرساني به شناورها و ترمینال کانتینری میزان ورود و خروج کالاهای نفتی و غیر نفتی از این بندر افزایش می یابد.

موسوی در ادامه گفت: پس از تكميل اسكله 12 هزار تني سازمان منطقه آزاد كيش عمليات ساخت اسكله 35 تني را در شهريور سال 93 آغاز كرد تا پس از تکمیل این طرح امکان پهلو گیری شناورهای تا 35 هزار تن در بندرگاه کیش میسر شود. اسكله 35 هزار تني به طول350 متر در ضلع غربی حوضچه شرقی واقع شده و براي ساخت آن حوضچه تا منفی 13 متر لايروبي مي شود. اين اسكله تا شهريور سال آينده به بهره برداري مي رسد.

مدیر عامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های منطقه آزاد کیش در خصوص احداث اسکله مکانیزه رو – رو در بندر کیش گفت: این اسكله با هشت پست در بندرگاه کیش در حال ساخت است كه تا سال آينده به بهره برداري مي رسد و سرویس دهی هیدرولیك به كشتی های با ظرفیت 500 تا 5 هزارتنی را امكان پذير خواهد كرد. اسکله های رو – رو (Link span) با قابلیت تنظیم ارتفاع شامل سه پست اسکله 5500 تنی و پنج اسکله 1500 تنی به منظور پهلو گیری بارجها و لندینگ کرافت ها ساخته شده و تسهیل و تسریع فعالیت ها، ساماندهی امور، دسترسی آسان مراجعه كنندگان به محل ترخیص كالاها، كاهش تردد ماشین های سنگین در بندر و افزایش نظم انجام فعالیت ها از جمله مزایای ساخت اسكله رو رو در بندرگاه کیش است.

 وی خاطر نشان ساخت: اسكله های رو رو با حجم خاکی 120 هزار متر مکعب و حجم عملیات بتن ریزی دو هزار و 300 متر مکعب بوده و مراحل ساخت آن شامل هزار و 170 تن شمع کوبی و 950 تن عملیات فولادی است.

همچنین موسوی در خصوص تعداد ورود و خروج مسافر و وسایل نقلیه از بندر کیش عنوان کرد: در نه ماه نخست سال، تعداد 170 هزار و 91 مسافر از طریق سفر دریایی به کیش ورود و تعداد 174 هزار و 964 نفر از بندر کیش خروج کردند. در همین مدت نیز مجموع 47 هزار و 217  وسایل نقلیه از جمله خودروی سواری، کامیون و کامیونت به جزیره کیش ورود و تعداد 49 هزار و 301 وسایل نقلیه از بندر کیش خروج کردند.

مدیر عامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های منطقه آزاد کیش در ادامه گفت: در این مدت  در مجموع تعداد 8 هزار و 973 شناور از بنادر داخلی و خارجی به کیش سفر داشتند و 8 هزار و 990 شناور از بندر کیش به  سایر بنادر داخلی و خارجی سفر کردند.

شایان ذکر است، ارتقاء زیر ساخت های بندرگاهی در جزیره کیش از جمله اقداماتی است که در سه سال گذشته به عنوان یکی از عوامل موثر در توسعه اقتصادی جزیره مد نظر بوده است. تا چند سال گذشته با وجود ساخت اسکله دوازده هزار تنی، بدليل عمق چهار متري حوضچه امكان پهلو گيري کشتی های بزرگ در بندر كيش ميسر نبود كه اين امر روند صادرات و واردات و فعاليت هاي گسترده بازرگاني را با مشكل مواجه مي ساخت. در سه سال گذشته با استفاده از بزرگترین لایروب کشور حوضچه بندرگاه كيش لايروبي شده و عمق این منطقه به منهای ده متر رسید تا شناورهای پانزده هزار تن نيز بتوانند در بندر کیش پهلو بگيرند.