در جلسه مشترک رویدادهای ورزشی کشورهای عضو اکو مطرح شد

جزیره کیش مرکز منطقه ای برگزاری مسابقات ورزشی و اردوهای تدارکاتی کشورهای عضو اکو

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش در نخستین جلسه مشترک برگزاری رویدادهای ورزشی کشورهای عضو اکو، که با حضور دکتر مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، مظاهری دبیر اکو و جمعی از دست اندرکاران ورزش در کمیته ملی المپیک، برگزار شد، صالحی امیری با اشاره به شرایط مناسب و امکانات بسیار خوب جزیره کیش گفت: جزیره کیش مقصد مطلوبی برای برگزاری اردوهای تدارکاتی و مسابقات ورزشی ملی و بین المللی است.

وی با اشاره به ابراز علاقمندی مربیان برخی ورزشکاران ملی پوش کشورمان برای برگزاری اردوی های آمادگی و تمرینی این ورزشکاران و شماری از ورزشکاران کشورهای آسیایی ازجمله چین در کیش اظهار داشت: تعدادی از مربیان مجرب ما علاقمندند تا با توجه به امنیت، شرایط آب و هوایی و امکانات خوب این جزیره، اردوهای منطقه ایی را به کیش منتقل کنند.

 رئیس کمیته ملی المپیک با تاکید بر ضرورت آماده سازی زیر ساخت ها وحمایت همه جانبه از رونق فعالیت های ورزشی کیش افزود: جزیره کیش می تواند زمستان امسال میزبان برگزاری چند رشته از مسابقات ورزشی کشورهای عضو اکو باشد.

صالحی امیری تصریح کرد: نخستین اقدام تدوین یک برنامه عملیاتی است که به سرعت بتوانیم رویداد ورزشی را در کیش برگزار کنیم.

وی از تشکیل دبیرخانه‌ای با مسوولیت اکو خبر داد و گفت: باید روسای 40 کشور المپیک آسیایی همزمان با رویداد ورزشی برای دیدن ظرفیت های ورزشی کیش دعوت شوند. این یک رویداد آزمایشی برای کشورهای آسیایی است تا در صورت آماده بودن زیر ساخت ها بتوانیم آنها را به کیش جذب کنیم.

دکتر غلامحسین مظفری مدیرعامل منطقه آزاد کیش در این نشست با تشکر از دکتر صالحی امیری و توجه ویژه وی به ارتقاء زیرساخت‌ها و امکانات کیش، ورود به حوزه ورزش در کیش را یک اتفاق خوب برشمرد و با بیان اینکه هنوز به‌ طور جدی به حوزه ورزش کیش ورود نکرده‌ایم افزود:  به دنبال تقویت همه جانبه نرم‌ افزاری و سخت‌ افزاری این حوزه هستیم و در فعالیت‌ها و برنامه‌های راهبردی 3 ساله ای که تدوین شده ورزش یکی از شاخصه‌ها و یکی از مهمترین فعالیت‌ها در این رویکرد است. و برای آن جایگاه خاصی قائل هستیم.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش گفت: تلاش می‌کنیم بهسازی، بازسازی و نوسازی امکانات ورزشی به‌ سرعت انجام شود.

دکتر مظفری با ابراز خرسندی از انگیزه بالا و تعامل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در طرح های ورزشی کیش گفت: 4 مجموعه ورزشی برای مشارکت بخش خصوصی برنامه‌ریزی شده است.

وی با اعلام آمادگی کامل در جهت توسعه زیرساخت‌‌های ورزشی کیش تاکید کرد: به ورزش کیش به‌ عنوان یک فعالیت محلی نگاه نمی‌کنیم بلکه دیدگاه ملی و بین‌ المللی داریم. هدف ما ایجاد امکانات و زیرساخت‌های لازم و  جذب ورزشکاران در سطح ملی و بین‌المللی است.

همچنین داورزنی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش در این نشست با اشاره به امکانات مناسب جزیره کیش برای میزبانی اردوهای تدارکاتی گفت: در سال، حدود 20 هزار ورزشکار برای بازی و تمرین به خارج از کشور می‌روند و همچنین کشورهای زیادی تقاضا دارند که در کیش مسابقه تدارکاتی برگزار کنند. به ویژه در رشته‌های ساحلی که  برخی از آنها سالانه  در ساندیگو امریکا برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تمایل تیم های مختلف ورزشی برای برگزاری اردوهای آمادگی و تدارکاتی یا مسابقات ورزشی در کیش دریالهای گذشته تا کنون افزود: میزبانی جزیره کیش از برگزاری مسابقات فوتبال، والیبال و رشته‌های مختلف در سال گذشته نشان می دهد که در صورت آماده بودن زیرساخت ها می‌توانیم در کیش میزبان اردوهای تدارکاتی و مسابقات ورزشی متعددی باشیم.

داورزنی گفت: جزیره کیش باید و می‌تواند پل ارتباطی با کانادا، امریکا و کشورهای آسیایی باشد که این امر رونق گردشگری ورزشی و تفریحی کیش را بدنبال خواهد داشت.

وی در ادامه گفت:  جزیره کیش برای تبدیل شدن به مرکز گردشگری ورزشی منطقه  ظرفیت ارزشمندی دارد و باید شرایطی برای ورزش کشور مهیا کند تا ورزشکاران داخلی و خارجی که برای مسابقه یا اردو به کیش سفرمی کنند با خاطراتی خوب و بیاد ماندنی این جزیره را ترک کنند.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش تاکید کرد: اگر انتظار داریم جزیره کیش سهم مهمی در توسعه ورزش کشور داشته باشد باید حتما شرایط لازم  برای برگزاری سالانه  مسابقات ورزشی در کیش فراهم شود.

مظاهری دبیر اکو نیز در این نشست با اشاره به مغفول ماندن برخی ظرفیت‌های فراوان اکو از جمله دیپلماسی در امور ورزشی از پیشنهاد طرح برگزاری مسابقات اسب‌ دوانی، شطرنج، چوگان خبر داد و گفت: می‌توانیم در این زمینه روی جام ورزش اکو برنامه‌ریزی کنیم چرا که طرح این مسئله با استقبال سفرای کشورهای اکو مواجه شد.

لازم به ذکر است جزیره کیش با سرانه فضای ورزشی بالاتر از استانداردهای بین المللی و کشوری در جهت توسعه توریسم ورزشی کشور فعالیت های موثری داشته است. مجموع فضاهای ورزشی کیش افزون بر200هزار مترمربع است. زمین های چمن طبیعی و مصنوعی، سالن های ورزشی اسکواش، تنیس روی میز، رزمی، فوتسال و والیبال، ژیمناستیک، سالن چند منظوره، زمین ورزشی ساحلی، چندین زمین تنیس، مینی گلف، مجموعه تیروکمان، زمین های ورزشی رو باز و دو استخر سر پوشیده از جمله امکانات ورزشی کیش است.