حجم 9400 ميليارد ريالي سرمايه گذاري هاي صنعتي جزيره كيش در سه سال گذشته

در سه سال گذشته 65 طرح صنعتي با سرمايه گذاري 9 هزار و 400 ميليارد ريال در جزيره كيش آغاز شده است .

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، با توجه به  فراهم شدن زمينه فعاليت گسترده فعالان اقتصادي كه نتيجه اعمال سياست هاي حمايتي سازمان در سه سال گذشته و تسهيل فرايند سرمايه گذاري در اين منطقه آزاد بوده است، از مهر سال 92 تا پايان سال 94 ميزان سرمايه گذاري ها در بخش صنعت در قالب 65 طرح صنعتي بالغ  بر 9 هزار و 400 ميليارد ريال بوده است.

همچنین در دوره سه ساله مدیریت دولت تدبیر و امید به مدد توجه ويژه به رشد مناطق آزاد كشور، توسعه کار آفرینی و رونق سرمايه گذاري در بخش صنعت، تعداد واحد هاي صنعتي فعال در جزيره كيش از 362 واحد در سال 92  به 427 واحد تا پايان سال 94 رسيده كه رشدي بيشتر از 17 درصد داشته است.

بر اساس اين گزارش در سال 93 بهره برداري از 34 واحد توليدي و خدمات صنعتي آغاز شد. در سال 94  نيز 30 واحد و در سه ماه نخست امسال نيز 8 واحد توليدي و خدمات صنعتي در جزيره كيش به بهره برداري رسيده و يا فعال شده است كه در مجموع در دو و نيم سال گذشته تا كنون 72 واحد صنعتي به مجموع واحدهاي توليدي و صنعتي اين جزيره افزوده شده است. در اين مدت يك شهرك صنعتي جديد هم در جزيره كيش ايجاد شد تا شمار شهرك هاي صنعتي اين منطقه آزاد تجاري صنعتي به 6 شهرك فعال برسد.

دكترمونسان مدير عامل سازمان منطقه آزاد كيش در خصوص دلايل رشد فعاليت هاي صنعتي در اين منطقه با تاكيد بر اينكه پس از اجرای پروژه های زیر بنایی و تامین زیر ساخت های لازم در بخش هاي مختلف، گسترش فعاليت هاي صنعتي جزیره كيش را در دستور کار قرار دادیم گفت: فعاليت در بخش هاي توليدي و صنعتي كار سختي است و بدون شك توليد كنندگان داخلي براي پايداري و موفقيت در اين عرصه نيازمند حمايت مسئولان هستند. در جزيره كيش هم واگذاری زمین و مجوز عمده ترين مشكلات پيش روي فعالان عرصه توليد و صنعت بود كه خوشبختانه اين مشكلات در كوتاهترين زمان ممكن مرتفع شد. ضمن اينكه  قیمت عرضه زمین در بخش صنعت با نرخ پایین و حمایتی واگذار شد تا شرايط فعاليت در اين عرصه بهبود يابد.

وي با تاكيد بر اينكه سازمان منطقه آزاد تلاش كرده است تا با كاهش چشمگير بروكراسي هاي اداري و تسهيل فرايند سرمايه گذاري، مسير فعاليت توليد كنندگان و فعالان عرصه صنعت هموارتر شود افزود: خوشبختانه در سه سال گذشته با  مدیریت يكپارچه و متمركز سرعت فرآیندها افزايش يافته و ما نیز با استفاده از اختیارات قانونی که از طرف دولت در اختیار مناطق آزاد قرار گرفته است موفق به توسعه بخش صنعتی كيش شديم. 

مدير عامل سازمان منطقه آزاد كيش همچنین از افزايش 30 در صدي توليدات منطقه با بهره برداری از 10 طرح صنعتی جديد تا پایان سال 95 خبر داد و گفت: افزایش 80 در صدی صادرات تولیدات داخلی جزیره کیش و کاهش 19 در صدی واردات از جمله فعالیت های مهم انجام شده در کیش در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

لازم به ذكر است سياست هاي حمايتي و برنامه ريزي اصولي در جهت رونق فعاليت هاي توليدي و صنعتي در جزيره كيش پيامدهاي مثبت فراواني را به همراه داشته است. تحقق سياست هاي اقتصاد مقاومتي، توسعه صنعت پاك، اشتغالزايي، رونق فضاي كسب وكار و افزايش صادرات از جمله نتايج رشد سرمايه گذاري ها در بخش صنعتي جزيره كيش بوده است.

دكتر مونسان عقد تفاهم نامه با وزارت بهداشت در زمینه ایجاد مراکز انتقال فناوری های پیشرفته درمانی و تاسیس موسسه مطالعات توسعه و تحقیقات کاربردی فناوری پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان و اتصال صنعت جزیره کیش به دانشگاه را از اقدام هاي مهم سازمان منطقه آزاد كيش برشمرد و گفت: براي جذب بيشتر شرکت های دانش بنیان طرح هاي متعددي از جمله اعطای تخفیف در عوارض و نرخ  واگذاری اراضی، تسهیل شرایط واگذاری زمین و اعطای تسهیلات در اين منطقه اجرا شده است. لازم به ذكر است صنايع با فناوري بالا (هاي تك )، صنايع با قابليت صادرات كالاهاي توليدي، صنايع دانش بنيان و صنايع توليدي در زمينه توليد لوازم الکترونیک و کامپیوتر، صوتی و تصویری، لوازم و تجهيزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و بهداشتي، لوازم خانگی، صنایع پوشاک و نساجی، بسته بندی نوین و پيشرفته و صنايع غذایی از جمله الويت هاي سرمايه گذاري در بخش صنعت در جزيره كيش است. نكته قابل توجه اينكه صدور مجوز براي واحد هاي صنعتي در جزيره كيش با اولويت حفظ محيط زيست منطقه خواهد بود و صنایع پیشنهادی از طرف سرمایه گذاران در صورتيكه آلودگی زیست محیطی بدنبال نداشته باشند بررسی و پذیرش ميشوند. در حال حاضر فضاي مناسب براي فعاليت واحد هاي توليدي و خدمات صنعتي جزيره كيش در 6 شهرك صنعتي در مناطق درخت سبز، گلدیس، مجتمع کارگاهی و منطقه هرمز فراهم شده  است.